یک قلاده خرس سیاه آسیایی (بلوچی) در ارتفاعات روستای فاریاب شهرستان رودان مشاهده شد.

خرس سیاه بلوچی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودان گفت: مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در شرق هرمزگان شهرستان‌های بشاگرد، رودان، میناب و جاسک، غرب تا منطقه حفاظت‌شده باز و نیز کوهه‌ای شهرستان حاجی‌آباد در شمال استان است.

ناظر دهقانی افزود: با توجه به فعالیت بیشتر خرس‌ها در این فصل از سال، افراد ساکن در مناطق یادشده از حضور در مناطق کوهستانی و نزدیک شدن به این‌گونه از حیوانات جداً خودداری کنند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودان گفت: یکی از همیاران محیط‌زیست ازاین‌گونه باارزش در ارتفاعات شهرستان رودان تصویربرداری کرده است.

خرس سیاه آسیایی به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب‌پذیرترین گونه‌ها در ایران و حتی دنیا بشمار می‌رود.

این‌گونه ازنظر وضعیت حفاظتی در جهان در آستانه انقراض قرار دارد و از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نماد زیستی هرمزگان معرفی‌شده است.

خرس سیاه آسیایی در کشورهای ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد.

در این محدوده وسیع، چهار نژاد از خرس سیاه آسیایی معرفی‌شده‌اند که خرس سیاه بلوچی بانام علمی Ursus thibetanus gedrosianus یکی از این زیرگونه‌هاست که در جنوب شرقی ایران و بلوچستان پاکستان وجود دارد.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش هرمزگان گفت: طرح حفاظت از خرس سیاه آسیایی از مرداد سال ۱۳۸۸، باهدف بررسی دقیق پراکندگی، رژیم غذایی خرس سیاه در فصول مختلف و تعارض میان انسان و خرس سیاه آغاز شد.

فهیمه گودرزی افزود: یافتن شواهدی از حضور این‌گونه در منطقه حفاظت‌شده گنو در شمال بندرعباس، نشان می‌دهد خرس سیاه علاوه بر زیستگاه‌های پیوسته شرق هرمزگان در زیستگاه‌های جدا از هم در مرکز و شمال استان نیز حضور دارد.

وی گفت: آموزش جوامع محلی در سطوح مختلف سنی و تلاش برای کاهش تعارضات با اقدامات حمایتی مانند حمایت از مشاغل خانگی و واکسیناسیون دام‌های اهلی روستایی در شهرستان بشاگرد ازجمله این فعالیت‌هاست.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش هرمزگان گفت: با تأمین بودجه مدون و کافی در استان، برنامه‌های حفاظت از خرس سیاه آسیایی به‌عنوان نماد زیستی استان طبق برنامه زمان‌بندی اجرا می‌شود.

کد خبر 516753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha