جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تاکید کرد: کشور مجهز به بالگرد حمل آب نیست و با مطالعات انجام‌شده روی پوشش گیاهی اصفهان، مراتع ۸ شهرستان این استان مناطق پرخطر از نظر حریق هستند.

آتش‌سوزی مراتع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا مهاجری افزود: در استان ۶۰ هزار هکتار جنگل‌های زاگرسی، ۳۰۸ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مراتع وجود دارد که با مطالعه کامل پوشش گیاهی استان، در حال حاضر ۸ شهرستان مناطق پرخطر از لحاظ حریق هستند.

وی گفت:  احتمال آتش‌سوزی در مراتع شهرستان‌های فریدون‌شهر، فریدن، بویین میاندشت، خوانسار، گلپایگان، تیران و کرون، سمیرم و چادگان در اصفهان بیشتر است، یک و نیم میلیون هکتار از مراتع این شهرستان‌ها مستعد آتش‌سوزی هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت:  امکاناتی همچون دستگاه‌های اطفای حریق، دمنده، بیل و آتش‌کوب در این شهرستان‌ها فراهم شده و دامداران مراتع ملزم به معرفی قرق‌بان برای حفاظت از مراتع شده‌اند، همچنین به دامداران اخطار داده شده در صورت ایجاد حریق در مراتع با آنها برخورد می‌شود و کلاس‌های آموزشی و جلسات توجیهی در این‌باره برگزار شده است.   

مهاجری یادآور شد: سال گذشته با توجه به هماهنگی‌های انجام شده در سطح شهرستان حدود ۲۵۰ هکتار از مراتع استان درگیر حریق شد.

وی گفت:  ۹۰ درصد حریق‌های مراتع استان انسانی، عمدی و سهل انگاری است، ۶۰ درصد آتش سوزی مراتع استان عمدی است و ۳۰ درصد دیگر به‌دلیل بی‌احتیاطی گردشگران در مراتع و جنگل‌ها، انداختن ته سیگار بر پوشش گیاهی کنار جاده‌ها و ایجاد آتش از سوی دامداران ایجاد می‌شود. همچنین برخی به‌صورت عمدی و به دلیل رفتارهای مخرب و تلافی‌جویانه اقدام به آتش‌سوزی مراتع ملی می‌کنند.

مهاجری افزود: در تامین بالگردهای مجهز به مخزن آب دچار مشکل هستیم، طی هماهنگی سازمان جنگل‌ها در کشور باید در زمان اعلام نیاز استان اصفهان و دیگر استان‌ها، بالگرد اعزام شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر اینکه کشور مجهز به بالگرد حمل آب نیست و در این زمینه با مشکل مواجهیم، تصریح کرد: بالگردهای موجود تنها قادر به جابجایی افراد هستند.

به گفته مهاجری، طبق قانون اگر در مراتعی آتش سوزی اتفاق افتاد تمام دستگاه ها، ارتش، سپاه، شهرداری ها و ستاد بحران مکلف به اطفا حریق هستند، اما متاسفانه بسیاری از جنگل ها و مراتع استان در مناطق صعب العبور قرار دارند و حمل ادوات سنگین و افراد بسیار مشکل است، بنابراین پیش بینی شده در این مراتع از ظرفیت بالگرد استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: افراد در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی در مراتع استان، موارد را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ اطلاع دهند، همچنین گردشگران و رانندگان از انداختن ته سیگار در عرصه های طبیعی خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش، از خاموش کردن آن اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 518195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha