مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

سالانه مقدار قابل توجهی از محصول توت تولیدی مهریز هدر می‌رود که این موضوع ضروری بودن ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در این بخش را یادآور می‌شود.

شاتوت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی به خصوص در ارتباط با توت در منطقه علاوه بر جلوگیری از هدر رفت محصول، موجب کسب درآمد بیشتر کشاورزان، ایجاد اشتغال، فرآوری و افزایش مدت مصرف، رشد اقتصادی و ایجاد انگیزه در کشت، توسعه و نگهداری آن می‌شود.

توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول با همکاری و جلب مشارکت کشاورزان، همراهی سرمایه‌گذاران و حمایت مسئولان، موجب افزایش تولید، بهره‌وری مناسب و تقویت اقتصاد خانوارها به خصوص دائمی کردن اشتغال در مناطق روستایی دارد.

باوجود اهمیت موضوع و تولید بالای توت در مناطق شهری به خصوص در سطح روستاهای بخش مرکزی این شهرستان هنوز هیچ اقدام عاجلی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری و افزایش ارزش افزوده آن به عمل نیامده که پیگیری و تحقق آن به خصوص در سال‌جاری به عنوان یک ضرورت نقش مهمی در کمک به  کشاورزان دارد.      

ضرورت ایجاد واحد فرآوری

در این خصوص تعدادی از کشاورزان منطقه با بیان این‌که اکثر محصول تولیدی به خاطر برداشت سنتی و نبود هیچ طرح مناسب برای فرآوری در سال‌های گذشته به راحتی هدر می‌رود، رسیدگی به مشکل موجود و جلوگیری از آن را با ایجاد صنایع تبدیلی خواستار شدند.

یکی از کشاورزان منشاد به وضعیت مناسب آب و هوایی این روستا در تولید توت اشاره می‌کند و می‌گوید: سالانه همزمان با گرم شدن هوا این محصول از درختان زیاد موجود بدست می‌آید  که بخش عمده آنها به علت برداشت سنتی و نبود هیچ برنامه مناسب و صنایع تبدیلی به راحتی نابود می‌شود.

حسین دهقان افزود: اگر یک واحد صنایع تبدیلی در  منطقه راه‌اندازی شود می‌توان در قبال آن علاوه بر جلوگیری از هدر رفت این محصول،  برای مردم درآمد کسب کرد و نقش مهمی در ایجاد اشتغال به خصوص به صورت دائمی، برخورد با معضل بیکاری و تامین نیازهای مختلف مردم را فراهم  کرد.

وی اظهار کرد:  تاکنون در این خصوص مهم در سال‌های گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر ضرورت و ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی توت مطرح شده ولی به ر غم  اهمیت موضوع و درخواست‌هایی که بارها توسط کشاورزان مطرح شده ولی هنوز اقدامی انجام نشده و باید برای تحقق آن جدی تلاش کرد.  

همچنین کشاورز دیگری از روستای ارنان مهریز استان یزد اعتقاد دارد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و توت به خاطر تولید بالای محصول به خصوص در بخش مرکزی که درختان زیادی دارد یک ضرورت است که در این ارتباط در خیلی از مناطق کشور فعالیت‌های خوبی به عمل آمده است.

رضا فتوحی ادامه داد: هم‌اکنون توت تولیدی در باغات، اراضی کشاورزی و برخی معابر بدون هیچ طرح و برنامه، بخش محدودی استفاده و اکثریت آن به راحتی پای درخت ریخته و نابود می‌شود ولی اگر با همکاری خود کشاورزان و حمایت مسئولان تنها یک واحد صنعت تبدیلی ایجاد شود برکات زیادی برای کشاورزان و منطقه دارد.

وی اظهار کرد: باید جهاد کشاورزی که متولی اصلی این بخش محسوب می‌شود برای جلوگیری از هدر رفت محصول تولیدی بیش از گذشته جدیت به خرج داده و با همکاری بخش‌خصوصی و حتی در قالب تعاونی نسبت به راه‌اندازی حتی یک واحد کوچک صنایع تبدیلی اقدام کند که موجب افزایش تولید و کسب درآمد برای فعالان بخش است.

حمایت دولت از صنایع تبدیلی  

همچنین رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی  مهریز اعتقاد دارد که هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد تولید توت این شهرستان به خصوص در روستاهای بخش مرکزی در دهستان‌های میانکوه، بهادران، ارنان، تنگچنار و  خورمیزات به خاطر نبود واحد تبدیلی این محصول هدر می‌رود.

احمد باقری‌پناه گفت: ایجاد واحد صنایع تبدیلی نقش مهمی در فرآوری محصول و کسب درآمد کشاورزان و جلوگیری از هدر رفت انواع محصول زراعی و باغی دارد وی از بر آمادگی جهاد کشاورزی برای کمک به بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران برای ورود به این موضوع خبر داد.

به گفته وی، توت به‌خوبی و راحتی قابلیت تبدیل به فرآورده‌های متنوع و مفید به خصوص مربا و استفاده از شیره و شربت برای مصارف خوراکی دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی و جلب مشارکت بخش‌ خصوصی و کشاورزان در این مورد اقدام کرد.   

این مسئول گفت: حدود  ۱۲۰ هکتار از اراضی منطقه به بخصوص در حومه شهر و روستاها به کشت این محصول اختصاص دارد که به طور متوسط از هر هکتار چهار تن توت برداشت می‌شود که با ایجاد کارخانه تبدیلی می‌توان در ارتقای تولید و اشتغال اقدام کرد.

باقری‌پناه خاطر نشان کرد: سالانه بیش از ۵۰۰ تن توت از درختان منطقه برداشت می‌شود که اگر برای اقتصادی کردن آن با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدام مناسب صورت گیرد نقش مهمی در تامین نیاز مردم و اشتغال جوانان دارد.

وی ارقام توت منطقه را شامل سفید، سیاه و شاه‌توت ذکر کرد و یادآور شد: در هر هکتار ۳۵۰ اصله درخت وجود دارد که علاوه بر تازه‌خوری بخش عمده آن خشک و در فصول دیگر سال استفاده می‌شود.

ضرورت همکاری بخش‌خصوصی

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار مهریز با اشاره به این‌که ایجاد واحد صنایع تبدیلی برای این محصول در منطقه خیلی ضروری است گفت: دولت از بخش‌خصوصی و علاقه‌مندان برای ایجاد واحد از  سرمایه‌گذاران در چارچوب مقررات حمایت می‌کند.

محمد جواد برزگر افزود: سالانه بخش عمده محصول تولیدی در شهر و روستاها هدر می‌رود که اگر واحدی برای فرآوری و تبدیل آن، راه‌اندازی شود نقش مهمی در اقتصادی کردن و ایجاد اشتغال و افزایش تولید دارد.

همچنین رئیس شرکت شهرک صنعتی مهریز گفت: برای ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی هیچ مشکلی در همکاری با بخش‌خصوصی در منطقه وجود ندارد و همه زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی شهرستان وجود دارد.

حمیدرضا بشارت افزود: ایجاد این واحد تولیدی در منطقه به خاطر وجود درختان زیاد توت بسیار ضروری است و نقش مهمی در افزایش تولید، اشتغال و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای برداشت صحیح محصول و تامین نیاز مردم دارد.                

 سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 515984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha