فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان در موضوع آتش‌سوزی زاگرس که در هفته‌های اخیر رخ داد، اعلام کرد: تعدادی از آنها حتی نمی‌دانند در این منطقه آتش‌سوزی رخ داده است.

آتش‌سوزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سرهنگ علی عباس‌نژاد در آستانه روز جهانی محیط زیست (۵ ژوئن / ۱۶ خرداد) در یک برنامه رادیویی درباره وضعیت آتش سوزی‌های مشابه منطقه زاگرس گفت:  اگر احساس مسئولیت در همه مسئولان وجود داشته باشد مشکلات‌مان حل می‌شود. اما بر این گمان هستیم که حتی برخی مسئولان خبر ندارند جنگل‌های زاگرس زیر آتش می‌سوزد.

وی با اشاره به این که در ۹۵ درصد حریق‌های مراتع و جنگل‌ها عامل انسانی دخیل است و اغلب آنها ناشی از سهل‌انگاری افراد است، افزود: در بسیاری از آتش سوزی‌ها، کشاورزانی هستند که می‌خواهند زمین‌شان را آتش بزنند تا برای کشت‌های بعدی آماده شود اما نمی‌توانند این آتش را مهار کنند. این در حالی است که اقدام به سوزاندن مزارع توسط کشاورزان جرم است.

سرهنگ عباس‌نژاد با بیان اینکه طی ۷۴ روز سال گذشته ۲۴۰ مورد آتش سوزی رخ داده است، گفت: ۹۵ درصد این آتش سوزی‌ها به موقع اطفا شده‌اند که بخشی هم که اطفا نشده مربوط به صعب‌العبور بودن آن مناطق بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آتش زدن زمین از نظر علمی اشتباه بوده و در سال ۴۶ برای این رفتار جرم تعریف شده است، درباره عملکرد یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در برخورد با چنین اقداماتی گفت: آنچه از دست ما بر می‌آید این است که برای افرادی که دست به چنین کاری می‌زنند، پرونده تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: الان نیاز به اطفای حریق هوایی داریم. در آتش سوزی اخیر زاگرس نیروهای مردمی برای کنترل حضور داشتند اما برای اطفا در مناطق صعب‌العبور نیاز به اطفا به شیوه هوایی است.

کد خبر 517450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha