سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از ایجاد دبیرخانه دائمی گلیم و سفره‌کردی با هدف توسعه و ترویج این هنر در استان خبر داد.

گلیم

شبه گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حبیب یزدان‌پناه با اشاره به انتخاب بجنورد به‌عنوان شهر ملی گلیم در سال ۹۷، اظهار کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی برای گلیم و سفره‌کردی با هدف توسعه و ترویج آن در تمام شهرستان‌های استان جزو برنامه‌های ما در سال جاری است.

وی افزود: بر اساس ارزیابی و داوری‌های به عمل آمده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تیرماه ۹۷، از سوی وزارتخانه متبوع، بجنورد به‌عنوان شهر ملی گلیم سفره‌کردی تأیید و ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: با ایجاد این دبیرخانه به‌صورت تخصصی به حوزه گلیم و سفره‌کردی توجه می‌شود تا زمینه معرفی و توسعه آن را علاوه بر بجنورد، در تمام شهرستان‌ها فراهم کنیم.

یزدان‌پناه، پیگیری به‌منظور برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی، توسعه آموزش‌ها، ارتقاء کارگاه‌ها و توجه به تولیدکنندگان فعال این حوزه، پیگیری نشان‌های ملی و فعالیت‌های ترویجی و... را از جمله اهداف ایجاد این دبیرخانه برشمرد.

سفره‌کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان عشایر خراسان‌شمالی و به‌عنوان هنری وصف‌ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای‌داده و نقش‌های بافته‌شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب‌ و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومیت این دیار را با خود به زینت دارد.

کد خبر 515146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha