مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰، میانگین سن اعتیاد زنان در کشور را ۳۵ سال عنوان کرد و گفت: نگاه منفی جامعه به زنان معتاد، موجب سخت شدن دوران ترک مواد مخدر و درمان آنان می‌شود.

اعتیاد-زنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین دژاکام با بیان این که ابتلای هر فرد به مواد مخدر دردناک و هزینه آور است چه برسد به اینکه از میان زنان باشد، گفت: خوشبختانه از میان ۶۰ مرکز کنگره فقط ۳ مرکز به زنان مصرف کننده اختصاص یافته، پس اینطور نیست که بگوییم آمار رو به افزایش و زنگ خطر است.

وی نخستین علت افتادن زنان و دختران به ورطه اعتیاد را تشویق و ترغیب نزدیکان عنوان کرد و گفت: مصرف مواد مخدر این گونه نیست که فرد صبح بلند شود و بگوید می خواهم مواد مصرف کنم. بلکه عواملی مانند همسر، پدر، برادر یا دوست مصرف کننده، نقش موثری در معتاد شدن زن دارند.

دژاکام درباره سن اعتیاد زنان و دختران گفت: به طور متوسط سن اعتیاد زنان ۳۵ سال است اما نکته مهم در مورد زنان این است که زمانی به ما برای درمان مراجعه می کنند که سال های زیادی از اعتیاد آنان می گذرد. به عنوان مثال دختری که در جمع پدر و مادر معتاد بزرگ شده، به دلیل تجویز دارویی مواد مخدر از سنین پایین به چنگال اعتیاد افتاده و وقتی برای درمان مراجعه می کند که سال ها گذشته است.

  • پیامدهای اعتیاد زنان بغرنج تر است

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰، پیامدهای اعتیاد زنان را بیش از مردان عنوان کرد و ادامه داد: نکته نخست اینکه تهیه مواد برای زن بسیار سخت تر است و در این مسیر گاه با پیشنهادهای شرم آور و توهین آمیز روبرو می شود.

وی افزود: یک زن مصرف کننده مواد مخدر در هنگام درمان هم با چالش هایی روبرو است. به این معنا که اگر بخواهد در بهزیستی یا نقاهتگاه ها و مراکز ترک درمان شود، او را با انگشت نشان می دهند. در صورتی که ۹۸ درصد زنان مصرف کننده خانواده دار و موجه هستند.

دژاکام نگاه منفی جامعه به این زنان را عامل سخت شدن دوران ترک مواد مخدر آنان دانست و خاطرنشان کرد: این نگاه منفی باعث می شود زنان در تهیه مواد یا درمان دچار چالش های بسیاری شوند. ضمن اینکه زنان حساسیت دیگری نسبت به مواد مخدر پیدا می کنند. به این معنا که از نظر ساختار فیزیولوژی بدنی به مواد مخدر وابسته تر می شوند. پس اگر درمان با روش اشتباه صورت گیرد، فشار شدیدی به آنان وارد می شود.

او با تاکید بر اینکه هر فرد مصرف کننده مواد برای درمان باید ۱۱ ماه دوره درمان را طی کند، افزود: طول درمان باید ۱۱ ماه باشد تا در طول زمان ذره ذره مواد از بدن خارج شود و فرد به درمان قطعی برسد. درمان قطعی هم این است که فرد مصرف کننده را درمان کنیم و سپس مواد را در دسترس او قرار دهیم. اگر وسوسه نشد، یعنی درمان قطعی شده است.

  • خطر ابتلای معتادان به کرونا جدی است

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ در بخشی دیگر از این گفت وگو، ضمن رد شایعه مبتلا نشدن معتادان به ویروس کرونا خاطرنشان کرد: افراد مصرف کننده مواد مخدر هم به ویروس کرونا مبتلا می شوند و اتفاقا نشانه های آن شدیدتر از افراد عادی است اما شاید دلیل شیوع این شایعه یا باور غلط که معتادان کرونا نمی گیرند، این باشد که بسته به مواد مخدری که مصرف می شود، نوع و زمان ابتلا متفاوت است. به عنوان مثال مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی بیشتر در معرض ابتلا هستند.

دژاکام در مورد عملکرد کنگره ۶۰ و مراکز آن در سطح کشور در روزهای قرنطینه بر اثر شیوع کرونا هم توضیح داد: پیش از اجرای قرنطینه در برخی شهرها و سطح کشور، اقدام به راه اندازی کارگاه ها در فضای مجازی کردیم و مددجویان از این طریق مشاوره و راهنمایی می گرفتند.

او با بیان این که کنگره در ۶۰ مرکز در سراسر کشور، نزدیک به ۸۰ هزار عضو دارد، گفت: به دلیل اینکه کارگاه ها را مجازی تشکیل دادیم، نزدیک به ۸۲۰ عضو جدید هم پذیرفتیم. در واقع  نگذاشتیم که کرونا به روند درمان مددجویان خللی وارد کند.

کد خبر 515715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آشنا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    0 0
    بنده های خدا خوب بیمارند مجرم که نیستند .حرجی بر اینها نیست باید باهاشون مدارا کرد.