چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

فاضل جمشیدی: تیتر هفته گذشته برخی از روزنامه‌های کشورمان عنوانی بود که امید تشکیل گروه‌هایی با حضور بزرگان موسیقی چون محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی و حسین‌علیزاده در ایام پاییز و پایان تابستان را می‌داد؛ خبری که با عکس‌های هنرمندان همراه بود و جذاب و دلنشین.

فارغ از درصد احتمال وقوع چنین رویدادی که به قول مسئولین خانه موسیقی در حال حاضر در حد کلام است و برای تحقق آن باید قدم‌های عملی برداشت و... بایستی به این نکته مهم توجه نماییم که چنین اتفاقی سال‌های سال است که دلخواه و منظور همه علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی و همه مسئولین دست‌اندرکار موسیقی بوده و هست و امید که این امر محقق شود و شب‌های خوبی را رقم بزند که خاطره‌انگیز است و حداقل نفع آن همدلی هنرمندان بزرگ و ایجاد الگوی مناسبی برای هنرمندان نسل جوان خواهد بود و ایجاد انگیزه بیشتر برای تمامی موسیقی‌دانان اعم از حرفه‌ای و آماتور.اما باید مراقب بود که فرصت‌ها به غفلت تبدیل نشود.

فرصتی که در جریان حضور موسیقی پاپ فراهم می‌گردید که در سایه آن می‌توانستیم نقاط ضعف و قوت این فرزند ته‌تغاری عرصه موسیقی کشور را بررسی نماییم، در های‌و هوی و شلوغی‌های گیشه وزارت کشور گم شد و غافل شدیم و نتیجه‌ای به لحاظ جامعه‌شناختی نصیب جامعه ما نشد. این اتفاق برای چنین اجتماع بزرگی هم چنانچه رخ دهد و همگان محو تماشای آن گردیم و مدتها قبل از اجرا و مدتها پس از آن تنها به تعریف و تمجید و حواشی آن بپردازیم و غافل شویم از پاره‌ای ضرورت‌ها، دچار همان خطای قبلی گردیده‌ایم.

منابع مادی و مدیریتی موسیقی کشور اعم از بخش دولتی و بخش خصوصی به نوعی بایستی مصروف گردد تا یک نوع توزیع عادلانه در نقاط مختلف کشور ایجاد نماید. با گستردگی متقاضیان موسیقی در کشور و همچنین وجود گروه‌های مختلف حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای و آماتور می‌توان با برنامه ریزی‌های بیشتر و تقسیم‌منابع و بودجه‌های موجود در بخش‌های مدیریتی به یک طرح جامع و برنامه‌ریزی شده دست یافت.

قرار نیست که همه ایران «تهران» باشد و همه «تهران» هم تالار وحدت و یا وزارت کشور و تمام موجودی موسیقی ما هم در بخش ایرانی چند نفر و چند گروه و در بخش پاپ هم چند نفر و چند گروه ایضا !؟ اتفاقی که در جشنواره موسیقی فجر و یا به صورت پراکنده در چند اتفاق هنری صورت می‌پذیرد وچندین گروه می‌آیند و می‌روند و پراکنده تا رویدادی دیگر و دعوتی دیگر... می‌توان در کنار یا به موازات برگزاری کنسرت موسیقی برای بزرگان و عطر آگین‌ کردن فضای جامعه به موسیقی ناب و حرفه‌ای به این مهم اندیشید و عمل کرد که بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای ما حتی - چه رسد به هنرمندان آماتور و جوان- در آرزوی این‌ هستند که کسی بیاید و بنیان یک سری فعالیت‌های اجرایی موسیقی را بگذارد و آنان را به میدان بکشاند.

متاسفانه دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ا ضافه غفلت دست‌اندرکاران‌ هنری رکودی بی‌سابقه در این بخش مهم از جامعه هنری ما برقرار کرده است، تا چه میزان این قلم‌ها اثر کند در دل سنگ‌ها؟!

کد خبر 51835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز