مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

چند سالی است در برخی روستاهای گیلان شاخه جدیدی در فوتبال ‌به نام «فوتشال» یا «فوتچل» شکل گرفته و حالا این ورزش به صورت منسجم و دوره‌ای در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

فوتشال

همشهری آنلاین: بیشترین اراضی جلگه‌ای استان گیلان به کشت برنج اختصاص دارد. گیلان دومین استان تولیدکننده عمده برنج کشور است باوجود این ظرفیت‌ها، برنجکاری در این استان با چالش‌هایی همراه است. مهاجرت جوانان به شهرها، طاقت‌فرسا بودن و مکانیزه‌نشدن برنجکاری در این استان ازجمله این چالش‌هاست. سوای مسائل یاد شده، درآمد کم برنجکاری نسبت به پرهزینه بودن تولید آن، نیز موجب شده‌است تا جوانان رقبت چندانی برای کار درشالیزار ها را نداشته باشند.

بی‌رقبتی جوانان در قبال کار در شالیزار،  برخی فعالان روستایی را برآن داشت تا دست به ابتکاری بزنند و مردان جوان را برای کار در روستا و مزارع برنجکاری تشویق و تهییج کنند. این ابتکار، شاخه‌ای جدید در ورزش فوتبال را پدید آورد که به فوتشال یا فوتچل شهرت پیدا کرده‌است. نخستین روزهایی که این ورزش راه‌اندازی شده بود، اغلب آن را با نام فوتچل می‌شناختند.

پسوند «شال» از شالیزار گرفته شده و واژه «چل» هم در گیلکی به معنای گِل و شُل یا  باتلاق ست. اما از آنجا که فوتشال تشابه آوایی نزدیکی با فوتبال دارد، اخیرا بیشتر مورد توجه است و کاربرد بیشتری دارد.

روستای «کینچاه» از توابع شهرستان آستانه اشرفیه را باید محل خلق و برگزاری این رشته ورزشی مهیج و مفرح  دانست. رقابت‌های فوتشال «کینچاه» در آستانه اشرفیه از سال ۱۳۹۷ برای  تشویق و آماده شدن جوانان روستا برای فصل جدید کشاورزی و قبل از شروع فصل نشا برگزار شد. فوتشال به دلیل بازی در زمین‌های باتلاقی نفسگیر است، اما در طول بازی صحنه‌هایی خلق می‌شود که موجبات نشاط تماشاگران و حتی خود بازیکنان را نیز فراهم می‌سازد.

قوانین فوتشال

فوتشال برای خود قوانینی دارد و در ۲ نیمه ۱۵ دقیقه‌ای برگزار و هر تیم نیز با ۵ بازیکن وارد زمین بازی می‌شود. البته هر تیم نمی‌تواند بیش از ۸ بازیکن در اختیار داشته باشد که ۳ نفر آنها به عنوان ذخیره، تیم را همراهی می‌کنند. همچنین ۲ نفر دیگر یکی به عنوان مربی و دیگری به عنوان سرپرست از دیگر اعضای تیم هستند. در  هر بازی هم ۳ داور کار قضاوت را برعهده می‌گیرند.

سامان گرفتن مسابقات

اردبیهشت سال ۹۸ اما برگزاری این مسابقه با انسجام  و برنامه بهتری همراه شد. این دوره از مسابقات به مدت یک هفته در  روستای «کینچاه»  برگزار شد و در آن ۴ تیم از روستاهای آستانه اشرفیه و ۴ تیم از شهر لشت نشاء در ۲ گروه و به‌صورت دوره‌ای با هم به رقابت پرداختند. در هر روز از برگزاری این مسابقات، ۴ بازی بین تیم‌های شرکت‌کننده برگزار و در پایان تیم پرسپولیس کینجاه قهرمان این دوره شد.

در سال ۹۹ که می‌رفت این مسابقات با شورحال بیشتری موجب جذب گردشگر به روستا شود، شیوع ویروس کرونا مثل کلیه بازی‌های ورزشی، مانع برگزاری این مسابقات شد.

توجه کنفدراسیون آسیا به فوتشال

درحالی که ورزشکاران نوپدید آستانه‌ای در حسرت برگزار نشدن مسابقات فوتشال به سر می بردند در اردیبهشت ماه سال ۹۹، صفحه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در توئیتر، تصاویری از «فوتشال» جوانان گیلانی را به نمایش گذاشت که مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت.  AFC در این پست نوشت: «آیا دوست دارید این‌گونه فوتبال بازی کنید؟»

این توجه AFC می‌تواند سرآغازی برای توسعه این رشته ورزشی به ویژه در آسیا به ویژه در شرق قاره و شبه‌قاره هند که بزرگ‌ترین کشتزارهای برنج دنیا در آنها قرار دارد بشود.

فوتشال را جوانان آستانه‌اشرفیه پدید آوردند و اکنون این ورزش  در دیگر نواحی شالیکاری شمال به صورت غیر منسجم دنبال می‌شود.

کد خبر 512954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha