سخنگوی دولت امروز در نشست خبری خود درباره روند برکناری وزیر صنعت و نیز افزایش دستمزدها و افزایش قیمت‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

علی ربیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، در پاسخ به سوالی درباره بازنشستگان کشوری اظهار داشت: در حوزه بازنشستگان کشوری حداقل ۶۰ درصد شکاف قدرت خرید داشتیم. در دورانی که شکوفایی و رشد داشتیم، سعی کردیم این شکاف را جبران کنیم.  

سخنگوی دولت گفت: با اشاره به افزایش دستمزدها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ابراز داشت: در این دو سال هم که دولت با مشکل روبه‌رو شده است، نه تنها هنوز هم در پیشی دادن مزد به تورم عقب نیستیم، ممکن است این موضوع کمتر شده باشد که باید ببینیم تورم قابل پیش‌بینی‌مان چقدر است ولی در مجموع نسبت به نسبت به هشت سال دوره قبل جلوتر هستیم و فکر می‌کنم ۲۳.۱ درصد توانستیم در این چند ماه این شکاف را جبران کنیم.  

وی با بیان اینکه علاقه و نگرانی دولت نسبت به زندگی کارگران و بازنشستگان از ابتدای سال ۹۳ با رویکرد افزایش خرید آنها تا به امروز ادامه داشته است، عنوان کرد: شرایط بد اقتصاد و ناتوانی سیستم‌های کارفرمایی ما را از اتخاذ تصمیمات بزرگ ما را بر حذر داشته است. وزیر کار با دلسوزی تمام در حال بررسی همه گزینه‌ها و راهکارها هستند و از هر فرصتی برای جبران استفاده می‌شود.

اظهارات مهم ربیعی درباره نرخ ارز، تغییر دستمزد و جنجال جذب نمایندگان مجلس در دولت | برای بدترین سناریوها مقابل آمریکا آماده‌ایم

  • روند برکناری وزیر صنعت ناگهانی و یک شبه نبوده است 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره شیوه برکناری وزارت رحمانی ضمن قدردانی از تلاش‌های وی تاکید کرد: برای دولت کرامت افراد بسیار مهم است. روند برکناری ایشان ناگهانی نبوده و اینگونه نبود که یک شبه دولت و شخص رئیس جمهور به این نتیجه رسیده باشد و در یک آن و لحظه به این نتیجه رسیده باشد که یک فرد عوض شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دوران تحریم ما نیازمند استراتژی‌های جدید صنعتی هستیم، گفت: ما باید استراتژی توسعه صنعتی مطابق با تحریم را متناسب با تحریم را دنبال کنیم و اگر فرض کنیم کرونا سال دیگر هم خواهد آمد و تعطیلی در سال‌های آینده خواهیم داشت از حالا باید پیش‌بینی استراتژی صنعتی را داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: ما نیازمند برنامه مبتنی بر صادرات غیر نفتی هستیم و صادرات غیر نفتی ایران را باید در کل سیاست گذاری صنعتی  دنبال کنیم. علاوه بر این حتماً باید تأمین ارز غیرنفتی را تجربه کنیم چرا که نفت و بنزین و حتی بعدا ممکن است پتروشیمی ما هم دچار مشکل شود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: ما نیازمند جهشی هستیم و نیازمند برنامه جدید هستیم ما در کنار این نیازمند این هستیم قیمت بازار و محصولات ما چه محصولات صنعتی، چه خوراکی مردم کنترل شود و افزایش نیابد و مکاتبات مفصلی در چند ماه گذشته در این زمینه ها صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: نیازمند این هستیم که خودرو ما دچار تنش بازار نشود. علاوه بر این مطالباتی در حوزه مدیریت کلان و شیوه اداره دولت حتی یک وزارتخانه هست که در ارتباط با این مطالبات در نظر گرفته شود.

ربیعی با بیان اینکه نیازمند اصلاحات مطابق با شرایط خاص کشور و شعار سال بودیم، گفت: در این وزارتخانه چهار وزارتخانه ادغام شده وتفکیکی هم که صورت نگرفته است. ما نیازمند تصمیم گیری در شرایط فشار حداکثری هستیم تا بتوانیم مجموعه نیازهایی که کشورمان دارد و بخش اعظم آن این وزارتخانه است، تحول مدیریتی صورت بگیرد.
وی گفت:  این ها متفاوت است با کسی که رفته یک جا پیامی برده با کس دیگری هماهنگ کرده است. یک فرایند تحول بوده در یک نقطه به ثمر رسیده است. روزانه به ده‌ها کمیته به کمیسیون می‌روند هر لحظه که تصمیم شان اعلام می شود یا در اتاقش آن حضور دارد یا در نقطه هستند موضوع قابل قیاس نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه مطمئن هستم که تصمیم یکشب گرفته نشده اصلا نیاز نیست که تصمیم تصمیم سیاسی بوده باشد و وجه سیاسی نداشت، گفت: بار دیگر به سهم خودم به نمایندگی از دولت از همه زحمات آقای رحمانی تشکر می کنم و برخلاف مطالبی که مطرح شده تصمیم دولت حرفه‌ای و فنی بوده و امیدوار هستیم حاصل آن در خودرو سایر موارد استراتژی‌های صنعتی دیده شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر صهیونیست‌ها در اشغال بخشی از کرانه باختری گفت: اقدامات پی در پی که رژیم اسراییل انجام می‌دهد در تضاد آشکار با قطعنامه‌های سازمان شورای امنیت است. این رژیم ابتدایی‌ترین قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و ماهیت گسترش طلبی این رژیم  امروز برهیچ کس پوشیده نیست.  

وی تاکید کرد: این عمل را به طور قطع محکوم می‌کنیم چرا که  پیامدهای آن بی‌ثباتی و خشونت بیشتر در منطقه است. مردم فلسطین این زورگویی و گسترش سراسر نامشروع را که براساس الگوهای منسوخ مدام دنبال می کند برنمی‌تابند.  متاسفانه آمریکا در دل طرح معامله قرن این اجازه را به رژیم صهیونیستی داده است و ما معتقدیم این کار موجب ناامنی بیشتر در منطقه و گسترش ناامنی برای ساکنان مناطق اشغالی و حتی  در عرصه بین المللی می‌شود.  

سخنگوی دولت بار دیگر تاکید کرد: ما ضمن محکوم کردن این رفتارها از تمام ابزار خود از مجامع بین‌المللی استفاده  و همچنان از مردم مظلوم فلسطین حمایت خواهیم کرد.

  •  اجازه سوء استفاده به رژیم کودک‌کش را نمی‌دهیم

ربیعی یادآور شد: در همین زمانی که این رژیم اشغالگر سرزمین زیادی را  به سرزمین‌های خود اضافه می کند کسی چیزی نمی‌گوید، اما این رژیم اشغالگر کوچکترین اتفاقی در ایران می افتد شروع به جو سازی می‌کند و مقبره‌ای را در استان همدان که یک حرکت مشکوکی بوده و حتی هیچ آسیبی به بیرون بنا هم نرسیده و سالم است و حتی افرادی که این کار را کردند تحت تعقیب هستند، می‌خواهند نشان دهند که هموطنان یهودی ما در ایران مورد حمله و هجوم هستند.

سخنگوی دولت گفت: ‌یهودی‌ها قرن‌ها است که در ایران زندگی توام با احترام داشتند و ما اجازه نمی‌دهیم که عده‌ای به بهانه‌های مختلف موجب اختلاف شوند و ‌به رژیم کودک کش ظالم اجازه سوء استفاده بدهند تا علیه مردم ایران اظهار نظر کند.  به طور قطع یهودیان ایران واقف به همزیستی و حقوق شهروندی در ایران هستند و با اقدامات رژیم اشغالگر هم مخالف هستند.  

وی گفت: ایران برخلاف آنچه که اظهار می‌کنند یک جامعه یهودی ستیز نبوده است و ما از امنترین کشورها برای اقلیت‌های دینی از جمله یهودیان بودیم و هستیم. آنچه که ما با آن مقابله می‌کنیم زورگویی، کودکشی و اشغالگری یک جریان فکری حاکم بر یک سرزمین است.

  • تخصیص ارز ۴۲۰۰ به کالاها را اولویت‌بندی کردیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره حذف برخی کالا و محصولات کشاورزی از شمول اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تامین تمام مواد اولیه کارخانه ها نیاز ضروری برای دولت است، اگر ارز مورد نیاز کالاهای واسطه ای و مواد اولیه را نتوانیم تامین کنیم با یک بیکاری گسترده در کشور مواجه می‌شویم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: از طرف دیگر نیاز داریم دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را تامین کنیم. برای اینکه از جیب بیمار هزینه نشود باید تامین ارز کنیم تا هزینه های گزاف درمان به بیماران تحمیل نشود که البته این مسائل تا قابل از سال ۹۲ بسیار اتفاق می افتاد و دولت تدبیر و امید سعی کرد با تامین ارز مورد نیاز با قیمت مناسب جلوی این مساله را بگیرد.

وی بیان کرد: ما نمی‌خواهیم تورم به اندازه ای بالا برود که کالاهای اساسی دست مردم نرسد باید همه این مسائل را همزمان اداره کنیم تا بتوانیم تولیدات بخش کشاورزی ارزان‌تر به دست مردم برسانیم.  برخی کالاها با این که ۱۰۰ درصد تولید داخلی هستند با این حال بیش از ۸۰درصد به ارز خارجی متکی وابستگی دارند و نزدیک ۲۰درصد هم که مربوط دستمزدها و تجهیزات و اجاره بهای مکان است به ارز مربوط نیست.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما در این شرایطی تصمیم گیری می کنیم و کشور را اداره می کنیم که ایالات متحده آمریکا حتی کوچکترین مدخل ارز به کشور را کنترل میکند؛ این قصه هژمونی ظالمانه و غم انگیز در عرصه دنیا حاکم است و اروپایی‌ها و کشورهای دیگر و حتی برخی کشورهای همسایه نمیتوانند آن طور که دلشان می خواهد رفتار کنند.

ربیعی افزود: ما در این شرایط سعی کردیم با این استراژیکه صادرات را افزایش دهیم و بتوانیم از طریق آن کالاهای مورد نیاز  را وارد کنیم؛ تداوم همه عرصه‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومان امکان پذیری نیست و به سمت اولویت‌بندی در این زمینه می‌رویم.
وی خاطر نشان کرد: با مشخص کردن اولویت گذاری آنچه که مورد نظر دولت است عدم افزایش قیمت ها است؛ اگر یکی دو قلم کالا حذف شده اما در زمان خود اقدام نمی‌شود به این علت است که با ارز ۴۲۰۰ تومان چند سال اخیر خریداری شده و در انبارها موجود است که باید به بازار بیاید و فروخته شود و چون آن خریدها با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده است.  

ربیعی گفت:‌ اگر برخی از تصمیمات دیر انجام می شود به دلیل وجود فاصله زمانی است که اگر رعایت نشود بازار با یک افزایش قیمت زیاد در همان کالا روبه رو می‌شود.  

  • افزایش قیمت ها را تحمل نمی‌کنیم

ربیعی گفت: با شروع فصل برداشت از تیرماه هر سال حبوبات داخلی وارد بازار می شود و تعادل ایجاد می‌کند که با وزیر صمت در حاشیه دولت صبحت کردم اکنون بین فصلی است و نیاز مردم را با حبوبات وارداتی تامین کردیم که به علت افزایش قیمت ارز مقداری هم دچار تغییر شد.

سخنگوی دولت گفت: کشور در حبوبات به طور میانگین بین ۲۰ تا ۶۰ درصد وابسته است و یکی از سیاست های ما کشت حبوبات در آینده خواهد بود و در زمینه حبوبات هم با تولیدات داخلی قیمت‌ها متعادل خواهد شد.
ربیعی اظهار داشت: اکنون دیگر دوران درآمد ارز ۷۰۰ میلیاردی گذشته است؛ در شرایط فعلی هنر ما در این بوده است که با تلخ‌ترین تحریم‌ها بتوانیم کشور را مدیریت کنیم. تورم کنونی برای ما قابل پذیرش نیست. کارکرد کمیته‌های تخصصی در این زمینه به خوبی پیش می‌رود و ما قطعا افزایش قیمت‌ها در تمام حوزه های را تحمل نمی‌کنیم.

کد خبر 513029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha