سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

قصرشیرین در غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی با داشتن ۱۱ هکتار گلخانه شرایط بسیار مطلوبی برای تولید محصولات کشاورزی دارد که ضامن تحقق جهش تولید و نویدبخش آینده‌ای روشن برای رونق اقتصادی این منطقه است.

گلخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان مرزی قصرشیرین بیشترین سطح گلخانه‌های استان کرمانشاه را دارد که توسعه و افزایش سطح گلخانه‌ها راهی برای تحول اقتصادی منطقه، اشتغال، درآمدزایی و رونق تولید است.

استان کرمانشاه در مجموع ۵۰ هکتار گلخانه دارد که از این میزان ۱۱هکتار آن در قصرشیرین قرار دارد و انواع محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی در آن کشت می‌شود.

کشت گلخانه‌ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب و برون رفت از بحران کم‌آبی با توجه به چالش جدی خشکسالی های اخیر و بهره‌وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولات باکیفیت کشاورزی است.

نیازهای اصلی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی نور، دمای روزانه و شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک است که این شرایط با توجه به نوع گیاه متفاوت است.

در گلخانه‌ها که در فضاهای محدود و کنترل‌شده هستند تمامی شرایط مناسب برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی فراهم است و سرما و یخبندان، طوفان، عوامل خسارت زا که تهدیداتی برای محصولات کشاورزی و گیاهی هستند وجود ندارد، ازاین‌رو با کشت گلخانه‌ای می‌توان در خارج از فصل انواع محصولات کشاورزی را تولید کرد و درواقع از سودآورترین روش‌های مطمئن برای کشاورزی محسوب می‌شود.

تولید محصولات گلخانه‌ای بهترین روش برای سرمایه‌گذاری 

طبق گفته کارشناسان تولید محصولات گلخانه‌ای بهترین نوع سرمایه‌گذاری است که البته انتخاب مکان، نوع پوشش، نوع تولید محصول و بهره‌وری مناسب نیازمند مدیریت صحیح و اصولی و علم روز است.

افزایش تولید در واحد سطح و ۱۰ برابر هوای آزاد و محیط بیرون، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصولات تولیدی از مزایای کشت گلخانه‌ای است.

صرفه‌جویی در مصرف آب با روش آبیاری تحت‌فشار، بازاریابی مناسب، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، توازن کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط موردنیاز گیاه، از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای است.

ایجاد شرایط کسب‌وکار و اشتغال برای دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و بالا بردن راندمان تولید از دیگر مواردی است که همه را به کشت گلخانه‌ای سوق می‌دهد.

تولید سالیانه سه هزار و ۲۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در قصرشیرین

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: این شهرستان مرزی با دارا بودن ۱۱ هکتار گلخانه، سالیانه سه هزار و ۲۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای تولید می‌کند.

اردشیر نورمحمدی مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات گلخانه‌ای قصرشیرین را چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال اعلام کرد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بیشترین سطح گلخانه‌های استان کرمانشاه در منطقه مرزی قصرشیرین قرار دارد که این خود یک ظرفیت مناسب در بخش اقتصادی و همچنین اشتغال محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل ویژگی‌های آب و هوایی، قصرشیرین مستعدترین منطقه استان کرمانشاه برای کشت محصولات گلخانه‌ای است و به همین علت نیز تاکنون سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین، خیار، گوجه‌فرنگی و انواع فلفل از عمده محصولات گلخانه‌ای کشت‌شده در این شهرستان ذکر کرد و گفت: روزانه بیش از ۱۰۰ تن مشغول برداشت این محصولات هستند که این خود در بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها و اشتغال نقش بسیار مؤثری دارد.

وی ادامه داد: همچنین ۲ هکتار نهالستان در قصرشیرین مربوط به تولید گیاهان زینتی و آپارتمانی است.

مجتمع شهید دکامی زاده بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای در قصرشیرین 

کارشناس مسئول واحد باغبانی اداره جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: مجتمع گلخانه‌ای شهید دکامی زاده بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای در این شهرستان است که در مجموع ۵۶ هکتار است و از ۴۰ واحد این مجتمع ۳۲ واحد فعال است که هر واحد ۲ هزار متر مربع است و در مجموع از واحدهای فعال گلخانه‌ای سالیانه یک هزار و ۶۰۰ تن فلفل به‌صورت ۲ بار در سال، یک هزار و ۲۰۰ تن خیار و ۴۰۰ تن گوجه‌فرنگی برداشت می‌شود.

افراسیاب محسنی افزود: همچنین سالیانه ۷۰ میلیون تومان گیاهان زینتی و آپارتمانی در قصرشیرین تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: سالیانه ۲ مرحله کاشت محصولات گلخانه‌ای در قصرشیرین برداشت می‌شود.

حمایت دولت برای ایجاد و کشت محصولات گلخانه‌ای

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: دولت برای کسانی که نسبت به ایجاد گلخانه برای تولید محصولات، گیاهان و گل‌های زینتی از این طریق اقدام کنند، تسهیلات ویژه‌ای پرداخت می‌کند.

نورمحمدی اضافه کرد: گلخانه‌های این شهرستان به سیستم گازرسانی تجهیز شده و مشکل سوخت گلخانه داران شهرستان حل می‌شود.

مرزها فرصت مناسبی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای است

فرماندار قصرشیرین گفت: ۱۸۶کیلومتر مرز مشترک این شهرستان با ۲ مرز فعال خسروی و پرویزخان فرصت مطلوبی برای گلخانه داران است تا با تولید مناسب برای صادرات محصولات گلخانه‌ای خود بیشتر استفاده کنند.

مرادعلی تاتار افزود: در واحدهای گلخانه‌ای در طی سال، ۲ بار محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل تولید و روانه بازار مصرف می‌شود و هم‌اکنون زمینه اشتغالزایی ده‌ها تن در این بخش فراهم‌شده است.

وی اظهار کرد: از راه‌های افزایش سطح درآمد مرزنشینان توسعه کشت گلخانه‌ای است که زمینه اشتغال دانش‌آموختگان جویای کار رشته‌های کشاورزی را فراهم می‌کند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: دولت تسهیلات ویژه‌ای را برای حمایت از گلخانه داران پرداخت می‌کند که این شهرستان نیز با توجه به منابع آبی بسیار خوب و اجرای سامانه گرمسیری و زمین‌های کشاورزی بسیار خوب و مرزها قابلیت کشت گلخانه‌ای را دارد.

تاتار ادامه داد: برای همه افرادی که علاقه‌مند به ایجاد گلخانه هستند، در صورت تایید طرح آن‌ها در کمیته اشتغال، تسهیلات بسیار خوبی پرداخت می‌شود و این فرصتی برای اشتغال پایدار و توسعه منطقه است.

حل مشکلات گلخانه داران ضروری است

هم‌اکنون واحدهای گلخانه‌ای مجتمع شهید دکامی زاده مشکلات عدیده‌ای دارد که توسعه و راه‌اندازی تمامی سطح این مجتمع نیازمند حل این مشکلات است.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: از مهمترین مشکلات گلخانه‌های قصرشیرین پرداخت نشدن تسهیلات کم‌بهره برای ترمیم و تجهیز واحدهای گلخانه به دلیل نداشتن اسناد مالکیت است که در صورت حل این مشکل شاهد توسعه مجتمع گلخانه‌ای شهید دکامی زاده و ایجاد اشتغال و افزایش تولید محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی خواهیم بود.

فرماندار قصرشیرین گفت: موضوع صدور اسناد مالکیت از طریق فرمانداری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح و متولیان امر از جمله سازمان جهاد کشاورزی مسئول پیگیری رفع مشکلات و موانع اسناد مالکیت این گلخانه شده که در حال سیر مراحل قانونی است.

تاتار اظهار کرد: در صورت تامین زمین و واگذاری آن از سوی منابع طبیعی به متقاضیان و همچنین تامین آب و اعطای تسهیلات در سامانه اشتغال، می‌توانیم شاهد توسعه سطح گلخانه‌های شهرستان قصرشیرین باشیم.

او اضافه کرد: هم‌اکنون شاهد برداشت محصول توت‌فرنگی، فلفل، خیار و گوجه از سطح گلخانه‌های فعال این منطقه هستیم و همه این محصولات با توجه به کیفیت بسیار بالا به عراق و دیگر استان کشورمان صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان واقع‌شده است.

قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.

کد خبر 517279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha