شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: وزیر آموزش و پرورش گفت: هم اکنون فقط نیم درصد مدارس کشور به آزمایشگاه رایانه مجهزند و تا رسیدن به موقعیت مطلوب در این زمینه فاصله بسیاری داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فعالیت‌های کنونی در حوزه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش پراکنده است، به این علت ستاد ویژه‌ای مامور هدایت این فناوری در این وزارتخانه شده است.

علیرضا علی احمدی گفت: برای تولید محتوای دروس آموزشی برنامه یک ساله ای طراحی شده است تا در زمینه آموزش نرم افزار بتوانیم با تقویت امکانات موجود شبکه رایانه‌ای مدارس را گسترش دهیم.

به گفته وی راه‌اندازی آزمایشگاه‌های رایانه‌ای 400 مدرسه نشانه پیشرفت در این زمینه نیست و هنوز فاصله زیادی با آنچه باید در بحث فناوری در آموزش و پرورش انجام شود، وجود دارد. از طرفی اعتبار 5/99 درصد دیگر معلوم نیست چه شده است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که معتقد بود سرمایه‌گذاری در امر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش جزو وظایف ذاتی وزارت ارتباطات نیست، گفت: چه سرمایه‌گذاری بهتر از آموزش و پرورش سراغ دارید. از طرفی اتصال 6 هزار از 146 هزار مدرسه در سطح کشور چندان زیاد هم نیست.

به گفته علی احمدی، سرمایه‌گذاری برای فناوری اطلاعات پراکنده است. برای توسعه این فناوری خللأ  وجود دارد که برطرف کردن آن مبتنی بر اجرای طرح جامع فناوری اطلاعات است.

وی با اشاره به اینکه اتصال سازمان‌های آموزش وپرورش به شبکه اینترنت هنوز با مشکلاتی مواجه است، گفت: چگونه می‌توان با وجود این مشکلات مدارس را در این حوزه پشتیبانی کرد؟

وزیر آموزش و پرورش  ادامه داد: آنچه امروز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدارس اتفاق افتاده، شبکه افزایی و تجهیز سخت افزاری و در بعد نرم افزاری، تولید محتوا و تربیت نیروی انسانی بوده است که باید در این زمینه  تلاش شود.

به گفته علی احمدی آموزش رو در رو می‌تواند به آموزش از راه دور تبدیل شود و حتی این فناوری می‌تواند در کتب درسی تغیرات اساسی ایجاد کند. البته افتتاح آزمایشگاه‌های مجازی نیز بسیار مهم است چرا که می‌تواند در اثر بخشی آموزشی و صرفه جویی در هزینه‌ها مؤثر باشد.

تجهیز 400 مدرسه در تهران به آزمایشگاه رایانه‌ای

طرح تجهیز همزمان 400 مدرسه به آزمایشگاه رایانه‌ای با حضور وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات در هنرستان نرگس تهران به بهره برداری رسید.این تجهیزات در 150 مدرسه راهنمایی و 250 دبیرستان و هنرستان و مرکز پیش دانشگاهی به بهره برداری رسید.

در این آزمایشگاه‌ها دانش آموزان با استفاده از نرم افزارهای آموزشی، مطالب درسی را به کمک معلم خود آموزش می‌بینند و می‌توانند از طریق شبکه داخلی مدارس که قبلا طراحی شده با سایر دانش آموزان نیز تبادل اطلاعات کنند.

همچنین در این آزمایشگاه‌های رایانه‌ای معلمان محتوای دروس خود را به‌صورت الکترونیکی تولید و در قالب طرح‌های تحقیقاتی به دانش آموزان ارائه می‌کنند.

دسترسی و بهره‌برداری از شبکه رشد و شبکه‌ ملی اینترنت برای اشتراک داده‌ها و تبادل دانش، ارتقای سطح مهارت‌های تئوری و کارگاهی دانش‌آموزان در حوزه‌ فناوری اطلاعات، تحقق برنامه‌های طرح نظام جامع فناوری اطلاعات و ایجاد فرصت مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای خلاق از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

کد خبر 51401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز