سردبیر روزنامه "رای الیوم" چاپ لندن گفت: واکنش تهدید حسن روحانی مبنی بر پاسخ قاطع تهران به هرگونه تحرکات واشنگتن، عقب‌نشینی آمریکا در ماجرای عزیمت نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا بود.

عبدالباری عطوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس عرب و سردبیر روزنامه "رای الیوم" چاپ لندن با اشاره به ورود اولین نفتکش ایرانی به ونزوئلا گفت که تهدید "حسن روحانی" مبنی بر پاسخ قاطع تهران به هرگونه تحرکات واشنگتن، عامل نگرانی و عقب‌نشینی آمریکادر ماجرای عزیمت نفتکشهای ایرانی به ونزوئلا بود.

این تحلیلگر مسایل عرب امروز دوشنبه ۵ خرداد، در گفت‌وگو با شکبه خبری "المیادین" افزود که "دونالد ترامپ" در این ماجرا نیز شکست خورد و اجازه داد با ورود نفتکش‌های ایرانی محاصره و تحریم ونزوئلا شکسته شود.

«مایکل معروف» تحلیلگر سابق پنتاگون در آمریکا نیز در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: این حق قانونی ایران است که با هر کشوری که مایل است، مبادلات تجاری داشته باشد و همانطور که واشنگتن برای افزایش نفوذ خود تلاش می‌کند، تهران نیز این حق را دارد.

وی اضافه کرد که چنانچه آمریکا مانع از ورود نفتکش ایران به ونزوئلا می‌شد، این اتفاق قطعا چیزی جز راهزنی دریایی نبود.

به گزارش مرکز ردیابی نفتکش‌ها نخستین کشتی حاوی سوخت ایران امروز (دوشنبه) در بندرگاه پالایشگاه "ال‌پالیتو" در ونزوئلا لنگر انداخت.

مرکز ردیابی تانکر "ترکرز" (TankerTrackers) در پیامی توئیتری نوشت: نفتکش ایرانی "فورچون" که در اواسط ماه مارس (اسفند) در بندر "شهید رجایی" با ۴۳ میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، هم اکنون در اسکله ۲ در بندرگاه پالایشگاه ال پالیتو در غرب "کاراکاس" پایتخت ونزوئلا لنگر انداخته است . 

این نخستین کشتی از پنج نفتکش ایرانی است که به رغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا در سواحل شمالی ونزوئلا پهلو می‌گیرد و آماده تخلیه محموله سوخت خود است.

«نیکولاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا هم دیروز (یکشنبه) ضمن تشکر از حمایت‌های ایران، تأکید کرد: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز شنبه گذشته در تماس تلفنی امیر قطر، با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه دریای کارائیب، هشدار داده بود که اگر نفتکش‌های ایران در این دریا یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکا دچار مشکل شوند، متقابلا برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه آغازگر درگیری نخواهد بود، افزود: ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی­‌ها دست به خطا نزنند.  

کد خبر 514725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    هشدار روحانی!!
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    1 0
    روحانی مچکریم..
  • محمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    1 0
    نتیجه محکم و قاطع حر ف زدن