یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با تلاش محیط‌بانان خلخال حیات وحش منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان به خوبی حفاظت می‌شود.

محیط بانان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید شهند، یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در بازدید از منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال در استان اردبیل از فعالیت محیط‌بانان این شهرستان در تلاش شبانه‌روزی برای جلوگیری از شکار و صید و تخریب محیط زیست این منطقه قدردانی کرد و افزود: در سایه این تلاش‌ها نسل برخی از وحوش در حال انقراض منطقه حفظ شده است.  

وی گفت: منطقه بزرگ حفاظت شده آق‌داغ در جنوب استان اردبیل دارای سه پاسگاه محیط‌بانی است و محیط‌بانان به طور مستمر در منطقه حضور داشته و با تعرض به زیستگاه‌های حیات وحش مقابله می‌کنند.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: مشاهده برخی از حیونات نادر از جمله پلنگ در محیط‌های همجوار زندگی انسان در منطقه حفاظت شده آق‌داغ حاکی از آزادی عمل حیونات وحشی و آرامش خیال آنها در این منطقه است، مدیریت این منطقه علاوه بر انجام وظیفه ذاتی از سوی محیط‌بانان خلخال خود در بحث پیشگیری از آسیب به جمعیت وحوش، بسیار تاثیرگذار است.  

وی افزود: پاسگاه‌های محیط‌بانی منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱. ۵ میلیارد ریال تجهیز می‌شوند، پاسگاه‌های محیط‌بانی روستاهای برندق، لرد و سوسهاب که در منطقه حفاظت شده آق‌داغ قرار دارند، با استفاده از این اعتبار تجهیز می‌شوند.  

شهند گفت: دوربین، اسلحه بیهوشی، لوازم و تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و رفاهی از جمله موارد تهیه شده برای این پاسگاه‌های محیط‌بانی واقع در منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال هستند.  

وی اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه در مرحله مکان‌یابی بر اساس زون‌بندی منطقه است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: این پروژه با هدف بهره‌مندی اقتصادی جوامع محلی از مزایای بوم‌گردی و اکوتوریسم منطقه حفاظت شده آق‌داغ توسط این اداره کل راه‌اندازی شده و از سال آینده در اختیار گردشگران منطقه قرار خواهد گرفت.  

وی افزود: مدیریت مناسب در بحران برف سنگین زمستان سال گذشته خلخال مانع از وارد شدن آسیب به وحوش منطقه بویژه جمعیت کل و بز منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان شد، دان‌پاشی به موقع از سوی محیط‌بانان برای تامین غذای پرندگان و حیوانات وحشی علف‌خوار برای پوشش تغذیه‌ای حیوانات وحشی منطقه و همچنین حضور فیزیکی در مناطق و زیستگاه‌های این حیوانات مانع از سوءاستفاده شکارچیان و غارتگران حیات وحش از فرصت پیش‌آمده از بحران بارش برف برای شکار غیرقانونی وحوش منطقه شد.  

منطقه حفاظت شده آق‌داغ به مساحت ۸۸ هزار هکتار در سال ۱۳۸۹ طی مصوبه ۳۲۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مصوب و ثبت رسمی شده است.  

این منطقه محل سکونت و زیستگاه مناسب برای بسیاری از وحوش نادر از جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بزکوهی، سیاه گوش و انواع پرندگان خشکی زیست همچون عقاب، کبک و طیور است.  

کد خبر 512519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha