مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: از آغاز امسال تاکنون ۱۰ حادثه آتش‌سوزی در این استان رخ داده و ۲۱۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان در آتش سوخته‌است.

آتش

به گزارش همشهری‌آنلاین، "سید محمد تقی سجادی" در چهلمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات فرماندهی پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: این آتش‌سوزی‌ها بخشی از ۱۹۵ حریق به وقوع پیوسته در ۲ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور در همین مدت است.

سجادی خاطرنشان کرد: هفت مورد از این حریق‌ها در بخش سلفچگان، ۲ مورد در بخش جعفریه و یک مورد نیز در بخش مرکزی اتفاق افتاده است که عمده‌ترین حریق نیز مربوط به حادثه جمعه شب(۹ خرداد) در منطقه اللهیار از توابع بخش مرکزی بود.

مساحت کل عرصه های طبیعی قم یک میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار شامل ۷۲۳ هزار هکتار مرتعی است.

مدیرکل منابع طبیعی قم گفت: با توجه به این‌که اطفا حریق در مراتع و با ادوات سبک و به صورت پیاده قابل انجام است و معمولا در مناطق صعب‌العبور رخ می‌دهد، به منظور اطفا حریق، ۲۰ مورد قرارداد با جوامع محلی از جمله دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها منعقد شده است.

سجادی با اذعان به این‌که قم از نظر ادوات سبک برای مهار آتش با مشکل‌هایی مواجه است، گفت: به تازگی و با قول مساعدی که از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گرفتیم، امیدواریم یک سری ادوات اطفا حریق بویژه دمنده‌های خوبی که در انجام عملیات اطفا در جنگل ها و مراتع کارایی بالایی داشته باشد، را وارد استان کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی قم همچنین پهنه بندی مناطق مستعد و پرخطر این استان برای حریق را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به سابقه حریق سال گذشته و امسال، این پهنه بندی برای تمرکز ادوات و برنامه هایی که برای اطفا حریق باید پیش بینی شود، کمک زیادی می کند.

این مسئول همچنین با اشاره به انعقاد قرار داد صورت گرفته بین سازمان جنگل ها و بسیج و اعتبار در نظر گرفته شده برای آن گفت: طبق این قرارداد، استان های مختلف از جمله قم با توجه به محدودیت هایی که منابع طبیعی دارد، مکلف هستند از ظرفیت های پایگاه های مقاومت بسیج به عنوان دیده بان حریق و حضور به موقع در صحنه استفاده کنند.

سجادی ضمن ابراز امیدواری از موفقیت های حاصل شده در امر اطفا و مهار آتش در استان نسبت به گذشته، با تاکید بر توجه شهروندان به  موضوع حفاظت از منابع طبیعی بویژه به هنگام سفر و گشت و گذار در طبیعت گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر حریق های رخ داده در قم مربوط به روزهای تعطیل بوده، از این رو درصدد هستیم در جاده‌هایی که در حاشیه جنگل‌کاری‌های ما قرار دارد، علف‌های یک ساله ای که در مجاورت این جاده‌ها قرار دارد و باعث گسترش آتش سوزی به جنگل ها می‌شود، را به صورت مدیریت شده و با هماهنگی سازمان آتش‌نشانی و اداره کل مدیریت بحران سوزانده و از بین ببریم.

کد خبر 516859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha