دکتر مینو محرز از احتمال ورود ویروس کرونا به ایران به واسطه بازگشت یک دانشجوی گیلانی از ووهان در تعطیلی‌های سال نو چینی خبر داد.

گفتگوی دکتر محرز با اندیشه پویا

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محرز که متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران است، در دوران شیوع کرونا به یکی از مهم‌ترین چهره‌ها و منابع خبری تبدیل شده است. او در گفتگو با شماره تازه نشریه اندیشه پویا به پرسشی بسیار مهم و البته ابهامی بزرگ درباره منشا آلودگی ایران به ویروس پاسخ داد.

دکتر محرز درباره اینکه آیا واقعا کرونا از قم به دیگر شهرهای ایران رفت یا از یک نقطه دیگر گفت: بعد از شروع اپیدمی یک گروه اپیدمولوژیست بسیار ماهر به ریاست دکتر حقدوست کار را شروع کرد. اوایل می‌گفتند یک تاجر عرب که بین ابران و چین فعالیت می‌کرده، ویروس را از چین با خودش آورده است. بعد گروه به این احتمال رسید که قبل از قم دانشجویی از ووهان برای دیدن خانواده‌اش به گیلان آمده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با اندیشه پویا ادامه داد: ایام سال نو چینی‌ها بود و رفت و آمد کارگران چینی هم زیاد. برخلاف دیگر کشورها، ایران مرزهای هوایی خود را با چین نبسته بود. بدشانسی هم این بود که در اوج فراگیری آنفلوانزا بودیم و همه بیماران بدحال را به حساب آنفلوانزا می‌گذاشتیم. وقتی اعلام شد اولین مورد مثبت در قم دیده شده، بنا را گذاشتیم بر ورود بیماری از قم اما وقتی اپیدمولوژیست‌ها شروع به بررسی کردند، نظرشان این شد که ورود کرونا از گیلان بوده است.

کد خبر 512666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    روز اول مشخص بود چون ۴۸ساعت پس از خروج دانشجویان برگشتی از ووهان از قرنطینه بیماری اطلاع رسانی شد.
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    10 11
    خانم سرتو کردی تو برف؟ وقتی قبل از شما وزیر بهداشت گفت شروع اش از قم بوده و جناب تاجری که قمی بود رفت با پرواز های دیگه از چین به ایران اورد شما دیگه نمیخواهد رای قمی ها را برای خودت جمع کنی خواستید مصاحبه اسفند ماه جناب نمکی را برایت بفرستم تا بشنوی اگر نشنیدی
  • هستی US ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 7
    اتفاقی هست که افتاده دیر یا زود ایران می یومد لطفا فقط جون مردم رو نجات بدید
    • یک شهروند قمی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      4 5
      آقا یا خانم محترم.من خودم در قم زندگی می کنم.قم نه فرودگاه داره نه بندر.آخه یک فرد چینی از چین پرواز کرده اومده قم.خوش انصاف منطقی حرف بزن وقتی فرودگاه وبنادر ما باچین باز بوده تقصیر قم چبست.تازه پزشکان قمی کرونا را شناسایی کردند وشما را از مرگ نجات دادند که الان بیخود حرف می زنی وقم را بامردمانی بی فرهنگ وکثیف جلوه می دهی.
    • اانن IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      11 2
      حرف مفت نزن
    • ناشناس IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 6
      اون بنده خدای قمی نمیدونه که پروازهای خارجی فرودگاه امام میشینه و طلبه های چینی و غیره با چتر فرود نمیایند و اگر اون فرد گیلانی هم به ایران بیاد اونجا پیاده شده اما یک گیلانی کجا و دهها تاجر قمی و طلبه چینی ساکن قم کجا ؟ این خانم دکتر روی خودش را سیاه کرد با این حرفهای بیخود و احتمالات نزدیک به صفر
  • ناشناس IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 2
    من ۸۰ در صد حدس میزدنم که کار کار کسانیست که به چین رفتند و اومدند و اون دانشجوهارو هم نبایست میاوردند،سال در دوازده ماه کجا بودند که یهو ایرانی شدند
  • US ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    8 5
    كشورهاي ديگه هم از قم گرفتند؟ يك عده خيلي از قم عقده دارند!
  • علی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    10 5
    چرا حقیقت را انکار. میکنید کرونا از قم برخاست یا جای دیگر سه ماه است میگویند از قم برخاسته. هالا این اقا تازه ادرس اشتباه میدهد
  • DK ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 5
    چرا اینهمه تعصب بیجا به خرج میدید؟ از قم یا گیلان یا لرستان یا بلوچستان چه فرقی داره؟؟ مهم اینه که منشا این ویروس از چین بوده نه ایران. چرا بین شهرهای ایران جدایی می ندازید؟ اصلا این ویروس ربطی به ایران نداره. طبیعتا مسافری با خودش به قم یا هر شهر دیگه ای برده مثل مسافرانی که به اروپا و آمریکا و آفریقا و استرالیا بردن.
  • جاوید GB ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    9 6
    نظر شما برای خودتان محترم بماند. شما این نقطه صفر را از کجا گرفته اید.؟ که اینقدر به صراحت و متقن میگوئید که دانشجوی گیلانی ویروس را به ایران آورده است. یکی از پزشکان منسوب به خانواده من اعتقاد دارد اولین ویروس را ماهیگیران چینی به ایران آورده اند. یکی از اهالی ورزش میگوید ویروس را ورزشکاران وزنه بردار چینی با خود به گیلان ( ایران) آوردند. عده ای معتقدند که چند تن از همسایگان اهل افغان که با چینی ها سر و کار داشتند باعث این آلودگی شدند. خانم محترم همه احتمالات در ایران بازتاب دارد الا چینی های طلبه ای که به قم رفت و آمد دارند. چون قم یک شهر دارالامان است. وآنجا کسی بیمار نمیشود در قم کسی نمیمیرد.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 3
    اگه سروته قم رامیبستند اینقدرمردم آسیب نمی دیدند.نامردا درحق دیگه استانها نامردی کردند..