کشاورزان با شروع فصل برداشت محصول از مزارع گندم و جو به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو برای کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی اقدام می‌کنند ولی غافل از اینکه به کار این روش‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای مزارع و خاک ایجاد می‌کنند.

زمین زراعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این آتش سوزی‌ها علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همپنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود.  

حمیدرضا دانش، معاون بهبود تولید گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این کار میکرواورگانیسم‌های خاک را نیز از بین می‌برد.  

وی تصریح کرد: با کاهش مواد آلی، گیاهان زراعی تحمل خود را در برابر آفات، بیماری‌ها، خشکی، گرما و سرما از دست می‌دهند.  

معاون بهبود تولید گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: آتش‌زدن پس‌چر در مزارع جرم محسوب می‌شود، با کسانی که به آتش‌زدن پس‌چر اقدام کنند برخورد قضایی می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان معمولا برای اینکه مزارع سریع‌تر آماده کشت شوند، پس‌چر را می‌سوزانند که این کار آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد می‌کند.  

دانش تأکید کرد: معمولا در چهارمحال و بختیاری آتش‌زدن پس‌چر توسط کشاورزان انجام نمی‌شود، زیرا این کار باعث آسیب زدن به بافت خاک و کاهش حاصلخیری آن می‌شود.  

کد خبر 517272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha