درست دو هفته از آغاز تعطیلی‌های عید فطر می‌گذرد و هجوم دسته‌جمعی مردم به شهرهای شمالی و دیگر مناطق گردشگرپذیر ایران بدون توجه به هشدارهای ایمنی و بهداشتی، تاثیر خود را در خلق رکورد ۳۵۰۰ بیمار تازه کرونا در یک شبانه‌روز نشان می‌دهد.

كرونا در ايران

همشهری آنلاین - مهدی فروتن: سرانجام آنچه کارشناسان و مسئولان مبارزه با کرونا در ایران انتظارش را داشتند رخ داد و آمار روزانه ابتلا به کرونا در حالی از مرز ۳۵۰۰ مورد گذشت که برخی گمان می‌کردند ویروس در آستانه آغاز فصل گرما در آستانه ریشه‌کن شدن است. وقتی مردم بدون بی‌توجه به هشدارها راه سواحل دریای شمال را پیش گرفتند، می‌شد پیش‌بینی کرد در کمتر از دو هفته آینده موجی بزرگ از کرونا چهار گوشه ایران را درمی‌نوردد.

گرچه می‌شد قرنطینه را به شکلی دیگر ادامه دارد و در چهار پنج روز تعطیلی عید فطر مانع رفتن مردم به سفرهای غیرضروری به ویژه به شهرهای شلوغ و گردشگرپذیر شد اما هشدارها و درخواست‌ها کارگر نیفتاد و شد آنچه شد. در شرایطی که آمار ابتلا به کووید-۱۹ پس از سختگیری‌های قرنطینه رو به کاهش نهاده و تعداد کشته‌ها دورقمی شده بود، ناگهان برخی مقام‌های مسئول از بهتر شدن اوضاع خبر دادند و در یک آسان‌گیری عجیب، پیشگیری از ابتلا را به تدبیر خود مردم واگذار کردند.

از برخی شهرها خبر می‌رسد رفتار مردم به گونه‌ای است که انگار اصلا واژه کرونا به گوش آنها نخورده است. در شهرهای بزرگ هم مردم ظاهرا از زدن ماسک و رعایت کردن فاصله اجتماعی خسته شده و خود را و زندگی خود را دست تقدیر سپرده‌اند. اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو میزبان انبوه مردم با کمترین فاصله از یکدیگر هستند و همه اینها در حالی است که تعطیلی‌های تابستانی در راه است و گروهی از مردم سفرهای خود را به پس از پایان امتحان‌های پایه‌های نهم و دوازدهم موکول کرده‌اند.

همین روزها که در آمریکا و برخی دیگر از کشورها اعتراض و آشوب علیه نژادپرستی پلیس ایالات متحده در جریان است، پزشکان و دانشمندان نگران ویروس‌هایی هستند که بدون توجه به دلیل گرد هم آمدن مردم بین معترضان پخش می‌شوند و خیلی‌ها را آلوده و بیمار می‌کنند. نکته جالب اینکه خود جورج فلوید هم به ویروس کرونا آلوده بوده است و البته چون بیش از دو هفته از ابتلایش گذشته بود، دست‌کم چهار قاتل او می‌توانند تا حدودی مطمئن باشند به کرونا مبتلا نشده‌اند.

هنوز که هنوز است، حرف زدن و نفس کشیدن فراگیرترین روش‌های انتقال ویروس است. تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان چینی نشان می‌دهد حتی اگر مراقب سطوح آلوده باشیم و دست‌هایمان را چند بار در روز بشوییم، کافی است در فاصله‌ای ناایمن از یک فرد مبتلا بایستیم یا با او همکلام شویم؛ این یعنی ورود ویروس کرونا به بدن ما و آلوده شدن همان و دست و پنجه نرم کردن با دست‌کم دو هفته قرنطینه همان.

در سوئد هم مهم‌ترین چهره مبارزه با کرونا اعتراف کرد در ساده‌گیری قرنطینه و واگذار کردن آن به مردم اشتباه کرده و اشتباه او به قربانی شدن ده‌ها و صدها نفر انجامیده است. حالا که آلوده شدن به همین سادگی است و کرونا ساده دست از سر ما و مردم جهان برنمی‌دارد، کاش یکی بیاید و درباره دلیل برداشته شدن زودهنگام سختگیری‌ها و قرنطینه در ایران توضیحی قانع‌کننده به مردم بدهد.

کد خبر 518038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    آقا دلیلیش به نظر خیلی ها یک چیزه: گرانی و وضع بد معیشتی. اگر حمایت مالی دولت از همه اقشار صورت می گرفت، مردم تا حد زیادی خودشون رو موظف به قرنطینگی می کردند. آیا همه کسانی که سوار مترو و اتوبوس می شوند، برای تفریح این کار رو می کنند یا برای رفتن به سر کار؟!