در حالی که کارگران معدن «بیتومین» در ایوان طبق اذعان خود کارگران بیمه، سنوات و حقوقی معین ندارند، کارفرمای این معدن حتی اجازه ورود بازرسان تامین اجتماعی را به کارگاه نمی‌دهد و کارگران این مکان با مشکلاتی مواجه هستند.

معدن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، کار در معدن یکی از مشاغل سخت و پر زیان در دنیاست، این شغل به دلیل خطر ریزش و وجود انواع گازهای کشنده و گرد زغال‌سنگ خطرات بسیار زیادی برای کارگران در پی دارد، کارگردانی که صدایشان در عمق کوه‌های ۳۰ الی ۵۰ متری معادن بیتومین ایوان حبس شده است.  

چهره‌های سیاه‌رنگ و پر از دردشان در معادن بیتومین گویای همه چیزشان بود، فقط سفیدی چشم‌هایشان را دیدم، صدای خس‌خس ریه‌هایشان به گوشم می‌رسید، ریه‌هایی که زمانی پر از اکسیژن بودند اما اکنون در وضعیت ضعیف و بغرنجی به سر می‌برند؛ بله باید گفت سهم مجاهدان رنجور در معادن بیتومین درد و غم و سختی است با کمترین امکانات رفاهی...

او خسته بود، آنقدر که حوصله صحبت کردن نداشت، آسیبی که تا انتهای عمر زخمی بر روح لطیف و جوانش بود؛ محمد ۳۱ ساله یکی از کارگران این معدن در ایوان که رنجور بود از هوای خفه سیاه داخل معدن، چشم‌هایش پر از اشک شده بود و با کلمات مثبت سعی کردم دردهایش را بدون سانسور به من بگوید.

ایمنی در این معدن باید جدی گرفته شود ولی...

این کارگر معدن بتومین ایوان که به علت از دست دادن شغلش درخواست داشت تنها اسم او ذکر شود، گفت: هر روز کار کردن در معدن برایمان سخت‌تر می‌شود، می‌ترسیم که روزی برسد و میان این سنگ‌های سیاه گیر بیفتیم، چرا که ایمنی در این معدن ضعیف است؛ ایمنی در معادن باید جدی گرفته شود اما خبری از آن نیست،

وی گفت:  درد را باید لمس کنید من تحصیلات کارشناسی ارشد دارم و مجبورم تمام جوانی‌ام را برای گذراندن در این معدن صرف کنم، روزی ۱۲ ساعت کار کردن سخت در معدن برایمان عادی است، اما درد ما پرداخت نشدن بیمه است.

اینجا خبری از بیمه، سنوات و حتی حقوق معین نیست!

محمد ۳۱ ساله ادامه داد: ما نه حقوق معینی داریم و نه عیدی یا سنوات؛ آخر انصاف و مروت کجا رفته است؟ برخی از ما به سختی سرفه می‌کنیم، همه به فکر منافع خودشان و افزایش حساب‌های بانکی‌شان هستند و ما درون این معادن شاید حبس شده باشیم و کسی صدایمان را نمی‌شنود.

یکی دیگر از این کارگران نیز گفت: دلخوشی ما شاید ۲ ساعت هوای سالم و نفس کشیدن در هوایی است که این روزها آرزویمان شده است، در ساعات استراحت هم که به منزل می‌رویم نقاشی‌های آنان هم رنگ خاصی ندارد، شاید بشود این شرایط را تحمل کرد اما پرداخت نشدن سنوات، بیمه و... انگیزه را از کارگران می‌گیرد.  

وی افزود: حال باید پرسید مقصر درد و رنج و آه این کارگران کیست؟ آنهایی که با کاستن از هزینه‌های اداره معادن ابتدایی‌ترین ملزومات کار ایمنی و عدم پرداخت بیمه در حق کارگران را منع می‌کنند؟ آیا می‌دانند مسئولین که ۱۱ ساعت کار آن هم در عمق ۳۰ متری زمین چه زحمتی دارد؟  

کارفرما اجازه ورود بازرسان تامین اجتماعی را به کارگاه نمی‌دهد!

در این راستا سهیلا ملکشاهی، مدیرکل تامین اجتماعی ایلام نیز گفت: با توجه به پیگیری از طریق شعبه ایوان کارفرما اجازه ورود به بازرسان تامین اجتماعی به محل کارگاه را نمی‌دهد.

وی افزود: کارگران می‌توانند از طریق اداره کار شکایت کنند، این در حالی است که بازرسان اداره تامین اجتماعی چندین بار برای شناسایی و وضعیت بیمه کارگران اقدام کرده‌اند ولی متاسفانه با درب بسته روبرو شده‌اند.

مدیرکل تامین اجتماعی ایلام خاطر نشان کرد: درخواست بیمه شدن کارگران از مطالبات بحق آنهاست و سرپیچی از برخی قوانین توسط کارفرمایان باید در دستور کار جدی مسئولان قرار بگیرد و با آنها برخورد شود.

حال باید دید این موضوع که برخی از کارگران فعال در بخش خصوصی تنها به واسطه از دست ندادن شغل خود حاضر به پیگیری مطالبات و حقوق قانونی خود نیستند ضعفی است که عزم بیشتری را طلب می‌کند، کارفرما یا ترس از کارفرما به دلیل از دست دادن شغل کارگران؟ خبرنگار فارس همچنان پیگیر این موضوع خواهد بود.

امید است که دستگاه قضایی به این موضوع ورود کرده و مشکلات را مرتفع کند.

کد خبر 517968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha