کشت پنبه در گلستان از چند دهه پیش بخش قابل توجهی از اراضی این استان را به خود اختصاص داده و نقش بسیار موثری در تولید و اشتغال منطقه دارد.

کشت پنبه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کشت پنبه در استان گلستان با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی از نیمه بهار با ریختن بذر در زمین آغازمی‌شود و با برداشت محصول از مهر تا اواخر دی ماه به پایان می‌رسد.

یکی از کشاورزان گرگانی در این باره گفت: این روزها ۴ هکتار از اراضی خود را پنبه از نوع الیت گلستان کشت می‌کنم و سال ۹۸ نیز با کشت این محصول، بر داشت خوبی داشتم و سال ۹۹ هم امیدوارم بهتر از سال ۹۸ برداشت داشته باشم.

علی موسی‌خانی، رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گفت: پنبه، بازرگانی خوبی در سال قبل داشت و همچنین عملکردهای خوبی که کشاورزان در مزارع داشتند این دو عامل باعث شده که کشاورزان امسال استقبال خوبی از کشت پنبه داشته باشند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شودسال ۹۹، ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پنبه برود و این در حالی است که سال ۹۸ این میزان کشت ۱۷ هزار و ۳۰۰ هکتار بوده است.

موسی‌خانی افزود: در این خصوص بذرهای مورد نیاز به میزان ۶۵۰ تن تهیه شده ارقام لطیف، گلستان و حکمت تدارک دیده شد و در حال توزیع بین کشاورزان است.

وی گفت: کشاورزان این بذرها را می‌توانند از مراکز توزیع بذر دریافت کنند و توصیه این است که از استفاده از بذر غیرمتفرقه خودداری کنند و بذرها را هنگام کشت با قارچ‌کش‌ها و حشره‌کش‌هایی که کارشناسان این پهنه توصیه می‌کنند ضدعفونی کنند و میزان ۳۰ کیلوگرم در هر هکتار رعایت شود.

موسی‌خانی همچنین بیان کرد: سال ۹۸ بر اساس درخواست کشاورزان بذر وارداتی در استان کشت شد امسال نیزحدود ۵۰ تن وارد استان و توزیع شد.

وی افزود: بر اساس نیاز استان ۶۵۰ تن بذر پنبه تهیه شده و مقداری نیز بذر وارداتی از ترکیه وارد شده که در حال توزیع است.

موسی‌خانی توصیه کرد: بذر کرکدار ۳۰ کیلوگرم در هر هکتار و بذر دلیته ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم نیاز است و تاریخ کشت تا ۲۵ خرداد طبق توصیه مرکز تحقیقات پنبه کشور پس از برداشت محصولاتی، چون نخود، باقلا، کلزا و گندم در استان داشته باشند.

علی‌محمد چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاوری گلستان گفت: سال ۹۸ کشاورزان قیمت وش را ۶ هزار و ۵۰۰ فروختند و پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل حدود ۸ هزارو ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شود.

وی ادامه داد: سال ۹۹ ما سال خوبی در مورد کشت پنبه داریم و با توجه به شرایط آب و هوایی مزرعه‌ها تقریبا از آب سبز برخوردارند.

چوپانی افزود: کشاورزان نگران فروش وش پنبه نباشند چون عرضه وش نسبت به تقاضا خیلی کم است قطعا موقع تولید، رقابت وجود دارد و معاملات به صورت نقدی انجام خواهد شد.

وی در مورد برنامه و اقدامات امسال گفت: طی رایزنی‌ها وبا صاحبان کارخانجاتی که در منطقه هستند پول کشاورز سریعا پرداخت شود و از لحاظ منابع بانکی نیز مشکلی وجود ندارد هر کس حساب در گردش بخواهد منابع بانکی با توجه به جهش تولید در اختیارشان قرار می‌دهد.

شهرام نوروزیه، رئیس بخش تحقیقان بهزراعی موسسات تحقیقات پنبه کشور نیز افزود: این رقمی که در اختیار  کشاورزان قرار می‌گیرد ماحصل ۷ تا ۱۰ سال است که همکاران برروی آن کار، خالص‌سازی و پایداری را در آن ایجاد می‌کنند و بذری را به اسم رقم، بعد از فرآیند قانونی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

وی اظهارکرد: تحقیقات برروی ارقام بذرها برای اقلیم‌های گوناگون کشور هم انجام شده است.

نوروزیه ادامه داد: با افزایش بذرهای جدید سطح زیر کشت پنبه در مکان‌های مختلف کشور بیشتر می‌شود.

افزایش سال به سال سطح کشت پنبه در چند سال اخیر در استان گلستان که زمانی به سرزمین طلای سفید مشهور بود، می‌تواند بر روند رو به رشد این محصول استراتژیک و جهش تولید و اشتغال تاثیرگذار باشد.

کد خبر 516504
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha