جو بایدن، نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا فاصله خود را با دانلد ترامپ در نظرسنجی‌ هفته پایانی ماه می هشت درصد بیشتر کرد و به ۱۰ درصد رساند.

جو بايدن با ماسك بر چهره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فوربس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در دوران باراک اوباما از ضعف مدیریت ترامپ در دوران شیوع گسترده کرونا بیشترین بهره را برد و توانست در نظرسنجی مشترک شبکه خبری ای‌بی‌سی و روزنامه واشنگتن پست با نتیجه ۵۳ درصد به ۴۳ درصد از رقیب خود پیش بیفتد. این نظرسنجی بین روزهای ۲۲ تا ۲۸ دی بین ۱۰۰۱ شهروند بزرگسال آمریکایی انجام شده است.

در نظرسنجی پیشین همین دو رسانه مربوط به روزهای ۲۲ تا ۲۵ مارس فاصله دو رقیب دموکرات و جمهوریخواه فقط دو درصد و نتیجه ۴۹ به ۴۷ به سود بایدن بود. کارشناسان معتقدند مدیریت بسیار ضعیف رئیس جمهوری فعلی آمریکا در بحران کرونا و افزایش کشته‌های کووید-۱۹ به بیش از ۱۰۰ هزار نفر دلیل اصلی رویگردانی مردم از ترامپ است. در ماه مارس در بسیاری از ایالت‌های آمریکا همچنان قوانین قرنطینه حاکم بود و وقتی شرایط اندکی بازتر شد، مردم بیش از گذشته با بحران مدیریت در جامعه مواجه شدند.

نوع واکنش ترامپ به بحران کرونا باعث شده است درصد مخالفت قطعی با او از دو درصد یک ماه به هشت درصد پایان ماه می برسد. شیوه عملکرد رئیس جمهوری آمریکا در مهار کروناویروس هم که تا یک ماه پیش شش درصد موافق قطعی داشت، امروز به هشت درصد مخالف قطعی رسیده و عقبگردی ۱۴ درصدی نشان می‌دهد. کاهش ۲۷ درصدی اعتماد مردم به راستگویی و امانتداری ترامپ و سقوط ۲۳ درصدی نظر مردم نسبت به آگاهی او از دردهای اصلی جامعه دیگر یافته‌های این نظرسنجی است.

هر چند ۶۵ درصد پاسخگویان نظرسنجی مشترک ABC و واشنگتن پست معتقدند آینده اقتصاد آمریکا منفی است اما هشت درصد در این حوزه به ترامپ و عملکرد او نگاه مثبت دارند. ضمن اینکه ۶۵ درصد هم با ایده رای‌گیری انتخابات به شکل پستی بسیار موافق هستند؛ موضوعی که به جنگ آشکار میان ترامپ و برخی فرمانداران و ایالت‌ها دامن زده است. آمار و ارقام این نظرسنجی نشان می‌دهد پاندمی کرونا اوضاع ترامپ را از گذشته بدتر و چشم‌انداز آینده او را به ویژه در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ تیره‌تر کرده است.

این در حالی است که نظرسنجی اخیر درست یکی دو روز پیش از منتشر شدن ویدئوی برخورد مرگبار پلیس مینیاپلیس با جورج فلوید و مرگ دردناک شهروند رنگین‌پوست آمریکایی انجام شده است. شش روز شورش‌ها و ناآرامی‌های پرهزینه و خشن سراسر آمریکا را فراگرفته و کارشناسان معتقدند ادامه یافتن این روند همراه با توییت‌های سوگیرانه می‌تواند آینده ترامپ را در فاصله پنج ماه تا انتخابات ریاست جمهوری نابود کند. هر چند گروهی هم می‌گویند او می‌تواند مانند ریچارد نیکسن از ناآرامی‌های عمومی و اعمال نظم و قانون به سود خود بهره ببرد.

کد خبر 516977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha