مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: مطابق مصوبه‌های بخش میراث فرهنگی در سفر دور دوم رئیس جمهوری به استان سمنان، ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور ساماندهی و مرمت تپه حصار درنظر گرفته شد که هم‌اکنون تخصیص یافته است. 

تپه حصار دامغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی قاسمی روز سه‌شنبه ۶ خرداد، افزود: اجرای طرح ساماندهی مجموعه تاریخی و کهن تپه‌حصار دامغان با همکاری مردم و کشاورزان حریم مجموعه امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: در ایران سه ‌هزار محوطه باستانی وجود دارد که طی سال گذشته تنها تعداد محدودی از آن‌ها موفق به اخذ سهمیه اعتبار مرمت شد در بین این آثار، مجموعه تپه حصار دامغان بیشترین اعتبار را جذب کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مهم در این مجموعه در گام اول، تعیین عرصه و حریم، اصلاح و تعیین مسیر تردد گردشگران، ساماندهی محل رفت و آمد، تجهیز ساختمان موجود و ایجاد گالری است و در گام‌های بعدی ایجاد پایگاه باستان شناسی و سایت موزه در دستور کار قرار دارد. 

قاسمی افزود: مجموعه تپه حصار با تمدن مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح، دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در جذب گردشگر است که در صورت ایجاد سایت موزه، می‌تواند مرکز جذب گردشگر داخلی و خارجی باشد.

وی افزود: ۴۹۰ هزار بازدید سال گذشته از آثار تاریخی دامغان توسط گردشگران داخلی و خارجی انجام شد که از این تعداد، ۲ هزار و ۱۰۰ بازدید از گردشگران خارجی بود. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: امیدواریم با ساماندهی و معرفی بهتر این اثر کهن تاریخی بتوانیم درجهت افزایش گردشگران گام برداریم.

تپه حصار دامغان اولین بار توسط اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۱۳۱۲ مورد کاوش قرار گرفت، در نتیجه کاوش‌ها، روشن شد که این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است، از زمان کاوش‌های اشمیت در تپه حصار این محوطه به‌عنوان یکی از محوطه‌های مبنا برای شناسایی فرهنگ‌های هم‌زمان در فلات مرکزی ایران مورد استناد باستان ‌شناسان است. 

مجموعه تپه حصار در ۵ کیلومتری جنوب شهر دامغان استان سمنان قرار دارد که در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کد خبر 514889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha