یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توزیع ۱۲ هزار و ۱۲۹ جعبه تخم کرم ابریشم در بین نوغانداران استان، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۵۰۰ تن پیله‌ تَر کرم ابریشم در خراسان رضوی تولید شود.

نوغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مجید جعفری در حاشیه بازدید از مرکز پرورش نوغان اظهار کرد: با هدف پرورش کرم ابریشم در استان، تعداد ۱۲هزار و ۱۲۹ جعبه تخم نوغان در بین متقاضیان توزیع شده است که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: خراسان رضوی ۲۷درصد از کل توزیع تخم نوغان کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: هر جعبه تخم نوغان به ۳۰ تا ۳۵ متر مربع فضای پرورش نیاز دارد. هم‌اکنون حدود دو هزار واحد ابریشم کشی در استان خراسان رضوی در زمینه تولید پیله و نخ ابریشم فعالیت دارند.

جعفری ادامه داد: سال گذشته ۱۱۰ تن پیله‌تر در استان تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: به ازای هر دو جعبه تخم نوغان برای چهار نفر اشتغال ایجاد می‌شود که بر این اساس برای حدود ۵۰۰ نفر در استان اشتغال موقت ایجاد شده است.

وی افزود: مرکز توسعه نوغان کشور امسال ۳۰ هزار اصله نهال درخت توت را در بین متقاضیان توزیع کرده است و بقیه نیاز خراسان رضوی هم از محل درختان توت بومی استان تامین و توزیع می‌شود.

جعفری گفت: ۸۵ درصد پیله خشک تولیدی کشور برای فرآوری به خراسان رضوی انتقال می‌یابد.  این استان در سال جهش تولید ۲۰درصد افزایش تولید داشته است.

رتبه نخست خراسان رضوی در تولید نخ ابریشم

در ادامه، رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی گفت: خراسان به عنوان دومین استان در زمینه تولید پیله کرم ابریشم فعال است و از نظر تولید نخ ابریشم در کل کشور رتبه نخست را دارد.

فرید سرجمعی گفت: بیش از ۱۲ هزار جعبه پرورش کرم ابریشم تاکنون در خراسان رضوی توزیع‌ شده که بیش از ۳۰ درصد از کرم‌های ابریشم موجود در جعبه‌ها به پیله نرفته‌اند و مرکز پژوهش‌های جهاد کشاورزی استان در حال بررسی این مهم است.

وی گفت: خرید تضمینی دولت برای هر کیلو ابریشم ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان است، در حالی‌که در بازار، ابریشم را تا کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کنند. کار توزیع تخم نوغان در استان ظرف چند روز اخیر آغاز و تاکنون ۱۲هزار و ۱۲۹ جعبه به قیمت هر جعبه ۷۵ هزار ریال تومان توزیع شده است.

سرجمعی افزود: تخم‌ها در ۵ مرحله تغذیه می‌شوند و ۴مرحله پوست‌اندازی دارند.

رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰تن پیله ابریشم در خراسان رضوی امسال تولید شود که ۹۸ درصد از ابریشم تولیدی نوغانداری‌های کشور و خراسان رضوی برای فرش‌بافی استفاده می‌شود و الباقی برای سایر صنایع همچون پوشاک و صنایع‌دستی به کار می‌رود.  

سرجمعی متذکر شد: کرم ابریشم به آفاتی مانند مورچه و موش حساس است و باید مکان پرورش آنها عاری از هرگونه جانور باشد.

وی پرورش کرم ابریشم را در راستای کمک به تسهیل روستائیان و کاهش واردات نخ ابریشم عنوان کرد.

کد خبر 516765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha