سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: آتش زدن پس‌چر مزارع از سوی کشاورزان جرم است و با هر نوع جارسوزی از سوی کشاورزان برخورد قضایی می‌شود.

آتش سوزی مزرعه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدسعید هوشیار با اشاره به ورود دادستانی به موضوع آتش زدن پس چر مزارع از سوی کشاورزان افزود : کشاورزان باید بدانند که جارسوزی جرم بوده و با متخلفان این حوزه برخورد قضایی می‌شود.

هوشیار اضافه کرد: از روش‌های مختلف مثل صدور اطلاعیه و از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و دیگر ابزارهای ارتباطی کشاورزان را در جریان جرم بودن آتش زدن پس چر مزارع گذاشته‌ایم.

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: به زارعان استان از طریق نیروهای بسیج محلی هم تخلف بودن جارسوزی را هشدار داده‌ایم، اگرچه تخلف بودن آتش زدن پس‌چر مزارع به کشاورزان ابلاغ شده، اما هنوز هم هستند کشاورزانی که به این هشدارها بی‌توجهی می‌کنند.

هوشیار اضافه کرد: عمده جارسوزی‌های عمدی کشاورزان در ماه‌های شهریور و مهر انجام می‌شوند، برخی از زارعان یا از روی سهل انگاری یا با هدف آماده کردن اراضی خود برای کشت دوم به آتش زدن پس چر مزارع خود اقدام می‌کنند که با این دست از کشاورزان برخورد قضایی می‌شود.

وی گفت: در برخی موارد هم آتش گرفتن پس چر مزارع و بعضا مزارع برداشت نشده به دلیل سهل انگاری عابران را شاهد هستیم، عابرانی را می‌بینیم که با انجام کارهایی مثل پرت کردن سیگار روشن از خودروهای خود منشا وقوع آتش‌سوزی‌هایی در مزارع می‌شوند که احتمال گسترش آن در سطح وسیع و حتی رسیدن به سطح عرصه‌های منابع طبیعی به ویژه در صورت وزش باد دور از انتظار نیست.

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان کرد: آتش زدن پس چر مزارع از نظر علمی توجیهی ندارد، خاک کشاورزی خاک زنده بوده که حاوی میکروارگانیسم های زیادی است که عمل تجزیه خاک را انجام می‌دهند که آتش زدن پس چر مزارع این میکروارگانیسم‌های مفید را از بین می‌برد.

هوشیار تاکید کرد: خاک زراعی ماده آلی بالایی دارد که آتش زدن پس چر مزارع باعث از بین رفتن ماده آلی خاک می‌شود.

وی ادامه داد: آتش زدن پس چر مزارع باعث آلوده کردن هوا به لحاظ ورود دود و گردوغبار ناشی از آتش‌سوزی هم می‌شود و از این حیث نیز پرداختن به آن به دلیل ایجاد مشکلات زیست‌محیطی توصیه نمی‌شود.

کد خبر 516512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha