از چند سال گذشته پروژه ایجاد گلستان‌های گل‌محمدی، کشت‌زارهای زعفران و بادام کاری در خراسان شمالی برای مقابله با خشکسالی اجرایی شد تا بتوان با محدودیت منابع آبی موجود امر تولید را ادامه داد.

گل‌محمدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  در همین راستا در شهرستان فاروج گلستان‌های گل‌محمدی در سطحی حدود ۴۵۴ هکتار گلستان گل‌محمدی در این شهرستان ایجاد شد که در سال‌هایی ابتدایی ایجاد این گلستان‌ها، گل‌های جمع‌آوری شده توسط شرکت‌های گلاب‌گیری خریداری می‌شد، اما دو سه سال است که باغداران با مشکلات متعددی از جمله فروش محصول و... مواجه شدند و بنا به گفته خودشان وضعیتشان هرسال بدتر از سال قبل می‌شود.

غنچه‌های گلی که هیچ کیفیتی ندارند

رحمتی که هفت هکتار گل‌محمدی دارد، با اشاره به این‌که شرایط آب و هوایی موجب شد تا خسارت‌های زیادی به گلستان‌های این استان وارد شود، گفت: سرمای اتفاق افتاده در ابتدای سال سبب شد تا گل‌دهی بوته گل به تاخیر افتد.

وی افزود: از سوی دیگر در این ماه نیز هوا به یک‌باره گرم شد و گرمای زیاد هوا سبب شده تا غنچه‌های گل که هنوز بالغ نشده‌اند، شکوفا شوند و بعد از آن روی بوته گل بریزند.

رحمتی ادامه داد: اگر شرایط آب و هوایی متعادل‌تر بود، غنچه‌ها می‌توانستند دوره بلوغ را بگذرانند، و وزن سه تا چهار گرمی و از سوی دیگر اسانس و عطر و بوی لازم را بگیرند و سپس شکوفا شوند.

وی اظهارکرد: این درحالی است که غنچه‌هایی که هنوز به دوره بلوغ نرسیده شکوفا می‌شوند، بسیار ریز بوده و نه وزن لازم را می‌گیرند و نه این‌که اسانسی دارند در نتیجه از کیفیت لازم نیز برخوردار نیستند و ارزش جمع کردن را ندارند.

این باغدار تصریح کرد: در گذشته یک روز قبل از بازگشایی غنچه‌ها، آنها را جمع‌آوری می‌کردیم و به صورت غنچه می‌فروختیم، اما امسال به علت گرمای هوا غنچه‌ها بدون این‌که وزن و اسانس را بگیرند، شکوفا می‌شوند، جمع نمی‌کنیم.

وی گفت: از سوی دیگر گرمای هوا سبب شده تا غنچه، در بوته‌های گل‌محمدی بعد از برداشت دوباره ایجاد نشود.

این تولیدکننده گل‌محمدی خاطرنشان کرد: انتظار بر این بود تا در این گلستان ۱۰ تا ۱۲ تن گل‌محمدی وجود داشته باشد، اما فقط دو و نیم تن گل و غنچه جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: قیمت خرید گل‌محمدی بسیار افت کرده است، سال گذشته گل‌ها با قیمت کیلویی ۸۵ هزار تومان خریداری می‌شد، اما امسال به ۶۰ هزار تومان رسیده است و قیمت غنچه‌ها نیز تا ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است.

تصمیم برای تبدیل گلستان‌های گل‌محمدی به کشت زارهای گندم و جو

چمنی یکی دیگر از دارندگان گل‌محمدی در شهرستان فاروج گفت: از گلستان ۲۰ هکتاری هرسال ۳۰ تن گل‌محمدی جمع‌آوری می‌کردم، اما امسال این مقدار به پنج تن رسیده است.

وی افزود: به سختی کارگر برای جمع‌آوری گل پیدا می‌شود و بیشتر کارگرها برای کاشت نهال گوجه‌فرنگی به مزرعه‌های گوجه‌فرنگی می‌روند.

چمنی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری گل‌محمدی آسان‌تر از کاشت نهال گوجه‌فرنگی است، اما افراد واسطه‌ای وجود دارند که با دریافت پول، کارگرها را جمع‌آوری کرده و به مزارع گوجه و... می‌برند.

وی تصریح کرد: روزی ۱۲۰ هزار تومان به کارگر برای جمع‌آوری گل می‌دهیم، اما باز هم نمی‌آیند.

چمنی بیان کرد: از سوی دیگر کارخانه نیز گل‌های جمع‌آوری شده را خریداری نمی‌کند و این پنج تن گل را طی دو تا سه ماه خریداری کرده است که به طور قطع تا شش ماه نیز پول باغدار پرداخت نمی‌شود.

وی گفت: قیمت خرید گل‌محمدی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است و دو سه سال است که به طور مدام ضرر می‌دهیم و تصمیم بر این دارم تا تمامی بوته‌های گل‌محمدی را قطع کنم و گندم و جو کشت کنم.

هدف از برنامه ایجاد گلستان‌های گل‌محمدی، خام‌فروشی گل نبوده است

تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین گفت: هدف از ایجاد گلستان‌های گل‌محمدی در این استان خام‌فروشی گل نبوده است و باغداران برای این‌که به سود مطلوب برسند باید به دنبال ایجاد واحدهای اسانس گیری باشند.

وی افزود: از آنجاییکه گل‌های گل‌محمدی به یک باره شکوفا می‌شوند و عرضه افزایش می‌یابد در نتیجه ممکن است در یک بازه زمانی قیمت خرید گل خام کاهش یابد در نتیجه اگر از گل‌ها عرق و اسانس گرفته شود می‌توان در هر زمانی آن را به فروش رساند.

شریکیان ادامه داد: دارندگان گلستان‌های گل‌محمدی می‌توانند با ایجاد تشکل، مجوز لازم برای ایجاد واحدهای اسانس و عرق‌گیری را دریافت کنند که در این صورت از خام‌فروشی گل نیز جلوگیری می‌شود.

وی اظهارکرد: البته سرمایه‌گذارانی نیز در استان به دنبال این واحدهای تولیدی بوده‌اند، اما هنوز اقدام آنها به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 517142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha