وقتی دبیر اقتصادخوانده مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییت عجیب خود، مشکل قطع آب خوزستان را دستپخت آمریکا دانست، فراموش کرده بود از هشتگ معروف ابداعی‌اش استفاده کند. اما کاربران توییتر فراموش نکرده بودند و زیر همان توییت به او یادآوری کردند که «اگر آمریکا تا این حد نفوذ دارد پس قطعا #این _یعنی_یک_اشکالی_هست».

محسن رضایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق،  محسن رضایی که در این چندسال خودش را رقیب روحانی و مجموعه تحت مدیریتش را رقیب دولت می‌داند، از مدت‌ها قبل با رویه انتقاد از دولت در توییتر یک هشتگ خاص را باب کرده است. بسیاری این نحوه ورود اپوزیسیون‌وار فردی که سال‌هاست در بخشی از قدرت سمت دارد، دوبار نامزد ریاست‌جمهوری شده، سال‌ها فرمانده سپاه بوده و حالا نزدیک به ۳۰ سال است که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است را  غیرقابل‌ باور و پذیرش می‌دانند تا جایی که به انتقادهایش وجه کمیک می‌بخشد. اما این‌بار انتقاد به نحوه مواجهه محسن رضایی با ماجرای خوزستان و آب واکنش‌های گسترده‌تری داشته است.

او توییت کرده بود که «بیش از پانصد هزار بشکه تولید نفت روزانه منطقه شهیدپرور غیزانیه است ولی اهالی آن منطقه آب شرب ندارند. این صحنه‌ها از قبیل: مسجدسلیمان و برخی مناطق پیرامون عسلویه و... دستپخت افکار آمریکایی در اداره اقتصاد کشور است». به نظر می‌رسد که ارتباط‌دادن مشکل آب در غیزانیه به آمریکا صرفا بهانه‌ای بود برای اتهام‌های واهی‌زدن به دولت، چراکه سال ۹۷ هم در جمع بسیجیان گفته بود: «همین الان هواداران آمریکایی در اداره امور کشور کارشکنی می‌کنند و با ترویج اندیشه‌های آمریکایی در میان مردم تردید به وجود آورده‌اند». تحلیل غیرواقعی از ریشه برخی مشکلات و انداختن تقصیر آن بر دوش آمریکا آش را آن‌قدر شور کرده  که حتی صدای برخی، از جمله نمایندگان سابق مجلس را هم درآورده بود. روح‌الله بیگی، نماینده مجلس دهم، پیش‌تر درباره تأخیر دولت در ارائه  بودجه گفته بود: «ما هر اتفاقی را که در کشور می‌افتد به گردن آمریکا می‌اندازیم، اما دیگر تأخیر در ارائه بودجه که تقصیر آمریکا نیست و آمریکا نگفته که بودجه را دیر ارائه بدهیم!» رئیس مرکز تجارت جهانی ایران هم با بیان اینکه حداکثر ۲۰ درصد مشکلات حال‌حاضر کشورمان مربوط به تحریم‌هاست، گفته بود که «صدالبته که بیش از ۸۰ درصد مشکلات ما نشئت‌گرفته از سیاست‌های غلط و عملکرد نادرست مدیران است».

محسن رضایی سال پیش هم مدعی شده بود که در وزارتخانه‌های دولت، نفوذی وجود دارد. دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در واکنش، با ارسال نامه‌ای به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ارائه مستندات ادعای او شده بود، اما محسن رضایی نه‌تنها مستندی ارائه نداد، بلکه دبیرخانه مجمع به‌عنوان پاسخ به دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به تکرار همان گفته‌های پیشین رضایی پرداخت با این توضیح که «همان‌گونه که دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرده‌اند «ضربه و آسیب هواداران اندیشه‌های آمریکایی در کشور و در برخی دستگاه‌ها بیش از هزینه ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده است؛ بنابراین امید است با نصب‌العین قراردادن هشدارهای پی‌درپی رهبر معظم انقلاب درباره خطرات نفوذ دشمن در برخی از دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور، دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عمل کنند». یک وجه واکنش‌ها به این توییت به استدلال عجیب  آن بازمی‌گشت، اما وجه دیگر آن بی‌خبری دبیر خوزستانی مجمع از اوضاع خوزستان را نشان می‌دهد. این در حالی است که او پیش‌تر هم توییت دیگری با همین محتوا و همان هشتگ معروف خودش منتشر کرده بود که حاکی از این است که دبیر مجمع از اوضاع خوزستان بی‌اطلاع نبوده که اکنون بخواهد در نقش معترض غیرمسئول ظاهر شود: «وقتی آب در خوزستان که مرکز آب ایران است، سهمیه‌بندی شود؛ این_یعنی_یک_اشکالی_هست»، آن هم درحالی‌که امیدوار رضایی، برادرش، سال‌ها نماینده خوزستان در مجلس بوده و خود محسن رضایی هم همواره بیشترین رأی زاگرس‌نشینان و اهالی خطه خوزستان در انتخابات ریاست‌جمهوری را از آن خود داشته است.

شنیده‌ها حاکی از این است که پیوندهای قوی  او با این خطه همچنان برقرار است، سفرهایش به این خطه بیش از سایر استان‌هاست و روحانی در نخستین سفر استانی خود به خوزستان از محسن رضایی دعوت کرد تا همراهش شود. یا در برخی جلسات اداری استان خوزستان حضور داشته است؛ مثلا در سال‌های اخیر در جلسه شورای اداری شادگان حضور داشته یا بعد از سیل خوزستان حداقل دوبار به خوزستان سفر کرده است. همه اینها یعنی غیرممکن است که دبیر مجمع تشخیص از اوضاع‌واحوال خوزستان بی‌خبر باشد، نه‌تنها بی‌خبر نیست، بلکه شاید پرسش از او این است که دستاورد و خروجی این سفرها برای خوزستان چه بوده است؟ صرفا چند قاب‌عکس؟ اگرچه رضایی مسئولیت اجرائی در این مورد خاص ندارد، اما نشستن در جایگاه منتقد و معترض هم از او قطعا پذیرفته‌شده نیست و همین هم باعث شده که نقش منتقدگونه او، به‌ویژه در توییتر از سوی کاربران با طنز روبه‌رو شود.

نمونه دیگری از توییت‌های دبیر مجمع طی چهار سال گذشته با این هشتگ معروف شامل اینهاست: «بیش از پنجاه روز متوالی است که زابل هوا ندارد ولی نه از دولت و نه از رسانه‌های کشور حرفی از آن شنیده نمی‌شود این یعنی یک اشکالی هست. اگر بیش از یک‌ میلیون میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد و بازار راکد است، این_یعنی_یک_اشکالی_هست. اگر با افزایش فروش نفت، افزایش قیمت سوخت، افزایش مالیات‌های دریافتی هنوز برخی منابع بودجه تأمین نمی‌شود، این_یعنی_یک_اشکالی_هست. اگر نرخ رشد اقتصادی بالا رفته و بیکاری زیاد شده است، این_یعنی_یک_اشکالی_هست».

کد خبر 515658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دهقان IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    35 10
    ایشان گفته افکار آمریکایی مسئولین، نگفته مقصر مشکل آب خوزستان آمریکاست. ایشان در واقع از مسئولینی گلایه می کند که پول ملت را می خورند ولی افکار آمریکایی دارند
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      1 0
      ایشون خیلی حرفای دیگه هم زدند و باهاشون آشنایی داریم! لازم نیست شما نقش دارالترجمه براشون ایفا کنید!
  • امانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    31 11
    نویسنده تحلیلگر اقای رضایی منظورش افکار امریکایی حاکم بر این دولت بود نه تقصیر امریکا خوب درست هم گفته
  • محمد IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    30 6
    اشکال سخن را ما نیافتیم مشکل دوستان در تعریف افکار امریکایی است مگر غیر از افکار غربی و امریکایی می توان نام دیگری گذاشت
  • DE ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    26 3
    دراینکه اشکالی هست شک نکنید
  • محمد صادق IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    5 17
    اقای رضایی به صورت شوخی اعلام کردند شنونده باید عاقل باشد
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      15 3
      نه برادر. ایشان شوخی نکرده بلکه کاملا جدی گفته. موضوع کاملا جدی است.
  • شهرام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    19 7
    سلام به همه عزیزان و مخاطبین جمله را تمیز و قشنگ بخوانید . جناب آقای محسن رضایی گفته : "افکار آمریکایی "
  • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    29 2
    شما هنوز تفاوت دولت امریکا با افکار امریکا رو نمیدونید افکار امریکا میتونه توسط من وشما پیاده بشه نه خود دولتت امریکا
  • ماهان IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    22 8
    سلام . لطفا منصفانه نقد کنید . حقد و کینه به وضوح فضای نوشته را آگنده ساخته است . کنایه آقای رضایی به اندیشه های غربگرایانه حاکم بر طیفی از مدیران اجرایی است .
  • علی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    42 18
    کاشکی افکارمون آمریکایی بود. جایی تو آمریکا ندیدم با افکارشون بی آب و کپر نشین باشند. خودت ۴۰ ساله راس حکومتی هیچ کار مفیدی نکردی .روحانی هم ۷ ساله سر کاره قبلش که جنابعالی بودی و الانم هستی و خواهی بود چه گلی به سر مملکت زدی
    • الهام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      13 23
      واقعا"؟؟بله همه مردم آمریکا دارند در رفاه کامل ولای پر قو زندگی میکنند!!اوضاع زندگی سیاه پوستان آمریکا که عالی تره. نمونه اش هم همین سیاه پوستی که چندروز قبل زیر پای پلیس خفه شد!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    23 10
    وقتی دولت فخیمه مورد حمایت شما آب خوردن مردم رو هم به برجام نافرجام گره زد نتیجش این میشه آقای رضایی حرف درستی زدن حالا شما چرا ناراحتی.
  • محمد بوشهر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    24 3
    مطلب طولانی وبی ارزش بود
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    16 18
    سردار به نفع ملت است که شما صحبت نکنید. شما یادم هست سالها پیش در قبل از حمله امریکا به عراق هم نظراتی دادید که همه اش اشتباه درآمد
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    18 14
    نشسته بر مال ملت با همدیگه نمی سازید و یا نمایش بازی می کنید
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    12 7
    حکمتی داردکه یک نفرباید بعداز ۶۵ سالگی باید اجبارا بازنشته شود.وحکم بازنشستگیش را کارگزینی بدون رضایت کارمندصادرمیکند کاش برای همه سطوح اجرامیشد.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    19 9
    رضایی : اگر من در این اوضاع هنوز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم #این_ یعنی_ یک اشکالی_هست! (:
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      5 13
      خب تو بیا برو اینکاره شو اگر تعهد و جنمش را داری
  • مذهبی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 9
    هیچکدام از چپ و راست به درد مردم نخوردند و نمیخورند . مرگ بر امریکا برای خیلی ها نان است و برای مردم بدبختی اور . زمانی باید بهشان ایمان داشت که مثل سردار سلیمانی باشند .مرد عمل
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 5
    سردار عین واقعیت را گفته است ،
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    8 6
    ایشان خودشان در بروز این مشکلات هیچ تقصیری ندارد و کاملا بیگناه است!
  • امیرهلی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    6 3
    والله..پربیراه‌نگفته‌اگه‌درست‌نتونسته‌منظورشوبرسونه...ولی‌این‌چیزی‌از‌بی‌عرضگی‌ووادادگی‌دولت‌کم‌نمی کنه...
  • r.s IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 7
    منظور سردار سیاسیون نفوذی است این را همه متوجه میشوند چرا شما غرب پرستان دست از سر این کشور بر نمیدارید
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    13 0
    هم سردار وهم دریادار شمخانی بچه خوزستانند کاری برای هم استانی های خود نکردند
  • علی علیمحمدی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    8 5
    جناب آقای رضاعی جنابعالی از اول انقلاب اسلامی در مسند قدرت بوده ای حالا از دور ایستاده ای ومی گویی لنگش کن این یعنی چه
  • پرتوی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    10 5
    سلام فکر می کنم مدیر سایت همشهری آنلاین متوجه گفته آقای رضایی نشدند دست پخت آمریکایی و دست داشتن آمریکا خیلی توفیر دارد . اگر همشهری آگاهانه چنین تعبیر غلط را داشته این توهین به شعور خواننده است .
  • اصغر IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    5 0
    این یعنی همه جا هیچ اشکالی نیست ،ما چقدر خوشبختم.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    4 3
    مشکل را می توان حل کرد نه بهانه بدهندبه امریکا
  • مهدی ES ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    5 0
    واقعا جای تاسف که سردار با همه مسولیت هایی که دارند وداشتندهمه مشکلات را به امریکا ربط بدن وحتی عده ای مسیول رده بالای مملکت رو طرفدار وپیاده نظام امریکا بدونن !!! سردار از توهم بیایید بیرون !!! فکر وتامل کنید بعد صحبت کنید ! اگر گفته شما وهم عقیده های جنابعالی درست باشه !!! درواقع همه چی رو امریکا ودوستان داخلی وخارجیش مدیریت میکنند وشما ها نطاره گر بوده وهستید وخواهید بود وفقط پست وحقوق صاحبید ! مرد حسابی ملت چشم به شما دوختن که مشکلاتشان رو حل کنید ! اقتصاد بچرخه فساد ونابرابری وظلم ازبین بره رفاه بیادو...وگرنه سخنرانی وسخنوری وبهانه وافتر ا وتهمت و...ادعا هرازچندگاهی...بدرد میخوره ورافع مسیولیت نیست پیغام وپسغامتون دوزار نمی ارزه !!!
  • Zagrosanarani IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    5 2
    اگر خوزستان با اینهمه ژنرال و سپهسالار که در راس امور کشورداردکاری براش نمیشود پس ولی به حال مردمانی که هیچ کسی را در هرم قدرت ندارند
  • حسین IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    1 3
    درست گفته برادر؛کارآمریکاوافکارآمریکایی دنباله های داخلی آمریکاست
  • احمو IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 0
    اشکال کار اینست که با دموکراسی میونه ای ندارند
  • یاسر IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    انشالله بعد از آقای روحانی خواهید دید که مملکت داری چه قدر سخت است اگه آقای دکتر روحانی در این 8سال نبود قدرت های بزرگ خیلی زود به ایران حمله کرده بودند خدا رو شکر گذار باشید که آقای روحانی پیش سران کشورهای دنیا یک اعتباری داشت وبا ایران یک مذاکراتی انجام دادن فکر از این به بعد باشید که آقای روحانی نیست و کار خیلی خیلی سخت خواهد شد. دوران احمدی نژاد یادمون نرفته با فروش روزانه چند میلیون بشکه نفت با قیمت 150دلار. ولی مردم در چه شرایطی زندگی می کردند بیکاری و فقر و فلاکت و چپاول گرایی و حقوق های نجومی برای خودشون و مدیران نهادهای دولتی و اقوام خودشون و ثابت ماندن حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد واستخدام های غیر ضروری و رابطه ای از کارهای ریاست احمدی نژاد بود و بستن در بانک های کشور به روی مردم و گول زدن ملت ایران به بهانه های مختلف از جمله یارانه های نقدی که تمام اقتصاد ایران. زندگی مردم وشرایط کشور رو به جایی کشاند که مردم آرزوی مرگ داشتند و هنوز به هنوز هم اقتصاد ایران در باتلاق یارانه ای احمدی نژاد دست و پا می زند تصمیم گیری های خودسرانه متاسفانه