مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به مطالعات منظومه‌های روستایی در این استان گفت: منظومه‌های روستایی به عنوان طرحی که ماهیت یکپارچه، منسجم و فرابخشی دارد هم‌اکنون در استان زنجان به‌صورت نمونه در حال انجام است.

روستا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رضا خواجه‌ای سه‌شنبه ششم خرداد افزود: اقدامات بنیاد مسکن در زمینه اجرای طرح‌های زیربنایی و عمرانی و همچنین تامین مسکن محرومان در مناطق مختلف استان زنجان بسیار ارزشمند بوده است.

منظومه روستایی از تجمع چند مجموعه روستا شکل می‌گیرد و وسیع‌ترین قلمرو جغرافیایی برای عملکرد یکپارچه و پوشش خدماتی در محیط روستایی بوده و با مرکزیت حداقل یک کانون شهری یا روستای بزرگ شکل گرفته است. جمعیت منظومه روستایی باتوجه به شرایط مختلف بدون احتساب جمعیت شهری و مرکز منظومه بین ۲۰ تا ۴۰ هزار نفر است.  

وی اضافه کرد: تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی، مقاوم سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی با اعطای تسهیلات کم بهره و نظارت بر ساخت‌وسازهای روستایی با تشکیل نظام فنی روستایی، سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی، شناسایی تهیه طرح و بهسازی روستاهای هدف گردشگری و احیای بافت‌های با ارزش روستایی و برخی از خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

خواجه‌ای ادامه داد: این نهاد انقلابی همواره در راستای محرومیت‌زدایی و توسعه و پیشرفت استان به‌ویژه امر محرومیت‌زدایی در سطح روستاها گام‌های مطلوبی برداشته است.

وی اظهار کرد: با شناخت ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توسعه هر روستا ازنظر اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی و هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها می‌توان موفق عمل کرد.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: بنیاد مسکن آمادگی لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح استان را دارد، با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای این نهاد در اجرای پروژه‌های عمرانی، می‌توان با جذب اعتبارات ملی و استانی گام‌های مهمی به‌ویژه در زمینه تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد برداشت.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها در راستای حل مشکلات مردم به‌ویژه روستائیان ضرورت داشته و تحقق این مهم می‌تواند چشم‌انداز بهتری را فراهم کند.

به گفته این مسئول، اجرای طرح هادی یکی از رویکردهای بنیاد مسکن در راستای توسعه و عمران روستاها محسوب می‌شود که تهیه این طرح، یکی از مسیرهای مهم تحقق توسعه محلی است که با مشارکت جامعه محلی و برمبنای ظرفیت‌سازی و توانمندسازی اجتماعات روستایی انجام می‌شود.

کد خبر 514885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha