مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

شیوع بیماری کرونا به صنایع دستی گیلان مانند بسیاری از موارد دیگر خسارت زده است.

صنایع دستی گیلان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کرونا ماه‌هاست که جهان را درگیر و پس از یک خانه‌مانی طولانی اقشار مختلف را دچار ضرر کرده است، در این میان فعالان گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز متضرر شده‌اند.

عالیه صادقی یکی از هنرمندان مطرح در رشته رشتی‌دوزی است و اثرش علاوه بر نشان ملی مرغوبیت به دریافت نشان یونسکو نیز مزین شده است، وی گفت: کرونا هنر را به چالش کشیده است.

وی افزود : البته که فضای مجازی در کرونا اندکی دستگیر هنرمندان صنایع دستی شد، اما رنگ‌های واقعی در فضای مجازی گویا نیستند واین موضوع مخاطبان رنگ‌شناس را نسبت به خرید منصرف می‌کرد.

وی ادامه داد: رنگ‌ها سخن می گویند و صنایع‌دستی علاوه بر انتقال حس و اصالت وابسته به کنش رنگ‌های برآمده از طبیعت است.

او گفت: زنگاری، نیلی، آسمانی و لاجورد همه آبی هستند، اما هر یک از اینها برای مخاطب اصالت خواه تعریف دارد که متاسفانه در فضای مجازی همه این رنگ‌ها، آبی تلقی می‌شود و این موضوع حق انتخاب را از مخاطبان می‌گیرد.

صادقی گفت: در واقع مخاطبان در فضای مجازی از دیدن ترکیب رنگ‌های واقعی عاجز هستند و این موضوع حلقه خرید را تنگ تر می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اندکی از فضای رنگ ها فاصله می گیرد و خواهان حمایت هنرمندان صنایع دستی است و می گوید: مسئولان می‌آیند و فقط وعده می‌دهند و باز هم اهالی هنر بی‌پشتوانه می‌مانند.

وی با انتقاد از ناشناخته ماندن و معرفی نشدن صنایع دستی گیلان می گوید: چرا باید پته کرمان و سوزن‌دوزی بلوچ برای گردشگر خارجی شناخته شده باشد، اما رشتی‌دوزی را کسی نشناسد.

وی معتقد است : نباید هر کس به صرف اینکه تنها یک دوره آموزش را گذارنده به خود اجازه ورود به دنیای آموزش را دهد، چرا که اصالت زمانی ماندگار است که انتقالش درست باشد.

 این فعال صنایع دستی گفت : نباید اصالت را فدای قیمت کرد، چرا که این اقدام چهره صنایع دستی گیلان را در جهان مخدوش می‌کند.

صادقی افزود : از مقایسه یک اثر رشتی‌دوزی در موزه آرمیتاژ روسیه با موزه‌های خودمان شرمنده و به حسرت دچار شدم که چگونه است هنرمان نزد بیگانه قدر می‌یابد، اما در موزه‌های کشور خودمان به بی‌مهری دچار می‌شود.

وی نمایشگاه ها را موجب افزایش انگیزه، ارتقاء و رقابت در هنرمندان می داند و ادامه می دهد: ای کاش! حال که اندکی از بحران کرونا کاسته شده و تاسیسات گردشگری باز شده اند، مجوز بازگشایی نمایشگاه ها نیز صادر شود.

 کرونا شانس فروش صنایع دستی را بسیار کاهش داد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: اگرچه فضای مجازی در بحران کرونا اندکی یاریگر شد، اما به هیچ عنوان جای ارائه واقعی آثار را نگرفت و هنرمندان بسیار متضرر شدند.

فرزاد رشیدی، ضررفعالان این حوزه بر اثر کرونا را نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: درصدد هستیم مجوز بازگشایی نمایشگاه‌های صنایع دستی را در هفته پاسداشت صنایع‌دستی دریافت کنیم.

وی افزود:  برای هفته یادشده ۱۵۰ برنامه برای دیده شدن آثار تولیدات هنرمندان در نظر گرفته شده است، در صورت صادر نشدن مجوز، برنامه‌های خلاقانه جایگزینی درنظر گرفته شده تا شاید قدری التیام بخش خسارت‌های ناشی از کرونا در این بخش باشد.

رشیدی ادامه داد: تسهیلات کم بهره یکی از راه‌های حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده است. که این نوع حمایت انجام می‌شود، برای هر هنرمند دارای شرایط، تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که از طریق سامانه کارا می‌تواند برای دریافت آن اقدام کند.

وی یادآور شد : ۲۴هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان کارت شناسایی دریافت کرده‌اند.

کد خبر 519226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha