رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان کاوش‌ها در تپه هگمتانه را کار بسیار بااهمیتی در توسعه و گسترش اکتشافات دانست و اعلام کرد: این امر نیازمند حمایت و پشتیبانی مستمر است که امسال منابع مالی خوبی به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

هگمتانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سید اسکندر صیدایی در بازدید از پایگاه هگمتانه و سایت موزه منطقه غرب کشور، با اشاره به این‌که پایگاه هگمتانه منابع بیشتری را به خود جذب خواهد کرد، افزود: هگمتانه پیشینه‌ای از تاریخ و تمدن کشور ایران اسلامی است و شناساندن و معرفی این پایگاه به مردم می‌تواند آنها را با پیشینه تاریخی تمدنی هگمتانه آشناتر سازد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان بیان کرد: تجلی هنر معماری و خلاقیت موجود در هر دوره از تمدن را می‌توان در آثار کالبدی و شهری باقی‌مانده در این اثر تاریخی دید، هگمتانه تجلی مهمی از دانایی، تکنیک‌ها و هنر معماری و مبحث مهم باستان‌شناسی را در خود نهفته دارد و کاوش‌های فصل بیست و دوم هگمتانه که به‌تازگی در این پایگاه انجام‌گرفته است، می‌تواند یک دستاورد ماندگار برای استان و کشور باشد و آثار شناسایی و کشف‌شده، رازهای بسیاری را برای آیندگان بازگو خواهد کرد و با ثبت جهانی هگمتانه این آثار ارزشمند تاریخی در دید جهانیان قرار می‌گیرد.

صیدایی بیان کرد: این فعالیت‌ها و کاوش‌ها، کار بسیار بااهمیتی در توسعه و گسترش اکتشافات بوده و نیاز به حمایت و پشتیبانی مستمر در سال ۹۹ را می‌طلبد که منابع مالی خوبی امسال در این زمینه اختصاص خواهیم داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان اضافه کرد: این بازدید ایجاب می‌کرد تا با این فعالیت‌ها بیشتر آشنا شویم تا در کمیته‌های برنامه‌ریزی و شورای برنامه‌ریزی استان بتوانیم حمایت‌های لازم را از این حوزه داشته باشیم و حتماً این حمایت‌ها تداوم خواهد یافت تا شاهد گسترش کمی و کیفی مناسب و بیشتری در این مجموعه برای خدمات بیشتر به بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی داشته و شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگری استان همدان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های انجام پذیرفته مالی در راستای رونق گردشگری استان گفت: ثبت جهانی هگمتانه یکی از اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی کشور و مهم‌ترین پیشنهاد استان همدان برای ثبت جهانی است.

علی مالمیر در ادامه بازدید از سایت موزه غرب کشور نیز درباره این مجموعه اظهارکرد: موزه منطقه‌ای غرب یکی از مهم‌ترین موزه‌های منطقه‌ای کشور است که با استانداردهای بین‌المللی در حال اجراست که طی سال‌های اخیر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و مخزن امن آن به پایان رسیده است و در فهرست پروژه‌های قابل‌افتتاح سال ۹۹ قرار دارد.

وی تصریح کرد: استقرار این موزه در استان نشان از ظرفیت‌های تاریخی ارزشمند تاریخی همدان است که با بیش از ۲۳ هزار شیء موزه‌ای نیازمند برخورداری از چنین موزه‌ای است.

مالمیر با تأکید بر اهمیت موزه‌ها در آشنایی افراد با تاریخ و میراث به‌جای مانده از گذشتگان تأکید کرد: محوطه تاریخی هگمتانه و موزه منطقه‌ای، قطب فرهنگی را در این منطقه از شهر همدان شکل داده‌اند که در توسعه گردشگری استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی استان همدان، وی درباره فصل ۲۲ کاوش هگمتانه نیز یادآور شد: سؤال‌های گوناگونی در رابطه با هگمتانه وجود دارد که پاسخ به آنها نیازمند تداوم کاوش‌ها در این محوطه تاریخی است و استمرار این مهم منوط به حمایت از این اداره کل در تأمین اعتبار برای کاوش است.

کد خبر 516202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha