سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یکی از ظرفیت‌های غنی و کمتر دیده شده‌ای است که اگر به آن بها داده شود می‌تواند چرخ اقتصاد را به رونق درآورد، ظرفیتی که در خراسان جنوبی و در طی سال‌های اخیر به آن توجه شده است.

سنگ‌های قیمتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تنوع سنگ‌های قیمتی در خراسان ‌جنوبی آنقدر زیاد است که آن را تبدیل به سرزمین سنگ‌های قیمتی کرده است. بر اساس آمارها تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان شناسایی شده که میزان ذخیره این سنگ‌ها حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن برآورد شده است.

هنرمندانی در این خطه زندگی می‌کنند که هنر خود را بر روی این سنگ‌ها پیاده کرده و به آنان جان می‌دهند. هنرمندانی که نیازمند حمایت برای اتصال به بازار، افزایش فرصت فروش محصولات و گسترش نمایشگاهی محصولات خود دارند.

رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی زیر مجموعه صنایع‌دستی و میراث فرهنگی قرار دارد، در این راستا کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نگین به صورت دائمی در شهر سه قلعه سرایان راه‌اندازی شد.

ظرفیت‌های بسیار و بازار فروش محدود

علی حسن‌نیا، مسئول کارگاه تراش سنگ نگین سه‌قلعه از جمله جوانان سرایانی است که سنگ‌تراشی را از چهار سال گذشته تنها با یک میلیون تومان سرمایه آغاز کرده و هدف از این کار را ایجاد اشتغال و سهیم شدن در تعیین سرنوشت کشور دانست و افزود: سرمایه اولیه‌ام برای آغاز کار تنها یک میلیون تومان بوده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی با داشتن معادن و دشت‌های غنی ظرفیت بالایی در امر سنگ تراشی دارد، سنگ‌های مورد نیاز را از دشت سه‌قلعه تهیه و در قالب نگین، آویز، نیم‌ست و سنگ‌های کلکسیونی وارد بازار می‌کنم.

این جوان هنرمند، بازار فروش را مشکل اصلی صنعتگران این حرفه می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازار فروش محصولات این کارگاه هستند.

حسن‌نیا که اکنون برای چهار نفر اشتغال ایجاد کرده است، ادامه داد: شاید این حرفه در سال اول درآمد خوبی نداشته باشد، اما طی چند سال فعالیت منبع درآمدزایی مطلوبی می‌شود.

توسعه کارگاه‌های صنایع‌دستی

محمد عرب، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان اظهار کرد: برای راه‌اندازی این کارگاه مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره از محل تفاهم‌نامه سه جانبه استانداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای معادن سنگ‌های قیمتی در شهرستان و سنگ شجر در منطقه سه قلعه و استقبال خوب جوانان جویای کار، این رشته و کارگاه‌های تولیدی این رشته در شهرستان توسعه خواهند یافت.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان ادامه داد: به زودی دو کارگاه تراش سنگ دیگر نیز تسهیلات دریافت و زمینه اشتغال تعدادی از جوانان علاقمند را فراهم خواهند کرد.

 عرب با اشاره به اهمیت توسعه صنایع‌دستی، گفت: ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی در رشد اقتصادی یک منطقه نقش بسزایی دارند و امسال در راستای تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده حداکثر تلاش و حمایت صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در همین ابتدای سال کارگاه حوله‌بافی در آیسک و تراش سنگ در سه‌قلعه آماده افتتاح و بهره‌برداری هستند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان یادآور شد: طی چند ماه آینده سه کارگاه تولیدی صنایع‌دستی دیگر نیز بهره‌برداری و خانه‌های ترویج صنایع‌دستی در شهرستان راه‌اندازی خواهند شد.

بی‌تردید فرآوری سنگ‌ها در استانی مانند خراسان جنوبی که معدنی از این نوع سنگ‌ها است باعث اشتغال‌زایی بسیاری می‌شود و این اشتغال‌زایی در سایه حمایت از هنرمندانی است که جسورانه پا در رکاب این حرفه و سختی‌های آن گذاشته‌اند.

کد خبر 513165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha