مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

عسل اگرچه برای مصرف‌کنندگان شیرین و گواراست، اما مشکلات فراوانی که در مسیر تولید آن وجود دارد، کام زنبورداران شاهرود را تلخ کرده است.

زنبورداری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان شاهرود با داشتن مراتع پهناور و جنگل‌های وسیع یکی از مناطق تولید عسل کشور است، بازار زنبورداران این منطقه در چند سال گذشته تقریبا خوب بود، اما مشکلاتی که در ۲ سال گذشته پیش آمده، درآمد زنبورداران پرتلاش این منطقه را کاهش داده و زندگی را برای آن‌ها سخت کرده است.

استفاده از عسل از گذشته‌های دور در ایران و جهان رایج بوده، در اهمیت این ماده غذایی همین بس که روایت‌های بسیاری درباره آن وجود داشته و حتی در قرآن کریم سوره‌ای بنام زنبور عسل وجود داشته و آن را داروی بسیاری از امراض دانسته‌اند.

خشکسالی‌ها و نیز سرمای نابهنگام ۲ سال گذشته در شرق استان سمنان، تولید عسل و نگهداری کلونی‌های زنبور و به عبارتی چرخه تولید این غذا و داروی معجزه‌آسا را تحت تاثیر قرار داده است.

اگر در گذشته تولید عسل به شکل سنتی رواج داشته، امروز فعالیت در این زمینه علاوه بر تخصص و پشتوانه مالی، تلاش شبانه‌روزی نیز می‌طلبد.

 یک تولیدکننده عسل در شاهرود با ابراز نارضایتی از کیفیت پایین و گرانی داروها در این حوزه اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، نوسانات و تغییرات آب و هوایی، بیماری کنه بیشتر بود، اما داروهای موجود در بازار از کیفیت نامناسب برخوردار بوده و درمان نشدن زنبورها موجب کاهش تولید عسل حتی تا ۵۰ درصد شد.

اسماعیل حسینی تاکید کرد: سال گذشته بیماری و سرمازدگی آسیب زیادی به کندوها وارد کرد و موجب کاهش ۶۰ درصدی کندوها و تولید عسل از ۱۵ کیلوگرم در هر کندو به پنج تا هفت کیلوگرم در سالجاری شد.

وی حمایت مسئولان از تولیدکنندگان عسل را خواستار شد و گفت: با توجه به شرایط و آسیب‌های وارد شده باید حمایت‌های دولتی شامل تسهیلات و قرار گرفتن داروها با قیمت مناسب در اختیار فعالان این حوزه بشود تا بتوانیم در تولید عسل که یک محصول پر ارزش غذایی و دارویی است کوشا و موفق باشیم.

محمد زمانی یک زنبوردار دیگر منطقه با اشاره به اهمیت غذایی عسل گفت: توزیع عسل‌های تقلبی با قیمت پائین موجب شده زنبورداران منطقه با مشکل فروش روبرو شوند و در حال حاضر قیمت عسل طبیعی امسال حداقل کیلویی ۸۰۰هزار ریال است که متاسفانه عسل تقلبی حتی با قیمتی کمتر از نصف در بازار فروخته می‌شود که نیازمند نظارت بر فروش اینگونه عسل‌ها ازسوی مراجع ذیربط است.

یکی دیگر از زنبورداران شاهرودی گفت: هرساله کشاورزان و باغداران بویژه در فصل بهار مبادرت به مبارزه شیمایی با آفات و بیماری‌های مزارع و باغات می‌کنند که این کار در برخی سال‌ها با افزایش رطوبت نسبی هوا به دلیل ابرناکی و بارش‌های فصل بیشتر می‌شود.

احمد عامری افزود: امسال ابرناکی هوا و بارش‌های بیشتر در ۲ ماه اسفند و فروردین و افزایش رطوبت نسبی هوا، باعث رشد آفات و بیماری‌ها در باغات و مزارع شد که نتیجه آن ترغیب کشاورزان به افزایش مبارزه شیمایی با این آفات است.

عامری تاکید کرد: از جمله بخش‌های کشاورزی که به طور مستقیم از این مبارزه شیمیایی آسیب‌دیده و محصولات آن دچار افت کیفی و کمی می‌شود، زنبورداری است.

یکی دیگر از زنبورداران هم گفت: با توجه به هم زمانی فعالیت زنبور در منطقه و حساسیت و آسیب‌پذیر بودن کلونی زنبور عسل در مقابل سموم شیمیایی، لازم است کشاورزان از سموم کم‌خطر استفاده کنند.

محمود عبدی افزود: بهتر است سمپاشی در خلال روز که زنبور عسل مشغول جمع‌آوری شهد و گرده گل‌ها و آشامیدن آب است انجام نشود و زمان مناسب سمپاشی صبح زود، هنگام غروب آفتاب و یا شب است و باید از سموم کم‌خطر برای زنبور عسل استفاده کرد.

این زنبوردار گفت: همچنین زنبورداران با مشکل دیگری به اسم کرونا نیز درگیر بودند.

وی گفت: با اعلام ممنوعیت تردد، عده‌ای از زنبورداران که از اوایل اسفند کلونی‌های خود را به شهرهای اطراف و دیگر استان‌ها کوچ داده بودند برای مدیریت و سرزدن به زنبورهای خود دچار مشکل شدند.

عبدی بیان کرد: زنبورداران خارج از شهرها و حاشیه مزارع مستقر هستند و فصل زنبورداری از اسفندماه آغاز می‌شود، زنبورداران باید یک روز در میان با حضور بر سر کلونی‌های خود کارهای مدیریتی را انجام دهند که تا اواسط فروردین امسال سخت‌گیری‌ها برای تردد به دلیل شیوع کرونا موجب بروز مشکل برای آنان و آسیب به کندوها شد.

مهدی نظری هم گفت :برخی حیوانات و پرندگان حیات وحش برای کلونی‌های زنبور عسل آسیب‌رسان هستند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کندوها می‌زنند.

وی تاکید کرد : خرس، سار و سبزه قبا از جمله این حیوانات هستند که آسیب شدید به کندوها وارد می‌کنند.

 نظری افزود: بیمه تامین اجتماعی برای زنبورداران به سختی امکان‌پذیر می‌شود، اگر فردی حتی یک روز سابقه بیمه تامین اجتماعی در کارگاه دیگری داشته باشد دیگر نمی‌تواند از طریق زنبورداری بیمه تامین اجتماعی شود.

وی افزایش کرایه برا کوچ زنبورها را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست و ادامه داد: کرایه یک کامیونت ایسوزو برای حمل ۲۰۰ کندو تا جنوب کشور پارسال ۱۲میلیون ریال بود که امسال ۲و نیم برابر شده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان سمنان که  پنج هزار کلونی زنبور عسل دارد و بزرگترین پرورش‌دهنده ملکه در ایران است، با تایید مسایل عنوان شده زنبورداران گفت: سال‌ها پیگیری و هماهنگی با مسئولان کشوری برای بیمه تامین اجتماعی زنبورداران انجام شد، با توجه به شرایط خاصی که تامین اجتماعی برای بیمه زنبورداران قرار داد، باعث ریزش ۸۰ درصدی این قشر تلاشگر شد، دلیل اصلی آن هم ممکن نبودن بیمه آن‌ها بود.

عطاء‌الله باقرپور افزود: سازمان تامین اجتماعی زنبورداری را از چرخه بیمه بخش کشاورزی حذف کرده است.

وی تاکید کرد: چگونه زنبور عسل با این همه موهبت برای کشاورزی، توسط سازمان بیمه‌گر حذف شده و تاکنون هرگز برای احیا بیمه تامین اجتماعی زنبورداران موفق نشده‌ایم.

به گفته باقرپور، براساس آمار سازمان‌های بین‌المللی، زنبور عسل  در مقابل هر پنجاه هزار ریال سود به صاحبش، ۱۴۲ برابر برای مرتع‌داری، جنگلداری، زراعت، باغبانی و عمل گرده‌افشانی سودمند است.

وی ادامه داد: قبل از افزایش قیمت شکر در بازار در اسفندماه سال ۹۸ درخواست تهیه و توزیع شکر داده شد، امسال سازمان‌های مربوطه تاکنون شکر دولتی در اختیار تعاونی‌ها و زنبورداران این استان قرار نداده‌اند.

باقرپور تصریح کرد: نهاده شکر برای افزایش جمعیت کلونی زنبور استفاده می‌شود و اگر کلونی دچار انگل یا بیماری شود برای کمک به زنبور؛ شکر را با داروها مخلوط می‌کنند و برای کاهش استرس زنبور در دوره مصرف دارو ضرورت دارد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان سمنان گفت : سمپاشی آفات در بیابان‌ها که دولت انجام می‌دهد با  اطلاع رسانی مناسب است ولی کشاورزان و باغداران این امر را رعایت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: بیمه کلونی زنبورها هم یکی از مشکلاتی است که سال‌های طولانی زنبورداران از بیمه مرکزی پیگیری می‌کنند، شرایط این بیمه هم به گونه‌ای است که خواسته‌های زنبورداران را تامین نمی‌کند.

باقرپور افزود: بیمه مرکزی باید برای حل این مشکل اقدام کند، باید بخشی از خسارت‌های احتمالی کلونی‌های زنبور را بیمه‌ها پرداخت کنند چرا که زنبورداران رغبتی برای خرید بیمه کلونی‌ها ندارند.

وی گفت: محیط‌زیست باید در پرداخت خسارت کلونی‌هایی که توسط حیوانات وحشی مانند خرس نابود می‌شوند اقدام کند، پرونده‌هایی دراین‌باره تشکیل شده که سال‌های متمادی بلاتکلیف است، ضرورت دارد سریعتر اقدام نمایند.

باقرپور اضافه کرد: بخش زیادی از داروی ضدکنه زنبور عسل بصورت قاچاق واردشده و گرانتر به زنبوردار تحویل می‌شود، این در حالی است که زنبورداران حتی برای تهیه داروهایی که در کشور تولید و توزیع می‌شود با مشکلات مالی مواجه هستند.

وی گفت: بخشی از عسل تقلبی در کشور از قند گندم که ماده اولیه ساخت شکلات است، تولید می‌شود که ۱۸ درصد  آب دارد و همانند عسل طبیعی به نظر می‌رسد و در بسته‌بندی‌های زیبا فروخته می‌شود.

باقرپور ادامه داد: دولت باید برای عسل مرغوب استاندارد واحدی تعریف کند که هنوز انجام نشده است.

پارسال ۲۵۴ زنبوردار شهرستان شاهرود با ۲۵هزار و ۶۹۰کلونی زنبور عسل، ۱۸۲ هزار تن عسل تولید کردند.

از آنجا که آمار تولید عسل مهرماه هر سال ارایه می‌شود، هنوز میزان تولید امسال مشخص نیست، اما بنابه گفته زنبورداران کاهش محسوسی خواهد داشت.

کد خبر 517137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha