یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری دوشنبه و سه‌شنبه (۲۳ و ۲۴ اردیبهشت) به‌ترتیب میزبان دانشجویان و خبرنگاران خواهد بود.

جمعی از دانشجویان چند روز پیش نامه‌ای به سران ۳ قوه نوشتند و خواستار پاسخگویی آنها درباره عملکردشان درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی شدند که ظاهراً رئیس‌جمهوری به این درخواست دانشجویان پاسخ مثبت گفته و قرار است در دیدار با دانشجویان باز هم درباره مفاسد اقتصادی و کارنامه دولت در این بخش سخن بگوید.

انتظار می‌رود که دانشجویان علاوه بر طرح دیدگاه‌های خود در این جلسه، شنونده دیدگاه‌های احمدی‌نژاد در این بخش باشند.

رئیس‌جمهوری ظهر ۲۸ فروردین امسال یعنی کمتر از یک ماه پیش در جمع مردم قم از موانع و فشارهای داخلی و خارجی برای جلوگیری از برقراری عدالت در کشورگلایه و تاکید کرد: در سال ۸۷ دست همه فاسدان را از بیت‌المال قطع خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد که پیش از برگزیده‌ شدنش تا امروز بارها از برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی یاد کرده و در مجامع عمومی هم چند مرتبه انتقاداتی را البته بیشتر تلویحی نثار آنان کرده است، در قم، مجوزها و انحصارات، گمرکات، مراجع تصمیم‌گیری و قانونگذاری، شبکه مالیاتی کشور، بانک‌ها، سازمان ثبت‌اسناد و برخی نهادهای دیگر و  همچنین باندهای مافیایی را مؤثر در شکل‌گیری مفاسد اقتصادی دانسته بود.

البته این اظهارات وی با واکنش برخی مقام‌های قضائی از جمله رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورمواجه شد. حتی رئیس قوه‌قضائیه هم بدون اشاره مستقیم پس از آن در اظهارنظری تصریح کرد که برخورد با مفاسد اقتصادی تنها با حرف و ایجاد جنجال رسانه‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

احمدی‌نژاد حتی به درخواست مقام‌های اجرایی و قضائی که از وی مصرانه می‌خواهند تا نام مفسدان اقتصادی را اعلام کند پاسخی نداده وترجیح می‌دهد که اطلاع‌رسانی درباره مفاسد اقتصادی آن هم به شکل کلی‌اش را بیشتر در مجامع عمومی به انجام برساند.

سخنان رئیس‌جمهوری حتی واکنش نزدیکان وی از جمله وزیران کابینه نهم را هم برانگیخت تا آنجا که داووددانش‌جعفری در جلسه تودیع خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی، به شکلی به انتقادات رئیس دولت پاسخ داد و البته فردای همان روز هم احمدی‌نژاد از کسانی که نمی‌توانند در مسیر عدالت حرکت کنند خواست تا خود را کنار بکشند.

دیدار با اصحاب رسانه‌

رئیس‌جمهوری اما بعد ازظهر سه‌شنبه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در سال ۸۷، به سؤالات آنها پاسخ خواهد داد.

هرچند محورهای سؤالات خبرنگاران به راحتی قابل پیش‌بینی نیست اما به‌نظر می‌رسد مسائلی نظیر پرونده هسته‌ای، موج جدید تحریم‌ها علیه ایران، اظهارات احمدی‌نژاد درباره اسرائیل و واکنش اتحادیه اروپا در برابر این سخنان در آستانه سالگرد تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی و انتخابات آمریکا و موضوع مذاکره با ایالات متحده از جمله مهم‌ترین سؤالات خبرنگاران خارجی در این نشست باشد.

گرانی‌ها، تورم، تعامل دولت با مجلس هشتم، خشکسالی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و برنامه‌های دولت در سال ۸۷ احتمالا از دیگر سؤالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود موضوع برخی جابه‌جایی‌ها در دولت به ویژه وزیر کشور که با وجود اعلام جابه‌جایی قطعی وی، هنوز در وضعیتی بلاتکلیف به‌سر می‌برد، از دیگر سؤالات خبرنگاران رسانه‌ها باشد که البته خبرنگار همشهری کسب‌اطلاع کرد که رئیس‌جمهوری قصد دارد تا طی روزهای آینده که بعید نیست فردا باشد، نظر نهایی خود درباره وزیر کشور را اعلام کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری شامگاه چهارشنبه گذشته درخصوص خبر تغییر وزیر کشور پاسخ داده بود که رفتن وزیر کشور قطعی است، اما زمان آن، بعد اعلام می‌شود.

شنبه شب هم پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری خبر از انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری در کارگروه توسعه و عمران قم توسط احمدی‌نژاد داد که در راس این حکم نام مصطفی پورمحمدی دیده می‌شود و مشخص نیست وزیری که رفتنش به تعبیر پرویز داوودی قطعی شده است، به چه دلیل در صدر نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری برای توسعه و عمران استان قم که عملا ارتباط گسترده‌ای با وزارت کشور خواهد داشت، ذکر شده است.

از جهات مختلف دیدارهای این چند روزه محمود احمدی‌نژاد حائز اهمیت است به ویژه اینکه رئیس‌جمهوری صبح چهارشنبه پیش از سفر به استان گلستان، در مجلس شورای اسلامی حضور خواهد یافت تا در روزهای پایانی فعالیت مجلس هفتم، در جلسه استیضاح وزیر بازرگانی از سیدمسعود کاظمی دفاع کند.

دیدار با پرستاران

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری کشورمان عصر یکشنبه به مناسبت میلاد اسوه ایثار و فداکاری حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها با جمعی از پرستاران و مددکاران نمونه
و برگزیده کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد خبر 51562

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز