چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: درست مثل مولانا، سعدی و دیگران، بزرگداشت بزرگ‌ترین حماسه‌سرای جهان، معمار کاخ بلند نظم پارسی نیز به سادگی و با چند سخنرانی و پیام برگزار شد.

البته این بزرگداشت‌ هنوز هم با برگزاری شب‌های فردوسی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری ادامه دارد، اما اصل ماجرا، دیروز در روز بزرگداشت این شاعر پارسی‌گوی، مختصر و مفید برگزار شد و بعد، خداحافظ تا سال بعد.

با این حال، اقدامات ترکیه برای تصاحب مفاخر فرهنگی دیگران دست کم این حسن را داشته است که مسئولان ما هم به فکر دادن پیشنهاد برای نام‌گذاری سال آینده بیفتند و برای گرفتن تایید یونسکو تلاش کنند.

دبیر کل بنیاد فردوسی در این باره به مهر می‌گوید: «پس از ماه‌ها تلاش برای تدوین سندی مستدل درباره گذشت هزار سال از اتمام سرایش شاهنامه، پیشنهاد رسمی ایران مبنی بر نامگذاری سال 2009 میلادی به نام خالق شاهنامه طی 2 روز آینده به یونسکو ارائه می‌شود.»

به گفته یاسر موحدفر، مستندات این پیشنهاد البته روز گذشته در سومین کنگره بزرگداشت حکیم توس (پاژ) در یکی از نشست‌های تخصصی ارائه شده است؛ «در این نشست دکتر فریدون جنیدی، رئیس هیأت امنای بنیاد فردوسی مستندات تاریخی درخصوص اتمام هزاره سرایش فردوسی در سال 1388 (برابر با سال 2009 میلادی) را ارائه و پیشنهاد رسمی بنیاد و کشور جمهوری اسلامی ایران را به فاطمه فراهانی، نماینده یونسکو تقدیم می‌کند.»

موحدفر ادامه می‌دهد: «این پیشنهاد از سوی بنیاد فردوسی و با تلاش‌های فراوان فریدون جنیدی به ثمر نشسته است و با توجه به مذاکرات قبلی با مسئولان فرهنگی یونسکو و دیدارهای دبیرکل هیأت امنای بنیاد با این مسئولان، نسبت به جلب نظر یونسکو در این خصوص بسیار امیدواریم؛ ضمن اینکه یونسکو اسامی 60 نفر از مفاخر جهانی را در فهرستی قرار داده و آنها را برای نامیدن سال‌های مختلف در دست بررسی دارد که 2 نفر از آنها مولوی و رودکی بودند که سال گذشته و سال‌جاری به نام آنها بود و هست.»

با این حال و اگرچه این اقدام، می‌تواند حرکت تاثیرگذاری از سوی ایران باشد، اما تجربه نشان داده است، نبود برنامه‌ریزی درست و خلاقانه، عملا سبب می‌شود کل ماجرا در حد چند پیام و سخنرانی و همایش در سطح نه چندان وسیع متوقف شود. آنچنان که سال گذشته، یعنی سال مولانا نیز در ایران نتوانست دستاورد بین‌المللی مناسبی برای ایران به ارمغان آورد، در حالی که اقدامات بسیار گسترده و خلاقانه دولت ترکیه، تقریبا تیر خلاص را نیز شلیک کرد و مولانا، بیش از همیشه شاعری ترک نام گرفت.

ایران‌چک فردوسی

اما یکی از اقدامات خلاقانه مسئولان ما در سالروز بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی، انتشار ایران‌چک 50 هزار تومانی با تصویر ضمنی او بود. آن طور که فارس گزارش کرده است روی این ایران‌چک 500 هزار ریالی بنفش، مزین به تصویری از بارگاه امام رضا ع است که در کنار طرحی اسلیمی با محوریت آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تزیین شده است.

طرح پشت آن هم که به زبان انگلیسی نام و رقم چک چاپ شده، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با خط نستعلیق تکرار و محل امضای واگذارکننده و مشخصات دریافت‌کننده درج شده است.

کد خبر 51929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز