مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام گفت: ماندن اجباری فرزندان در خانه به دلیل تعطیلی مدارس و لزوم قرنطینه خانگی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مسئولیت والدین خصوصا مادران را دوچندان کرده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زینب شیرخانی روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت اظهار کرد: علاوه بر تعطیلی مدارس، محدودیت‌های حرکتی کودکان و اجبار به ماندن در خانه برای مدتی طولانی در فعالیت‌های روزمره آنها اختلالات جدی به وجود آورده است.

وی افزود: حضور فرزندان در خانه‌ فشار جدیدی بر والدین از جمله مادران وارد کرده است؛ مادرانی که احتمالا هم‌زمان مجبورند در منزل به دورکاری خود ادامه دهند و ممکن است تحمل و فرصت کافی برای درک وضعیت کنونی کودکان را نداشته باشند.

مقابله با بحران کرونا نیازمند عزم جدی زنان است

مدیر کل بانوان استانداری ایلام گفت: مقابله با بحران کرونا نیازمند عزم جدی زنان و ایجاد پویش اجتماعی همگانی است و بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه موثر با بیماری نیز امکان رهایی از زنجیره و انتقال آن وجود ندارد.

شیرخانی یادآور شد: همراهی زنان با همسر و فرزندان و اعضای خانواده ملاک موفقیت آنها به شمار می‌رود و نقش آنها در پیشگیری از شیوع کرونا با رعایت دقیق مسائل بهداشتی، پیشگیرانه و تشویق به ماندن در خانه و ایجاد فضای امن و راحت برای خانواده بسیار مهم است.

نقش مهم زنان در مدیریت استرس کرونا

وی افزود: استرس سیستم دفاعی بدن را در برابر بیماری‌ها به‌خصوص کرونا به خطر می‌اندازد و ‌زنان در مدیریت استرس و امنیت روانی ناشی از این بیماری در کانون خانواده نقش مهمی دارند.

شیرخانی تاکید کرد: زنان علاوه بر مسئولیت پرورشی و تربیتی جامعه، در این روزهای سخت کرونایی نیز با توجه ویژه به توصیه‌ها و ملاحظات بهداشتی اعلام‌شده از سوی مسئولان و کارشناسان محیط قرنطینه خانگی را برای اعضای خانواده شاد و مفرح می‌کنند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام گفت: ضدعفونی کردن فضای منزل در کنار انتخاب سبد غذایی لازم، ترغیب و ترویج هرچه بیشتر فرهنگی بهداشت فردی و جمعی در محیط خانواده، لغو خریدهای غیرضروری و پرهیز از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی همه و همه اقداماتی است که مسئولیت زنان را در این شرایط سنگین‌تر کرده است.

پویش "در خانه بمانیم" جز با مدیریت فعال زنان ممکن نیست

شیرخانی اظهار کرد: از آنجا که سلامت روان و آرامش روحی خانواده‌ها در گرو مشارکت موثر زنانه است، در شرایط کنونی که دچار همه‌گیری کرونا در کشور و استان هستیم، زنان می‌توانند با فراهم کردن شرایط لازم اعضای خانواده را تشویق به ماندن در خانه کنند و با آموزش اصول بهداشت فردی و عمومی در مهار این بیماری موثر واقع شوند.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است پویش "در خانه بمانیم" جز با مشارکت و مدیریت فعال زنان در محیط خانه و خانواده ممکن نیست. بنابراین از تلاش‌ها و زحمات همه زنان که این روزها وظایفشان در محیط خانه و خانواده سنگین‌تر شده است، باید سپاسگزاری کرد.

 زنان سرپرست خانوار در شرایط بحرانی کرونا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام گفت: شمار زیادی از زنان به‌ناچار با آسیب‌های زیادی در جامعه روبه‌رو هستند، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار که در این ایام نیازمند توجه بیشترند. از سوی دیگر، تقویت توانمندی‌ها می‌تواند منابع انسانی مفیدی برای ارائه خدمات اجتماعی به جامعه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در خانه بمانیم و زمینه لازم برای در خانه ماندن سایر اعضای خانواده را فراهم کنیم تا سهم بزرگی در پیشگیری از گسترش کرونا داشته باشیم افزود: با توانمندسازی زنان می‌توان زمینه ارتقای امید در جامعه را بیش از پیش فراهم کرد، چراکه در این زمینه زنان بیشتر از سایر افراد جامعه نقش‌آفرین هستند و انتظار داریم زنان سخت‌کوش ایلام نیز در این برهه حساس شرایط خاصی به وجود بیاورند و نقش خود را در پیشگیری از گسترش این ویروس به‌خوبی ایفا کنند.

تشکیل کمیته ثبت اقدامات زنان در خط مقدم مبارزه با کرونا

شیرخانی گفت: برای زنانی که نان‌آور و سرپرست خانواده هستند برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای با همکاری نهاد ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در دست اقدام است.

وی در خصوص ثبت و نگهداری حماسه ماندگار زنان ایلامی افزود: با همکاری بنیاد حفظ آثار کمیته‌ای برای ثبت اقدامات زنانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده‌اند تشکیل شده است. همچنین دلجویی تلفنی از خانواده قربانیان کرونا با حمایت استاندار، معاون سیاسی و دفتر امور بانوان در دستور کار قرار گرفته است.

بحران کرونا؛ فرصتی مغتنم برای دورهمی خانواده

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام با بیان اینکه حوادث طبیعی هرچند تلخ و رنج‌آور اما فرصتی برای با هم بودن و جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر است گفت: جمع شدن اعضای خانواده در دنیای ماشینی امروز فرصتی برای آرامش فردی و بنیان‌گذاری سبک زندگی اسلامی در خانواده موفق ایرانی است.

شیرخانی اظهار کرد: حوادث طبیعی از جمله شیوع کرونا در کشور هرچند تلخ است، فرصتی برای قوی‌تر شدن بنیان خانواده و ترویج سبک زندگی دینی و همچنین بروز خلاقیت‌ها است و شرایط ایجادشده در کشور مجالی برای تبدیل این تهدید به فرصت است. بنابراین از وضع پیش‌آمده باید برای نهادینه کردن فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی در خانواده استفاده کرد.

وی تاکید کرد: اهمیت و جایگاه خانواده بر هیچ‌کس پوشیده نیست. انسان‌ها از کودکی در کانون خانواده رشد می‌کنند و معمولاً انسان‌هایی از موفقیت بیشتری برخوردارند که کانون خانواده آنها گرم‌تر و محکم‌تر بوده است.

شیرخانی با تاکید بر اینکه خانواده رکن طبیعی و اساس اجتماع و واحد بنیادی جامعه اسلامی است افزود: خانواده در حفظ و گسترش قدرت ملی نقش موثری دارد و سیره خانوادگی ائمه اطهار (ع) نمونه کامل یک خانواده موفق و مطلوب اسلامی است.

کد خبر 512837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha