مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به ازای هر ۴ هزار هکتار یک محیط‌بان در استان وجود دارد، در حالی که طبق استانداردهای جهانی هر محیط‌بان هزار هکتار را باید تحت پوشش حفاظتی و مسئولیتی خود داشته باشد.

محیط‌بانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید اسدالله هاشمی افزود: با توجه به شمار محیط‌بانان استان کهگیلویه و بویراحمد هم‌اکنون هر محیط‌بان ۴ برابر استاندارد جهانی عرصه حفاظتی زیر پوشش دارد.

وی تصریح کرد: این استان با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده با کمبود نیروهای محیط‌بان روبه‌رو است.

هاشمی گفت: بیش از ۸۰ محیط‌بان کار حفاظت از محیط ‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

وی ابراز کرد: ۱۳ منطقه پارک ملی، حفاظت‌شده و مناطق شکار ممنوع در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷  منطقه حفاظت‌شده و ۵ منطقه شکار ممنوع است.

هاشمی ادامه داد: این محیط‌بانان به‌رغم مشکلات موجود از جمله گستردگی وظایف، کمبود تجهیزات، کوهستانی بودن استان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع مناطق تحت مدیریت و پراکندگی مناطق محیط‌بانان این استان برای حفاظت از مناطق زیر نظر و گونه‌های جانوری از جان و دل مایه می‌گذارند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه‌روز مشغول رصد و پایش منطقه هستند تصریح کرد: محیط‌بانان در صورت مشاهده تخلف زیست‌محیطی بر اساس قانون برخورد خواهند کرد.

هاشمی به آتش‌سوزی اخیر منطقه حفاظت‌شده کوه خائیز اشاره کرد و گفت: این آتش‌سوزی از خائیز بهبهان (مرز خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد) آغاز شد.

وی اظهار کرد: در این آتش‌سوزی بیش از ۱۰۰ هکتار از مناطق حفاظت‌شده خائیز آسیب دید و بیش از ۴۰ درصد از این میزان دچار خسارت جدی شد.

 مدیر کل محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آتش‌سوزی که پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، پس از ۹۶ ساعت مهار شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده و موقعیت زیست‌بومی و طبیعی خاص خود پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی دارد، به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

کد خبر 517489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha