رئیس جمهوری آمریکا به وزارت دادگستری و پلیس فدرال دستور داد درباره دلایل به قتل رسیدن یک شهروند سیاهپوست در مینه‌سوتا گزارشی کامل آماده و ارائه کنند.

اعتراض به قتل جورج فلوید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رسانه‌های غربی، کشته شدن جورج فلوید در رفتار وحشیانه ماموران پلیس شهر مینه‌سوتا با واکنش‌های گسترده و اعتراض‌های عمدتا خشن مردم سراسر آمریکا به ویژه سیاهان مواجه شده است. بسیاری از ورزشکاران رنگین‌پوست آمریکایی هم همصدا با مردم وارد عرصه شده و به خشونت‌های مرگ‌آفرین پلیس‌های سفیدپوست علیه سیاهان اعتراض کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا که این روزها خودش با چند بحران بزرگ از جمله عبور تعداد کشته‌های کرونا از مرز ۱۰۰ هزار و دعوای حقوقی با شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک درگیر است، در تلاش برای آرام کردن سیاهان خشمگین وعده داد عدالت را درباره مقصران مرگ جورج فلوید اجرا خواهد کرد. او به وزارت دادگستری و پلیس فدرال FBI دستور داد به سرعت گزارش ماجرای قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی را آماده و عاملان قتل را معرفی کنند.

او که به پایگاه فضایی کندی در فلوریدا رفته بود، قتل فلوید را حادثه‌ای بسیار بسیار دردناک خواند و به خبرنگاران گفت: وقتی با واشنگتن برگشتیم، گزارش کامل ماجرا را بررسی می‌کنم. او در ادامه دوباره به توییتر پناه برد و در چند توییت از دستور خود برای آماده کردن یک گزارش کامل خبر داد. ترامپ با اعضای خانواده و دوستان فلوید ابراز همدردی کرد و وعده داد عدالت درباره تمام عاملان فتل سیاهپوست آمریکایی اجرا خواهد شد.

فلوید ۴۶ ساله روز دوشنبه حین تلاش برای خرج کردن یک ۲۰ دلاری تقلبی بازداشت شد. با وجود زدن دستنبد و همکاری کردن با ماموران، یکی از افسران پلیس او را روی زمین خواباند و زانوی خود را بر گردن فلوید گذاشت. با اینکه مرد چند بار فریاد زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، فشار افسر پلیس بر گردن او ادامه یافت تا اینکه از حال رفت. فلوید اندکی پس از منتقل شدن به بیمارستان از دنیا رفت. انتشار نصاویر لحظه بازداشت وحشیانه و خبر مرگ فلوید بازتاب‌های فراوان داشت.

با اینکه پلیس آمریکا چهار افسر درگیر در پرونده قتل فلوید را اخراج کرد اما اعتراض‌ها روز سه‌شنبه رنگ خشونت و شورش به خود گرفت. معترضان خواستار رسیدگی به پرونده قتل شهروند سیاهپوست به اتهام قتل هستند و خواهر و برادر فلوید هم از مسئولان قضایی آمریکا خواسته‌اند برای مامور خاطی حکم اعدام صادر شود. گروهی از شهروندان سیاهپوست آمریکایی روز چهارشنبه یکی از بزرگراه‌های لس‌آنجلس را بستند و گفته می‌شود در درگیری‌های مینه‌سوتا یک نفر با شلیک گلوله کشته شده است.

بسیاری از سیاستمداران، ورزشکاران و سلبریتی‌ها در توییتر به شیوه برخورد پلیس با سیاهان اعتراض کرده و آن را نژادپرستانه و وحشیانه دانسته‌اند. ایلهان عمر، نماینده آفریقایی‌تبار و دموکرات مینه‌سوتا در توییتر نوشت: افسر پلیس قاتل جورج فلوید باید در دادگاه به اتهام فتل محاکمه شود. شهردار مینیاپلیس هم گفت که اگر فلوید سفیدپوست بود، قطعا الان زنده بود.

شیوه بازداشت فلوید و مرگ دردناک او بسیار شبیه اتفاقی است که سال 2014 برای اریک گارنر رخ داد؛ شهروندی سیاهپوست که هنگام بازداشت شدن در نیویورک داد می‌زد: نمی‌توانم نفس بکشم. این عبارت خیلی زود به فرهنگ اعتراضی سیاهان راه یافت و حالا پس از شش سال بار دیگر با مرگ جورج فلوید از دل تاریخ دوباره سربرآورده است.

کد خبر 515862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرزا ملکم AU ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 0
    فاشسیت همه جا هست نوع نژاد پرست؛ نوع مذهبی و نوع طبقاتی
  • صنم IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    کشتار وحشتناکه، وقتی توسط پلیس و تو روز روشن باشه وقیحانه تر و وحشتناک تر هم هست. همه جا.