رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه تابستان گرمی در راه کشور است، گفت: تابستان امسال دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و چهارمحال و بختیاری ۱.۱ درجه بالاتر از حد نرمال باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سحر تاجبخش امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بارش‌های خوبی در کشور اتفاق افتاده اما بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بود، اظهار کرد: به‌طور کلی میزان بارش‌های سال جاری زارعی بیشتر از حد نرمال است و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال زراعی جاری، تمامی منابع آبی کشور از طریق این بارش‌ها تأمین شود.

وی با اشاره به شروع شیوع بیماری کرونا طی اواخر سال گذشته تصریح کرد: بیشترین بارش‌های سیل‌آسا در بازه زمانی اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ رخ داد که با توجه به کاهش نیروهای حاضر در محل این سازمان، روزهای سختی را تجربه کردیم. حدود ۸۰ سیلاب در این بازه زمانی رخ داد که با توجه به پایش و پیش‌بینی‌های انجام‌شده به خوبی مدیریت شدند. هر چند مشکلاتی هم در برخی نقاط کشور وجود داشت.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بسیاری از استان‌های کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران طی سال زراعی جاری بارش‌های بالاتر از حد نرمال داشتند، گفت: در استان هرمزگان بارش‌ها بیش از ۱۰ درصد بالاتر از حد نرمال و در سیستان و بلوچستان بارش‌ها ۵۰ درصد بیشتر از میانگین بلندمدت بود. همچنین در مناطقی از استان کرمان از جمله کهنوج و قلعه‌گنج بارش‌ها بیش از ۱۵۰ درصد بالاتر از حد نرمال گزارش شد.

وی ادامه داد: در استان‌های تهران، البرز و شرق سمنان نیز بارش‌های قابل توجهی را طی سال آبی زراعی تجربه کردیم. ایستگاه مهرآباد تهران بارش‌های بالاتر از ۶۰ درصد از حد نرمال را برای تهران ثبت کرد که این میزان بارش در دوره‌های ۶۹ساله اتفاق می‌افتد. همچنین شهرستان گرمسار با بارشی بیش از ۴۳ درصد بالاتر از حد نرمال نیز دوره بازگشت ۸۹ ساله خود را تجربه کرد.

تاجبخش در ادامه ضمن ارائه آمار از وضعیت بارش‌ها در کشور توضیح داد: امسال در شهرستان زهک سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها ۱۹۲ درصد بالاتر از حد نرمال به ثبت رسید و در شهرستان چابهار بارش‌ها ۱۹۰ درصد بیشتر از میانگین بلندمدت بود. بیشترین بارش‌ها هم تاکنون به ترتیب در استان‌های گیلان با ۸۲۰ میلیمتر بارندگی، مازندران با ۶۸۰ میلیمتر و استان لرستان با ۵۸۰ میلیمتر بارندگی بوده است.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی کمترین بارش‌ها در کشور طی سال زراعی جاری در استان‌های یزد، خراسان جنوبی و اصفهان با حدود بارش ۱۶۰-۱۲۰ میلیمتر بود که درمجموع نسبت به سال گذشته ۸ درصد کمتر و نسبت به میانگین سالانه ۳۰ درصد بیش از حد نرمال است.

تاجبخش در ادامه با بیان اینکه استان‌های غربی و زاگرس میانی در کشور مانند استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد طی سال آبی زراعی نیز بارندگی‌های زیر حد نرمال داشتند، تصریح کرد: افزایش بارش‌ها در کشور نشان‌دهنده اثرات تغییر اقلیمی است و ما نیز موظفیم که با توجه به قوانین بالادستی از جمله قانون مدیریت بحران برای پایش و مدیریت و پیش‌بینی‌های دقیق، تلاش بیشتری کنیم. همچنین بارش‌های خوب امسال سبب رشد علفزارها در بیشتر نقاط کشور شده است که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد حریق باشد. بنابراین هموطنان هنگام حضور در طبیعت باید مراقب باشند.

  • وضعیت بارش‌های پاییز امسال

رئیس سازمان هواشناسی درباره پیش‌بینی بارش‌ها طی سال آبی آینده توضیح داد: بر اساس مدل‌های هواشناسی بارش‌های پاییزی دیرتر از زمان نرمال شروع می‌شود همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها بارش‌ها نه تنها دیگر هنگام است بلکه کمتر از حد نرمال خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از ۱۵ سال سازمان هواشناسی عضو شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی شده است، تصریح کرد: تنها ۳۷ کشور در این شورا حق رأی دارند که ایران با عضویت در آن به عنوان یکی از کشورهای دارای حق رأی قرار گرفته است. همچنین در جلسه اخیر این شورا که در سال ۲۰۲۰ به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد که سال ۲۰۱۹ جزو گرم‌ترین سال‌های تاریخ کره زمین به ثبت رسیده است و با توجه به این که ۵ سال منتهی به این سال هم جزو گرم‌ترین سال‌های کره زمین بود، روند ذوب شدن این یخ‌های قطبی تشدید و موجب ایجاد استرس آبی در کل کشورهای جهان شده است.

  • خاورمیانه بیشترین استرس آبی را تجربه می‌کند

تاجبخش ادامه داد: بر اساس الگوهای هواشناسی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، پاکستان، افغانستان و عراق بیشترین استرس آبی را تجربه می‌کنند و با توجه به رشد جمعیت در کشورهای عراق، سوریه و پاکستان، وضعیت مخاطره‌آمیزی برای کشورهای همسایه به وجود خواهد آمد اما کشور ما نیز شرایط مساعدی نخواهد داشت.

  • تجهیزات سازمان هوانشناسی مناسب نیست

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه برای پیش‌بینی سیلاب ضروری است که تجهیزاتی به شبکه دیده‌بانی سازمان هواشناسی افزوده شود، گفت: وضعیت فعلی سازمان هواشناسی از نظر وجود شبکه تجهیزات و دیده‌بانی با توجه به وظایفی که سازمان مدیریت بحران برای ما تعریف کرده است مناسب نیست. همچنین شبکه رادارهای کشور بسیار محدود است و تنها ۹ رادار فعال در مناطق غربی کشور وجود دارد و در نیمه شرقی هیچ راداری نداریم.

کد خبر 518996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha