آمدن ویروس کرونا به جنگ‌های پیشین برای تامین انرژی و منابع آب پایان داده و حالا دولت‌ها و ملت‌ها یک نبرد اصلی و بزرگ با هدف تامین واکسن و داروی درمان کووید-۱۹ در پیش دارند.

کرونا در کشورهای فقیر

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس جمهوری آمریکا در حالی وعده کشف واکسن کرونا را تا پایان سال ۲۰۲۰ داده که کارشناسان و متخصصان معتقدند دست‌کم بین ۱۲ تا ۱۸ ماه برای پشت سر گذاشتن روند آزمایش‌های بالینی روی انسان و سپس تولید انبوه وقت نیاز است. اگر خوشبین نباشیم، جنگ اصلی تازه آن زمان آغاز می‌شود؛ وقتی که دانشمندان یک کشور واکسن کرونا را کشف کرده‌اند و طبعا می‌خواهند ابتدا آن را برای درمان هموطنان خود استفاده کنند.

این نکته‌ای است که یکی از مقام‌های ارشد پیشین سازمان بهداشت جهانی نسبت به آن هشدار می‌دهد. جین هالتن که زمانی وزیر بهداشت و وزیر اقتصاد استرالیا هم بوده، ریاست ائتلاف نوآوری‌ها برای مبارزه با بیماری‌های فراگیر را بر عهده دارد. او روز دوشنبه در سخنانی در باشگاه ملی مطبوعات به ماجرای بحران واکسن و پدیده «ملی‌گرایی واکسنی» پرداخت.

خانم هالتن به خبرنگاران گفت: هر چند ۹۴ درصد آزمایش‌ها و تلاش‌ها به شکست انجامیده اما احتمال پیدا شدن واکسن کرونا بسیار زیاد است. همزمان ۱۳۰ گروه در تمام دنیا روی کشف و تولید واکسن کار و ائتلاف نوآوری‌ها و سازمان بهداشت جهانی از برخی از این گروه‌ها حمایت می‌کنند. در استرالیا هم اولین نمونه واکسن تا یکی دو ماه دیگر به مرحله آزمایش انسانی می‌رسد.

نکته مهم در این میان، مرحله پس از کشف واکسن است. هالتن در این باره چنین اظهار نظر کرد: با نهایی شدن واکسن، طبیعی است کشور سازنده می‌خواهد آن را ابتدا به شهروندان خود بدهد. این نوعی «ملی‌گرایی واکسنی» است و وظیفه نهادهای بین‌المللی و جهانی است که با کمک به تولید انبوه واکسن، آن را همزمان به دست همه مردم دنیا برسانند.

برای بازگشت به کار، از سر گیری تجارت جهانی و البته رونق دوباره گردشگری استفاده از واکسن برای مهار کرونا امری حیاتی است. با این حال، باید دید چه کسانی باید ابتدا واکسن را دریافت کنند. سازمان بهداشت جهانی در تدارک تدوین فهرست اولویت‌های گیرندگان واکسن است و مبارزان خط مقدم کرونا، سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی صدرنشینان آن هستند.

هر چند برای موفق شدن در این پروژه، همکاری کردن مردم ضروری است و بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها نمی‌توان به پیروزی در جبهه مبارزه با کرونا امیدوار بود. به عقیده هالتن، کشور سازنده واکسن کرونا پس از رساندن آن به شهروندان آسیب‌پذیر خود، باید تصمیم بگیرد چگونه واکسن را به افراد آسیب‌پذیر دیگر نقاط دنیا برساند.

کد خبر 512950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha