شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

آیا اینگونه واژه‌ها می‌تواند یک تیم بحران زده را نجات دهد؟! با این سؤال به سراغ امیر حاج‌رضایی، کارشناس برجسته فوتبال و یکی از مربیان خوب ایرانی رفتیم.

« شما سؤالی از من می‌پرسید که هیچ پاسخی ندارد. اینگونه صحبت‌ها ناشی از یک فرهنگ ایرانی است، غافل از اینکه تزریق بار روانی به تیم هم خودش راهکارهای علمی دارد. متأسفانه ادبیات حاکم بر فوتبال ما ادبیات قشنگی نیست.

ما گفتمان خوبی با هم نداریم و این یک مشکل فراگیر است. روحیات بنده به‌عنوان کسی که خود زمانی روی نیمکت مربیگری نشسته و با حساسیت‌ها و استرس‌های آن کاملاً آشناست به هیچ عنوان سازگار نیست. بنده اینگونه اصطلاحات گفتاری را برای نجات یک تیم از سقوط به دسته پایین‌تر رد می‌کنم چرا که از این نوع ادبیات خوشم نمی‌آید. در مورد آقای احمدزاده هم که از مربیان خوب ایرانی است فکر می‌کنم حرفهای او فقط ناشی از تعصب زیاد ایشان به شهر و تیمی است که مربیگری آن‌را بر عهده دارد. او از مربیان خوب ایرانی است که هم سلامت نفس دارد وهم سلامت جسم. او تعصب زیادی نسبت به شهری که در آن به دنیا آمده و تیمی که در آن بازی کرده، دارد.»

وقتی از حاج رضایی در مورد نمونه‌های مشابه خارجی این ادبیات گفتاری سؤال می‌کنیم، در پاسخ می‌گوید: «این ادبیات به هیچ وجه در کشور‌های صاحب فوتبال رایج نیست و اگر هم موردی مطرح شود حالت استثناء دارد. یکی ازاین نمونه‌های نادر اظهار نظر بلازویچ قبل از بازی یوگسلاوی و ایران در جام جهانی 1998 بود. او که آن زمان کری شدیدی با ایویچ سرمربی وقت تیم ملی ایران داشت، گفته بود اگر ایران بتواند تیمش، یوگسلاوی را شکست دهد یک توپ فوتبال را می‌بلعم. البته زمانی که ایران به مصاف یوگسلاوی رفت دیگر ایویچ سرمربی ایران نبود اما همین ادعای بی‌پایه و اساس بلازویچ دردسرهای زیادی برایش به‌وجود آورد و حتی بار روانی زیادی به بازیکنان یوگسلاوی تحمیل کرد و چیزی نمانده بود که آنها در مقابل ایران متوقف شوند.»

برمی‌گردیم به تیم ملوان. حاج رضایی با اشاره به شرایط این تیم می‌گوید: «تیم ملوان تیم بسیار خوبی است که اولاً همواره بازیکنانش را از شهر خودش انتخاب می‌کند و دوم اینکه همیشه از مربیان بومی استفاده کرده است اینکه چرا این تیم به این روز افتاده چیزی است که در مورد ملوان نمی‌دانیم. نوع تمرینات مسائل حاشیه‌ای اطراف تیم و بسیاری موارد دیگر می‌تواند در افت یک تیم مؤثر باشد.»

آیا تعویض سرمربی در این برهه می‌تواند شوک مناسبی برای ملوان باشد؟! حاج رضایی با این سؤال موافق نیست: «تعویض یا ابقای مربی مربوط به هیأت مدیره باشگاه است و من نوعی به‌عنوان کارشناس حق اظهار نظر در مورد آن را نداریم.

پس این سؤال که برکناری احمدزاده می‌توان  شوک خوبی برای ملوان باشد یا خیرسؤال درستی نیست؟ تنها چیزی که می‌توانم در مورد احمدزاده بگویم این است هم مردم انزلی او را دوست دارند و هم هیأت مدیره باشگاه از او حمایت می‌کند. احمدزاده یک مربی کار بلد است و اگر اتفاق خاصی نیفتد می‌تواند در این مقطع تیمش را از بحران نجات دهد.»

صحبت پایانی هم در مورد تاثیر حضور احمدزاده در کادرفنی تیم ملی بر روند ناکامی‌های ملوان است: «استعفای احمدزاده از کادر تیم ملی درست نبود و بنده خوشحال شدم وقتی شنیدم علی دایی با این استعفا موافقت نکرد. متأسفانه در ایران خیلی‌ها اول حرف می‌زنند و بعد فکر می‌کنند. ارتباط دادن ناکامی‌های ملوان  به حضور احمدزاده در کادر فنی تیم ملی، ادعای غلط منتقدانی است که فقط بار روانی سرمربی ملوان را افزایش می‌دهند. همه ما می‌دانیم تا اینجای کارحضور در تیم ملی نه وقتی از دایی گرفته و نه تمرکز احمدزاده را کم کرده است. تا پایان لیگ هم قرار نیست اردویی تشکیل شود پس احمدزاده باید با بدون توجه به این حواشی به کارش در انزلی ادامه دهد.»

کد خبر 51394

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز