سفر به مازندران در این دوران شیوع کرونا، بایدها و نبایدهایی را به همراه دارد که رعایت آن می‌تواند سفر خوش و خاطره‌انگیزی را برای مسافران و گردشگران و خیالی آسوده را برای مسئولان استان به همراه داشته باشد.

ساحل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این روزها به واسطه تعطیلات عید سعید فطر، مسافران و گردشگران زیادی به استان‌های شمالی کشور و به‌ویژه مازندران سفر کرده‌اند.

جاده‌های شلوغ این روزهای مازندران نشان از ورود مسافرانی دارد که برای رهایی از دوران سخت کرونا به این استان سفر کرده‌اند و با وجود آنکه هنوز با عادی شدن شرایط فاصله زیادی داریم، اما آمده‌اند تا سیر و سیاحت انجام نشده در تعطیلات نوروز را در عید سعید فطر جبران کنند.

حجم زیاد ورود مسافر به این استان در شرایطی اتفاق می‌افتد که مازندران روزهای سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشت تا با کمترین تلفات از این وضعیت بسیار حساس به سلامت عبور کند؛ اما گویی قرار است در کمتر از یک هفته زحمات چندین ماهه مسئولان، کادر پزشکی و پرستاری و مردم بومی این دیار در مهار و کنترل این بیماری بر باد برود.

مسلما ورود حجم زیادی از مسافر و گردشگر باعث انتقال ویروس کرونا به داخل استان، ایجاد تجمعات خانوادگی، افزایش تردد درون‌شهری و سفرهای غیرضروری، رعایت نکردن اصول بهداشتی و در نهایت حذف فاصله‌گذاری اجتماعی در جامعه می‌شود که نتیجه نهایی آن بالا رفتن تعداد مبتلایان به کووید- ۱۹ خواهد بود.

بی شک ممانعت از سفر کردن مردم در این روزها کار بسیار سختی است، اما اگر می‌خواهیم سفری خاطره‌انگیز همراه با سلامت میزبان و مهمان را داشته باشیم، باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم و هشدارهای مسئولان را جدی بگیریم.

پرهیز از مهمانی‌های پرجمعیت

آن‌هایی که در این شرایط به مازندران سفر می‌کنند، یا در ویلاهای خود اسکان می‌یابند یا این‌که به منازل اقوام و خویشاوندان می‌روند. همین مسئله سبب شده تا تعداد افراد حاضر در یک خانه یا ویلا به چندین برابر افزایش یابد و بنابراین رعایت فاصله‌گذاری در این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

به دلیل فرا رسیدن عید فطر، بسیاری از خانواده‌ها با دعوت از دوستان و آشنایان اقدام به برپایی مجالس و مهمانی می‌کنند تا دوری سه ماهه ناشی از کرونا را به فراموشی بسپارند، غافل از اینکه همین دورهمی‌های به ظاهر معمولی می‌تواند در شیوع این ویروس نقش داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی بر این باورند که باید تا جایی که امکان دارد از برپایی مهمانی‌های پرجمعیت اجتناب کرد. اما هستند خانواده‌هایی که گوش شنوایی ندارند و خود را ملزم به این کار نمی‌دانند.

شستن دست‌ها یا ضدعفونی کردن آن قبل از دیدار، روبوسی نکردن، رعایت فاصله فیزیکی به اندازه دو متر، خودداری از صحبت کردن از فاصله نزدیک، استفاده از ماسک و دستکش، نوازش نکردن کودکان، خشک کردن دست‌ها پس از شست و شو با حوله تمیز یا دستمال کاغذی، پرهیز از صحبت کردن در هنگان برداشتن غذا و ... از جمله مواردی است که باید در دید و بازدیدها مورد توجه قرار گیرد.

دوری از کانون‌های کرونایی

یکی از لذت‌های سفر به مازندران، گشت و گذار و خرید از مراکز تجاری، پاساژها و بازارهای محلی است، اما باید پذیرفت که همین مراکز شلوغ و پرتردد یکی از کانون‌های کرونا به شمار می‌رود و نزدیک بودن افراد به یکدیگر و تماس دست با اشیاء و اجناس مختلف می‌تواند در انتشار کرونا موثر باشد.

با وجود آن که فعالیت این مراکز مجاز اعلام شده، اما رعایت اصول بهداشتی ضروری است و اگر هم کسی تمایل به خرید دارد باید حداقل در ساعت‌های خلوت و کم‌تردد اقدام به این کار کند. همچنین باید از پرسه زدن در پاساژها به صورت خانوادگی یا گروهی  پرهیز کرد.

یکی دیگر از کانون‌های کرونایی، پمپ‌بنزین‌ها هستند که به واسطه ورود مسافران و گردشگران در روزهای اخیر به مازندران بسیار شلوغ شده‌اند.

طبق دستورالعمل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و به منظور جلوگیری از شیوع کرونا باید فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌ها، توسط کارکنان انجام و دستکش یک‌بار مصرف در اختیار مردم قرار بگیرد.

جایگاه‌داران موظف هستند  تمام نازل‌ها، صفحه کلید و … را به طور مستمر با مواد ضدعفونی‌کننده نظافت کنند، اما متاسفانه در بسیاری از جایگاه‌ها این موارد رعایت نمی‌شود یا نصف و نیمه انجام می‌شود.

برای رفع این مشکل بهتر است تا مسافران از دستکش‌های یک‌بار مصرف برای سوخت‌گیری استفاده کنند و در پایان آن را به سطل زباله بیندازند.

تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی نیز از دیگر مراکز کرونایی هستند و با وجود آن که از اول خرداد ۹۹ تاسیسات گردشگری برای میزبانی از مسافران پس از سه ماه تعطیلی و با رعایت پروتکل‌های تعریف‌شده بازگشایی شد اما همان گونه که مسئولان گردشگری تاکید کردند، باید نکات بهداشتی در این اماکن رعایت شود.

برخورد با متخلفان

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در این باره گفت: اولویت مهم در بازگشایی تاسیسات گردشگری، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامتی گردشگران و مسافران است. رعایت نکردن حتی بخش کوچکی از پروتکل‌های بهداشتی به معنای تخطی از قانون و تخلف محسوب می‌شود و با تعطیلی آن واحد همراه خواهد بود.  

مهران حسنی افزود: خطر کرونا همچنان در مازندران و کشور وجود دارد و جابه‌جایی و انتقال ویروس هنوز می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی از مردم، مسافران و متصدیان تاسیسات گردشگری خواست که فاصله‌گذاری هوشمند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا هم سفر خوشی برای مسافران رقم بخورد و هم از توقف چرخ اقتصاد گردشگری استان بیش از این جلوگیری شود.  

حسنی همچنین از تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اماکن گردشگری استان خبر داد و گفت : به تمامی ادارات شهرستانی ابلاغ شده که  نه تنها سرکشی و بازرسی‌ها را چند برابر کنند، بلکه با کوچک‌ترین تخلف نیز برخورد شود.  

شناکردن ممنوع

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران نیز گفت: برای محافظت از جان شهروندانی که احتمالا سواحل استان و شنا در آب‌های ساحلی را برای تعطیلات عید سعید فطر انتخاب می‌کنند، ۵۰۰ ناجی غریق در مناطق مختلف ساحلی مستقر شده‌اند.

نقی کریمیان اضافه کرد: استقرار این ناجیان به معنای آغاز طرح شنا در سواحل مازندران نیست و فقط مختص تعطیلات عیدسعید فطر است.

وی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را شرط اصلی جلوگیری از انتقال ویروس کرونا عنوان و اظهار کرد: بهتر است مردم و مسافران در این ایام از حضور در ساحل لذت ببرند و از شنا پرهیز کنند.

کد خبر 514304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha