خاک حاصلخیز کرمانشاه در سراسر کشور زبانزد است تا آن جا قیمتی‌ترین گیاه جهان را در دل خود می‌رویاند.

زعفران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سابقه کشت زعفران در استان کرمانشاه محدود به چند دهه و چند سده نمی‌شود و از گذشته‌های دور، خاک غنی کرمانشاه خاستگاه کشت زعفران بوده است.

گیاه قیمتی که به واسطه شرایط مناسب در دل خاک جوانه زده و حالا مدتی است نام کرمانشاه را پرآوازه کرده است و البته طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

زعفران کرمانشاه حالا به عنوان مرغوبترین زعفران ایران با قیمت‌های بیشتری از نمونه‌های دیگر خریداری می‌شود و گواه آن هم انجام آزمایش‌های تخصصی در آن سوی مرزهاست.

به سراغ خانم محمدی رفتیم، کسی که اولین کشت‌های زعفران را در استان کرمانشاه بار دیگر زنده کرد و در این بین سختی‌های زیادی کشید تا توانست کشاورزان را به انجام این کشت گران‌بها ترغیب کند.

خانم محمدی گفت: سال ۸۹ بود که در روستای ما کلاس ترویجی کار آفرینی صندوق خرد زنان را برگزار کردند و با توجه به علاقه‌ای که داشتم در آن شرکت کردم همان جا بود که برای نخستین بار با کشت زعفران آشنا شدم مدرس کلاس وقتی از مزیت‌های آن تعریف کرد تصمیم گرفتم با هر سختی شده این کار را انجام دهم.

او گفت: آن سال هر کاری می‌توانستم انجام دادم تا موفق به پیدا کردن پیاز زعفران شدم، با وجود اینکه کرمانشاه در گذشته خاستگاه این محصول پر ارزش بود اما مردم با آن آشنایی چندانی نداشتند و همین امر موجب مخالفت‌های آنان می‌شد.

خانم محمدی گفت: اهالی روستا می‌گفتند این کار بیهوده است و این کشت در اینجا ثمر نمی‌دهد اما من تصمیم خود را گرفته بودم که این کار را به نتیجه برسانم و هیچ چیزی نمی‌توانست مانع کارم شود.

او گفت: تنها راهی که داشتم این بود به مشهد سفر کنم و از اهالی آنجا آموزش ببینم سالی دو سه بار به مشهد می‌رفتم و با کارآفرینان صحبت می‌کردم و سال ۹۰ موفق به اولین کشت زعفران در هزار متر از روستای شاهین‌شهر کرمانشاه شدم.

این کار آفرین برتر کشور در سال ۹۶ ادامه داد: رفته رفته با توجه به تخصص‌هایی که فرا گرفتم این کشت را توسعه دادم و  زعفران کرمانشاه چنان کیفیت بالایی داشت که حالا دیگر تمام واسطه‌ها به سمت ما آمدند و حتی مشهدی‌ها حاضر شدند که محصولات مار ا بیشتر از زعفران آن جا خریداری کنند و با زعفران مشهد مخلوط کنند.

او گفت: اما این همه چیزی که در فکر آن بودم نبود تازه شروع کار بزرگی بود که باید برای شهرم انجام می‌دادم کشت زعفران نباید فقط به روستای شاهین محدود شود همه کشاورزان کرمانشاهی باید به سمت این کار بیایند. حتی کشاورزانی که نیازمند هستند از این راه خیلی راحت می‌توانند درآمد خانواده شان را تامین کنند، به همین خاطر این بار با همت مضاعفی تصمیم گرفتم هر تلاشی انجام دهم تا این کشت را به همه کشاورزان استان آموزش دهم.

خانم محمدی داستان مرارت‌ها و سختی‌هایش را با چنان ذوقی تعریف می‌کند که گویی هیچ رنجی نداشته و حالا خشنود از کاری است که انجام داده است.

با لبخندی که بر صورت دارد گفت: مهم‌ترین کار را وقتی انجام دادم که در چندین روستای محروم که از حداقل امکانات محروم بودند و در آمدی نداشتن کشت زعفران را اجرا کردم با سختی‌های فراوان برای ۷۲ خانوار روستایی محروم کشت زعفران راه‌اندازی کردم.

خانم محمدی که با علاقه و اشتیاق کلمات را به زبان می‌آورد و برق شادی در چهره اش نمایان است، گفت: از سال ۹۰ تاکنون به متقاضیان آموزش می‌دهم و همه آموزش‌ها را وقف کردم.

او بیان کرد: اگر یک هکتار زمین دیم کاشته شود یک تا دو میلیون تومان از آن درآمدزایی می‌شود، اما با کشت زعفران در سال اول ۴ کیلو، سال بعد ۸ کیلو و  سال‌های آخر ۱۵ تا ۱۶ کیلو  زعفران برداشت می‌شود که از نظر اقتصادی قابل مقایسه با کشت‌های دیگر نیست هم‌چنین سال آخر فروش خوبی از پیازها داریم که در سال‌های ابتدایی ۴ تن در هکتار و ۷ سال بعد به ۳۰ تن پیاز در هکتار می‌توانیم پیاز برداشت کنیم.

خانم محمدی گفت: هنوز دست از برنامه‌هایم نکشیدم و برای امسال نیز راه‌اندازی کشت زعفران در ۶ روستا را برنامه‌ریزی کردیم و با آموزش‌های ارائه شده تاکنون نیز در ۷ روستا کشاورزان مشغول برداشت زعفران هستند.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در این خصوص گفت: محصول زعفران در بازار جهانی با بالاترین قیمت به فروش می‌رسد  و یک محصول خوب و  با ارزش محسوب می‌شود زعفران گیاهی است که برای کشاورزی آب نمی‌خواهد به همین دلیل برای کشت در کرمانشاه توجیه اقتصادی دارد و با ارزش افزوده بالایی همراه است.

هدایت حاتمی بیان کرد: امسال برنامه‌های خوبی برای توسعه کشت زعفران، جذب سرمایه‌گذار و ایجاد واحد بسته‌بندی و فرآوری داریم  و برای امسال بنا داریم زنجیره ارزش این محصول ارزشمند را تشکیل دهیم تا کشت، نگهداری، فرآوری و صادرات همه در قالب زنجیره ارزش پیش برود و حمایت شود.

او افزود: تجربه دنیا نشان می‌دهد که برای توسعه یک محصول باید حلقه‌های مختلف مربوط با یک کالا شکل بگیرد باید مدل برنامه‌ریزی کنیم که در کل دنیا جواب داده و در استان کرمانشاه نیز جواب خواهد داد و آن تشکیل زنجیره ارزش است.

به گفته معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه زنجیره ارزش  یعنی کلیه فعالیت‌های مربوط به آن کالا شکل بگیرد اگر زعفران خوب تولید کنیم و نتوانیم بسته‌بندی خوبی داشته باشیم به مشکل بر می خوریم.

او معتقد است: در قالب زنجیره ارزش باید همه فعالان مرتبط گردهم بیایند و و با یکدیگر همکاری داشته باشند و بالاتراز همکاری هم افزایی داشته باشند به این معنی که علاوه بر اینکه هر واحد کار خود را انجام می‌دهد بهره‌وری کار دیگران را نیز افزایش دهد.

به گفته معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در این رابطه باید کسب و کارهای کوچک راه‌اندازی کنیم که هدف آن ایجاد هم افزایی در زمینه‌هایی است که استان کرمانشاه حرف برای گفتن دارد.

کارخانه فرآوری زعفران کرمانشاه در حال احداث است

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم گفت: زعفران برداشت شده از استان کرمانشاه را در آزمایشگاهی در کشور اسپانیا مورد بررسی قرار دارند و مشخص شد که از لحاظ کیفیت در رتبه ممتاز قرار دارد و  بالاتر از زعفران‌های دیگر در سراسر کشور است.

برای اینکه این محصول بتواند بازارهای جهانی را به دست آورد باید ابتدا برندسازی شود و این برند را در حد استانداردهای جهانی بالا ببریم و در محل بعد فرآوری محصول از اهمیت زیادی برخوردار است که علاوه بر  اشتغالزایی خوب آن از فروش فله‌ای زعفران مرغوب جلوگیری می‌شود.

زارعی گفت: هم کنون کارخانه فرآوری زعفران از سوی یکی از سرمایه‌گذاران در کوزران در حال ساخت است و امیدواریم با تامین اعتبارات امسال شاهد بهره‌برداری آن باشیم.

به گفته این مقام مسئول تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای احداث این کارخانه هزینه شده است که با دستگاه‌های پیشرفته بسته بندی این محصول گران‌بها  برای فروش در بازار جهانی انجام می‌شود.

او افزود: ۳۰۴ هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت زعفران است که در سال گذشته ۱۲۰ هکتار به این میزان افزوده شد و برنامه داریم ۱۲۰ هکتار دیگر نیز به آن اضافه کنیم.

زارعی گفت: سالی ۱۰۰ هکتار باید پیاز یارانه‌ای باید استفاده کنیم، باید در این زمینه تسهیلات بانکی پرداخت شود تا بتوانیم در سطح قابل ملاحظه‌ای کشت زعفران داشته باشیم.

او معتقد است اگر مردم زعفران را بشناسند باغات کشت آن زیاد خواهد شد و سیر صعودی قابل توجهی خواهیم داشت.

او به اشتغالزایی این کشت ارزشمند اشاره کرد و گفت: در ایام برداشت این محصول ۲۰۰ نفر روز اشتغال موقت ایجاد می‌کند و به طور میانگین ۷۰۰ نفر در این ایام مشغول به فعالیت خواهند بود.

زارعی افزود: بازده اقتصادی هر محصول نشان از اقتصادی بودن آن است در کشت زعفران هزینه‌ها نسبتا کمتر است وجین لازم ندارد و تنها دو مرحله به ابیاری نیاز دارد در شهر سنقر که اکنون تولید به ۱۷/۵ کیلوگرم در هر هکتار رسده است کدام زراعت می‌تواند با زعفران رقابت کند؟

او بیان کرد: اگر اشتغال با این تعبیر که یک خانواده بتوانند در طول سال ارتزاق کنند تعبیر شود کشت زعفران می‌تواند اشتغال پایدار برای آن خانواده ایجاد کند به طور میانگین هر هکتار ۵ کیلوگرم زعفران تولید کند و هر کیلوگرم نیز ۱۵ میلیون به فروش برسد سالیانه ۷۵ میلیون تومان برای خانواده درآمد دارد که در آمد متوسط برای یک خانواده است و اشتغال دائم را در پی دارد.

استان کرمانشاه در صادرات زعفران می‌تواند به یکی از موفقیت‌ترین استان در کشور تبدیل شود چراکه مرغوبیت زعفران آن در دنیا مطرح است اما برای برآورده شدن این هدف باید بتواند نیاز بازارهای جهانی را تامین کند در نخستین گام باید محصول گرانبهای کرمانشاه برند سازی شود و با بسته بندی‌هایی متناسب با استاندارهای جهانی وارد بازار شود تا بتواند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی  را به سمت خود جذب کند.

کد خبر 514041
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha