مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

خبر آتش‌سوزی در کوچه «اِستر» شهر همدان‌ هم‌زمان با سالگرد بیرون‌راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمینشان که از آن به نام روز «نکبت» یاد می‌شود، بار دیگر نام مقبره «اِستر و مُردخای»، از اماکن مشهور و موردتوجه یهودیان جهان را به سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل کرد.

مقبره اِستر و مُردخای

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، به فاصله کمی از میدان اصلی و مرکزی شهر همدان و در ابتدای خیابان شریعتی که امروز از آن به‌عنوان عباس‌آباد نیز یاد می‌شود کوچه‌ای به نام «استر» قرار دارد که وجه تسمیه نام‌گذاری این نام، وجود مقبره تاریخی شخصیت یهودی به نام‌های اِستر و مُردخای است؛ کوچه‌ای که شنبه ۲۷ اردیبهشت کانون توجه بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی شد.

برخی مقبره اِستر و مُردخای را پس از بیت‌المقدس دومین زیارتگاه‌ها یهودیان جهان معرفی و شماری هم این مقبره را عامل مهمی در شکل‌گیری و تداوم حضور جامعه یهودیان در همدان ارزیابی می‌کنند و از این‌رو وقوع هرگونه حادثه‌ای در این منطقه می‌تواند نگاه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کند.

به همین دلیل انتشار خبر آتش‌سوزی در مقبره اِستر و مُردخای به‌سرعت به سوژه اصلی رسانه‌های داخلی و خارجی و فضای مجازی تبدیل شد و این واقعه بازتاب و واکنش‌های زیادی به‌ویژه در رسانه‌های خارجی داشت؛ هرچند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ همدان بروز حریق را به ساختمان جانبی این مقبره نسبت داد.

علی مالمیر بیان کرد: مقبره اِستر و مُردخای جزو بناهای تاریخی و ثبت ملی همدان است، آتش‌سوزی در ساختمان جانبی این مقبره اتفاق افتاده و هیچ‌گونه آسیبی به بنای اصلی نرسیده است.

او دامنه این آتش‌سوزی را بسیار محدود توصیف کرد و گفت: حریق تنها باعث آسیب به سیم‌های برق و موکت کف ساختمان جانبی این مقبره شده که البته علت آن در دست بررسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان اطمینان خاطر داد: هیچ‌گونه آسیبی براثر آتش‌سوزی به فضای اصلی مقبره اِستر و مُردخای وارد نشده و این بنای تاریخی آسیبی ندیده، بلکه آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های اطراف این مقبره آن‌هم به‌صورت محدود بوده و سریع مهارشده و هیچ فرد یا بنایی در این آتش‌سوزی آسیب‌ندیده است.

مالمیر افزود: علت بروز این حادثه در دست بررسی است، مرمت ساختمان جانبی آسیب‌دیده که شامل تعویض سیم‌های برق، موکت کف و نیز پاک‌سازی دیوارهای ساختمان است، هفته جاری آغاز می‌شود.

این توضیحات در شرایطی شب گذشته روی درگاه خبری «میراث آریا» رفت که صبح شنبه در پیگیری خبرگزاری جمهوری اسلامی از برخی مسئولان امر، به خبرنگار ایرنا اعلام‌شده بود که هیچ‌گونه آتش‌سوزی در این مقبره رخ نداده و فقط ظهر روز پنج‌شنبه هفته گذشته فردی قصد ورود به محوطه این مقبره را داشت که در کار خود موفق نبوده و پیگیری برای شناسایی و دستگیری وی آغازشده است.

اما در بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، شاهدان عینی آتش‌سوزی احتمالی در مقبره اِستر و مُردخای را تائید کردند و باوجود این‌که آسیبی به نمای این بنا تاریخی وارده نشده بود، برخی لوازم نیم‌سوخته به بیرون این ساختمان منتقل می‌شد.

در همین ارتباط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ‌همدان نیز روز گذشته در گفت‌وگویی بیان کرد: پرونده آتش‌سوزی مقبره اِستر و مُردخای در دست بررسی است و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

حسن خانجانی افزود: نیروی انتظامی همدان در دو روز گذشته پیگیر این قضیه بوده، اما نتیجه‌ای حاصل و تاکنون فردی در رابطه با آتش‌سوزی دستگیر نشده است.

وی اضافه کرد: دستگاه قضا در حال تحقیق درزمینهٔ آتش‌سوزی مقبره استر و مردخای است، جزئیات این پرونده هنوز مشخص نیست.

کد خبر 512523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha