26 تیرماه ماه سال 98 بود که یک انبار ابزار و یراق در میدان حسن‌آباد، در وسعتی به مساحت 500 هکتار آتش گرفت و بخش شمال غربی بنای تاریخی حسن‌آباد دچار تخریب و چهره زیبای بخشی از این میدان تاریخی از دود حاصل از آتش سیاه شد.

حسن‌آباد

  همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا: گس از آن حادثه ،بنرهایی با تصویرهایی قدیمی از بناهای حسن‌آباد روی بناهای سوخته قرار گرفت تا به‌طور موقت چهره سیاه‌شده میدان را بپوشاند. حالا قریب 11 ماه از این حادثه می‌گذرد و انتظار مردم تهران برای برداشتن بنرهای نصب‌شده مقابل دیوارهای سوخته و تخریب شده و ترمیم بناها همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

میدان حسن‌آباد، یا همان میدان هشت‌گنبد قدیم یکی از زیباترین میدان‌های تهران است که با معماری چشمنواز و منحصربه‌فردش بخشی از تاریخ پایتخت را در دل خود جای داده است.   دورتادور این میدان امروز مملو از کسب‌وکارهایی است که هیچ سنخیتی با هم ندارند، از ابزارفروشی گرفته تا کاموافروشی‌. بخش قابل توجهی از مغازه‌های میدان هم به انبار همین کسب و کارها تبدیل شده است. وقوع آتش‌سوزی در یکی از این انبارها در تیرماه سال گذشته باعث شد تا بخش قابل توجهی از میدان حسن‌آباد طعمه حریق شود. هرچند برای مرمت و نوسازی بخش حادثه‌دیده حتی از دفتر ریاست جمهوری هم دستوراتی صادر شد که حکایت از اهمیت این بنای تاریخی داشت و انتظار می‌رفت با توجه به این تأکیدات روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود، اما این کار تا به امروز انجام نشده است. 

  • کرونا، کار را به تأخیر انداخت

«مهدی جاهد» مالک ساختمان در آتش‌سوخته میدان حسن‌آباد می‌گوید: «بعد از وقوع آتش‌سوزی قرار شد دانشگاه تهران با تشکیل کارگروهی روند مرمت این ساختمان را دنبال کند. همچنین قرار بود بعد از تشکیل این کارگروه مسابقه‌ای برای طراحی ساختمان برگزار کنند که این کارها به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها متوقف شد.» او یادآور می‌شود: «بنا بر دستور کارشناسان دانشگاه تهران ما کار آواربرداری را از داخل ساختمان انجام داده‌ایم و چشم‌انتظار شروع مرمت آن هستیم.» مالک ساختمان سوخته در میدان حسن‌آباد یادآور می‌شود: «بنای آتش‌گرفته در حادثه سال گذشته 90 سال عمر داشت که 1170‌مترمربع از 1300‌مترمربع مساحت آن دچار حریق شد.» 

  • 9 طرح در حال بررسی است

شهردار ناحیه یک منطقه 11 نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: «پروژه میدان حسن‌آباد یکی از پروژه‌های بی‌نظیر مرمت و بهسازی بناهای تاریخی در کشور است و نکته ممتاز این پروژه درخواست مالک برای تغییر کاربری آن به فعالیت‌های فرهنگی است.» علی‌اصغر طاهری می‌افزاید: «در این پروژه که بنا به درخواست مالک تغییر کاربری می‌دهد، دستگاه‌های تخصصی اعم از میراث فرهنگی، اداره زیباسازی و دانشگاه تهران در کنار شهرداری منطقه کار را پیش می‌برند.» او با بیان اینکه کاربری جدید واحدهای میدان حسن‌آباد تجاری نخواهد بود، یادآور می‌شود: «به همین منظور 9 طرح جدید برای مرمت این میدان توسط دانشگاه تهران پذیرفته شده و طرح‌های نهایی در حال بررسی و رایزنی است.» شهردار ناحیه یک منطقه 11 یادآور شد: «کاربری جدید واحدهای میدان حسن‌آباد قطعاً تجاری نیست و تنها کاربری فرهنگی و خاص برای آن در نظر گرفته شده است.»

  • کار جداره سازه نیمه اول امسال تمام می‌شود

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر کار مرمت اضطراری و سازه‌ای در حال انجام است و دانشگاه تهران مسابقه‌ای برای طرح کاربری فرهنگی این بنا گذاشته است.» «یاسر جعفری» می‌افزاید: «بخش مهم سازه حسن‌آباد مرمت داخل است و اگر اتصالات انجام شود به محض تحویل سازه، عملیات جداره انجام می‌شود.

او نیز با انتقاد از روند کند انجام کار در این پروژه می‌گوید: «در نیمه نخست امسال کار جداره به اتمام می‌رسد.»
 

کد خبر 512029

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha