ساخت هزار نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی برای خانوارهای مددجوی زیر پوشش نهادهای حمایتی خراسان شمالی از هفته دوم خرداد ۹۹ آغاز شده است.

نیروگاه‌ کوچک مقیاس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی روز دوشنبه ۱۲ خرداد گفت: این نیروگاه‌ها برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی ایجاد می‌شود و اجرای این پروژه‌ها ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

علیرضا صبوری اظهار کرد: در صورت تامین شدن تسهیلات، تا پایان سال ۹۹ شمار زیادی از این نیروگاه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: بیشتر این مبلغ در قالب تسهیلات با بازپرداخت پنج ساله تامین خواهد شد که راه‌اندازی این نیروگاه‌ها برای هر خانوار ۱۲ میلیون ریال درآمد دارد.

صبوری گفت: اجرای این طرح برای نیازمندان و به‌ویژه مددجویان زیر پوشش بسیار مناسب است چراکه حتی درآمد این طرح از حقوق دریافتی آنان از سازمان‌های حمایتی چند برابر بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی بر تامین معیشت خانوارهای نیازمند در این استان تاکید کرد و افزود: اجرای نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌تواند به درآمد خانوارها کمک کند.

صبوری گفت: ساخت این نیروگاه‌ها علاوه بر توسعه انرژی‌های پاک، برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، ایجاد درآمد خواهد کرد و وزارت نیرو نیز متعهد شده که برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به مدت ۲۰ سال خریداری کند.

وی اظهار کرد: ۸۵ نیروگاه خورشیدی در مقیاس کوچک با ظرفیت تولید ۹۵۴ کیلو وات در این استان برای اقشار مختلف ایجاد شده است که هم‌اکنون درآمد نیز کسب می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی افزود: در سال ۹۸، ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال بابت برق تولیدی از این نیروگاه‌ها به صاحبان طرح‌ها پرداخت شد.

صبوری ادامه داد: این نیروگاه‌ها در مقیاس‌های کوچک هستند و هر کدام بین پنج کیلو وات تا ۱۰۰ کیلو وات برق تولید می‌کنند که به طور متوسط برای هر خانوار بین ۱۲ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال درآمد نیز دارد.

وی بیان کرد بعد از راه‌اندازی طرح نیروگاه هیچ هزینه‌ای جاری نخواهند داشت و تنها بعد از پایان کار در هفته یکبار نیاز به تمیز کردن است که این امر نیز هزینه‌ای ندارد.

صبوری گفت: نرخ بازگشت سرمایه در ایجاد نیروگاه خورشیدی حدود ۳ سال است و برای خرید برق از این افراد قرارداد بسته‌ایم که در این مدت تنها برای آنان سوددهی وجود دارد زیراکه هزینه دیگری بر آنان تحمیل نخواهد شد.

وی اظهارکرد: آمادگی داریم که دهیاری‌ها برای اجرای این طرح‌ها برای روستاییان و به‌ویژه افراد نیازمند وارد کار شود.

بیش از ۵۹ هزار و ۲۳۷ خانوار با جمعیتی حدود ۱۲۰ هزار نفر در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.

هم اکنون ۳۸ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر زیر پوشش خدمات حمایتی اداره کل بهزیستی استان هستند.

این شرکت ۳۵۳ هزار و ۶۹۸ مشترک دارد که از این تعداد ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، ۴ درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند، همچنین ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایری هستند.

کد خبر 517037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha