اوضاع نابسامان مسکن در همدان با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باعث موج‌سواری دلالان و سردرگمی مستاجران شده است.

مسکن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در مناطق مختلف همدان دو تا سه برابر افزایش یافته و به دنبال آن، اجاره‌بها از مستاجران نیز سیر صعودی خیره کننده‌ای داشته است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مساله گرانی مسکن ارتباط مستقیمی با نفوذ دلالان و تعیین نرخ‌های دل‌خواه دارد که بیشتر نیز به واسطه برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مانور قیمت می‌دهند.

مالکان مسکن نیز با استقبال از رشد قارچ‌گونه قیمت‌ها، به این التهاب بیشتر دامن زده و منجر به کوچ اجباری مستاجران به نقاط کم‌برخوردار و حاشیه‌ای شده‌اند.

بالا بودن قیمت مسکن در همدان

به گفته کارشناسان، امروزه درصد افزایش نرخ مسکن در همدان به مراتب بیش از شهرهای همجوار است که باعث شده تا دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه به اجبار به سمت نقاط حاشیه شهر هدایت شوند.

اگر چه قیمت مسکن در همدان در ماه‌های منتهی به سال ۹۹ شیب صعودی ملایمی را طی کرد، اما در دو ماه اخیر، افزایش ناگهانی قیمت‌ها باعث تورم در این حوزه و نابه‌سامانی در اوضاع اجاره‌بها شده است.

بازار مسکن این روزها در همدان داغ است و هرچقدر به فصل تابستان نزدیک می‌شویم، خانه به دوشی مستاجران نیز افزایش می‌یابد.

همواره به دلیل شرایط آب‌وهوایی در همدان مرسوم است که جابجایی‌ها بیشتر در ۶ ماهه نخست سال انجام شود. این فرصت برای دلالان مغتنم شمرده شده و اجاره‌های نجومی را مطالبه می‌کنند.

افزایش چندین برابر قیمت مسکن نیز توان خرید را از اجاره‌نشینان سلب کرده و حتی با وجود تسهیلات بانکی، این امکان وجود ندارد.

قیمت زمین

قیمت زمین در نقاط بالای شهر همدان بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است. اکنون قیمت هر متر مربع زمین در مناطق کم‌برخوردار که حداقل زیرساخت در آنها فراهم شده نیز بین ۳ تا ۴ میلیون تومان در نوسان است.

در نقاط متوسط و مرکزی شهر همدان نیز قیمت هر متر مربع مسکن حداقل ۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۱ میلیون تومان تعیین شده است.

افزون بر این، اجاره آپارتمان در نقاط بالای شهر با پیش‌پرداخت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان و اجاره‌های میلیونی تبلیغ می‌شود، در حالی که این رقم در نقاط حاشیه شهر و شهرک‌ها به صورت متری و طبق ارزش ملک اجاره داده می‌شود.

در واقع هیچ نقطه‌ای از شهر همدان مسکن ارزان وجود ندارد و از ملکیت گرفته تا استیجاری، شیب قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است.

وضعیت موجود باعث شده تا مردم نه تنها امید خانه‌دار شدن را از دست بدهند، بلکه سایه سنگین گرانی مسکن آنها را به سمت اجاره آپارتمان‌های نقلی و حاشیه‌ای کشانده است.

حتی آن دسته از خانواده هایی که برای حفظ ظاهر به اجاره‌های بالا تن می‌دهند نیز یا باید دنبال اخذ وام برای افزایش پیش‌پرداخت مسکن استیجاری باشند یا شیفت کاری خود را بیشتر کنند.

آنها مجبورند با شرایط پیش‌آمده، زمان کمتری در کنار خانواده خود باشند و بخش زیادی از حقوق خود را تقدیم صاحبخانه کنند. با این اوصاف نه تنها باید قید خانه‌دار شدن را بزنند بلکه کابوس اتمام قرارداد در یک چشم به هم زدن و رسیدن سالی دیگر و بازهم افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، خواب و خوراک را از آنها خواهد گرفت.

قیمت‌های سلیقه‌ای

هم اکنون هیچ دستگاهی، توان تعیین خرید و فروش و اجاره بهای مسکن را ندارد و قیمت‌ها سلیقه‌ای و طبق نظر صاحب ملک تعیین می‌شود.

سایت‌ها و بازارهای کاذب عرضه مسکن، یکی از دلایل نابسامانی این بازار در کشور به ویژه استان همدان است که نظارتی هم بر آن وجود ندارد.

هر چند در هفته‌های اخیر برای مهار این وضعیت از سوی مردم پویش‌هایی مانند «حمایت از مستأجران» راه‌اندازی شد، اما کمکی به اوضاع فعلی قیمت‌ها نکرده است و مستاجران همچنان نگران و سرگردان هستند.

کد خبر 514256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha