دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ادوارد سعید نویسنده معروف عرب جمله‌ای دارد به این مضمون که تاسیس رژیم صهیونیستی در ۶۰ سال پیش صدها هزار نفر از فلسطینیان را از خانه‌ها و سرزمین‌هایشان آواره کرد.

زندگی آرام آنها را فنا ساخت، جامعه را از هم پاشید، امید به آزادی را ناامید کرد. چند دهه‌ای است که مردم جهان ۱۴ می را روز نکبت نام نهاده‌اند؛ روزی که رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد و خاورمیانه عصر جدیدی از حیات خود را آغاز کرد.

آنان که در سازمان ملل در مقابل مخالفت جهان عرب اینگونه شرط کردند که رژیم جدید باید بدون خونریزی و خشونت تشکیل شود چه می‌دانستند رژیم جدیدی که بر سر کار خواهد آمد جز با خشونت و ترور راهی برای بقا نخواهد داشت.

فردا شصتمین سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی است. در این سال‌ها دیپلمات‌های فراوانی در واشنگتن و لندن کوشیدند تا پایه‌های این رژیم را محکم کنند. امروز نیز تکرار همان حرف‌های کهنه است. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا همچنان از پیشرفت در مذاکرات اسرائیل و فلسطین سخن می‌گوید.

جورج بوش و بسیاری دیگر از رهبران غربی بار سفر بسته‌اند تا برای شرکت در جشن‌های روز نکبت به خاورمیانه بیایند و برخی کشورهای عرب نیز می‌کوشند بر آنها سبقت بگیرند. در تبریک سالگرد تشکیل رژیم اشغالگر قدس و در این میان آنچه نادیده گرفته می‌شود و گاه محل معامله اعراب قرار می‌گیرد تاریخ و مردمی هستند که سرزمین شان به زور غصب شده است.

فلسطینیان امسال، این سالگرد را تحت شعار حق بازگشت هیچ جایگزینی ندارد، برگزار خواهند کرد و فعالیت‌های متعددی در شهرها، روستاها و اردوگاه‌های نوار غزه، کرانه‌باختری و سایر اردوگاه‌های فلسطینی در اردن، لبنان و سوریه و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی که فلسطینان در آن حضور دارند، صورت خواهد گرفت.

بنابر آنچه خبرگزاری‌های جهان مخابره کرده‌اند طی ۴۸ ساعت گذشته موجی از تظاهرات ضداشغالگری سراسر اروپا و به‌خصوص شهرهای لندن و ایتالیا را فراگرفته است.

از دیگر اقدامات نمادین این روز، ساخت یک دروازه در اردوگاه عایده واقع در بیت لحم است و بزرگ‌ترین کلید جهان تحت عنوان کلید بازگشت بر در آن زده می‌شود تا با ثبت این کلید در کتاب رکوردهای جهان (گینس) یکی از نمادهای رنج ملت فلسطین در آن منعکس شود.

اسرائیل در اوج بحران سیاسی بی‌سابقه تاریخی خود که حتی ارکان آن رانیز به لرزه درآورده است، بودجه‌های چند میلیون دلاری برای جشن‌های سالگرد تشکیل خود درنظر گرفته است و این درحالی است که در کنار سرزمین‌های اشغالی، مردم غزه چند روزی است که حتی نانی برای خوردن هم ندارند.

۵۴ شخصیت بین‌المللی در حوزه ادبیات و فرهنگ هم با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه دلیلی برای جشن وجود ندارد، اعلام کردند: این روز، روز پایکوبی بر قبر فلسطینیان است.

کد خبر 51686

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز