شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: برنامه‌های گرامیداشت یاد شاعر حماسه‌سرای ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی همزمان با روز بزرگداشت پدیدآورنده کاخ بلند شاهنامه برگزار می‌شود.

در این میان، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، قصد دارد در ۳ شب پی‌درپی، از ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت، ویژه برنامه‌هایی را با عنوان شب‌های فردوسی برگزار کند.

به گفته معاون هنری این سازمان، برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، نمایشگاه آثار هنری، پرده خوانی، نقالی، شاهنامه خوانی، نمایشنامه خوانی، نمایش فیلم‌های مستند، داستانی و انیمیشن، اجرای آیین‌های زورخانه‌ای، اجرای موسیقی و سخنرانی از جمله این برنامه‌هاست که در فرهنگسرای هنر اجرا می‌شود. این برنامه‌ها در این ۳ روز از ساعت ۹ تا ۲۲ اجرا خواهند شد.

ضمن اینکه آثار نقاشی و نقاشی قهوه خانه‌ای نگارگری، صنایع‌دستی و مجسمه با موضوع فردوسی و شاهنامه نیز در کنار برنامه‌های یادشده به نمایش در می‌آید.

آن طور که روابط عمومی معاونت هنری سازمان گزارش کرده است، مجید سرسنگی درباره مشارکت هنرمندان در این جشن‌ها می‌گوید: «غالب آثار این نمایشگاه انتخاب شده‌اند اما درصورتی که هنرمندان خالق آثار برجسته با این موضوع متقاضی شرکت در این نمایشگاه باشند،  فرهنگسرای هنر آمادگی دارد با پذیرش این آثار مجموعه نمایشگاه‌ها را گسترش دهد.»

سرسنگی ادامه می‌دهد: «در بخش نمایش فیلم ۳ سالن کوچک، هنر و تجربه، فرهنگسرای هنر، هر روز در سانس‌های ۱۶:۳۰، ۱۷ و ۱۸ به‌ترتیب فیلم‌های انیمیشن مستند و داستانی با موضوع شاهنامه را به نمایش می‌گذارند و در محوطه بیرونی فرهنگسرا در ساعت‌های ۱۹ و ۱۹:۴۵ هر روز به‌ترتیب آیین‌های زورخانه‌ای و پرده خوانی داستان‌های شاهنامه توسط مرشد محسن میرزاعلی به اجرا درمی‌آید. »

سهیل محمودی، رسول نجفیان و علیرضا شجاع پور مجریان برنامه‌های نقالی، شاهنامه خوانی، سخنرانی و اجرای موسیقی‌اند و ساعد باقری، پرویز عباس ذاکانی و امیرحسین مأخوذی سخنرانان این شب‌ها خواهند بود.

کودک و شاهنامه

همزمان سمیناری نیز با نام «کودک و شاهنامه» در سالن سینمای کاخ موزه نیاوران برگزار می‌شود که در آن مصطفی رحماندوست درباره‌ «قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی در خانه»، محمدرضا یوسفی‌ درباره‌ «کودکان در شاهنامه»، فرزانه اخوت‌ درباره‌ «مقایسه بازنویسی‌های شاهنامه و مثنوی برای کودکان»،

منوچهر اکبرلو درباره‌ «ظرفیت‌های نمایشی شاهنامه برای کودکان»، آتوسا صالحی درباره‌ «تجربه‌های بازنویسی شاهنامه برای کودکان‌ و نوجوانان» و مریم کریم‌زاد درباره‌ «بازنویسی‌های شاهنامه برای کودکان از آغاز تا امروز» سخنرانی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در این سمینار همچنین قرار است از ۲ نفر نویسندگان فعال که بیشترین و بهترین بازنویسی‌ها را از شاهنامه برای کودکان ‌و نوجوانان منتشر کرده‌اند، تقدیر شود. سمینار «کودک و شاهنامه» ۲۷ اردیبهشت‌ از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۳ برپا خواهد شد.

به جز  برنامه‌ها گرامیداشت فردوسی، شهر کتاب مرکزی نیز نشست «در ستایش فردوسی» را ساعت ۱۶ چهار‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ برگزار خواهد کرد.

به گزارش شهر کتاب، در این نشست، غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی، اصغر دادبه و میرجلال‌الدین کزازی به‌ترتیب با موضوعات‌ «فردوسی و سهروردی»، «عجم زنده ‌کردن بدین پارسی» و «تأملی در داستان رستم ‌و سهراب» سخنرانی می‌کنند.

کد خبر 51440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز