مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

تامین کالاهای‌ اساسی به میزان کافی، کوتاه‌کردن دست دلالان و نظارت بر مراکز عرضه عوامل مهم در کاهش التهاب بازار و تقویت آرامش در بین آحاد جامعه در این روزهای سخت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و تحقق این راهبرد در سرلوحه کار مسئولان ذیربط در استان‌ سمنان است.

بازار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تامین کالاهای اساسی به مقدار نیاز آن هم به نرخ تنظیم بازار اقدامی ارزشمند است که تحمل این روزهای سخت زیر فشار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را التیام می‌بخشد، اما در کنار تامین کالاهای اساسی نظارت بر مرکزهای عرضه و واحدهای صنفی به منظور جلوگیری از بروز تخلف‌های صنفی مانند گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و فقدان رعایت نکات بهداشتی نکته‌ای مهم است که مسئولان در این زمینه باید اهتمام بیش از پیش داشته باشند.

هر زمانی صحبت از ماه مبارک رمضان می‌شود دولت تمهیداتی برای تامین و عرضه کالای اساسی به نرخ تنظیم بازار و افزایش نظارت بر واحدهای صنفی به منظور جلوگیری از تخلف در نظر می‌گیرد که تا حدی در بهبود معیشت شهروندان موثر است و انتظار می‌رود این شرایط برای کنترل بازار همیشگی باشد.

در شرایط فعلی نباید سایه شوم دلال را نادیده گرفت و ضرورت دارد، همپای نظارت و تامین کالای اساسی با اهتمام جدی دلالان شناسایی و سایه‌شومشان از بازار رفع شود.

به گفته برخی صاحب‌نظران، دلالان در قالب چهره‌های مختلف فروشنده یا مشتری با خرید کالاهای اساسی به نرخ تنظیم بازار و جمع آوری و دپوی کالاها، آرامش بازار را بر هم می‌زنند و تمام برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های انجام شده  برای ثبات قیمت در بازار را زیر سئوال می‌برند و برای حل مشکل بازار در گام اول باید دست آلوده دلالان از بازار کوتاه شود.

عرضه مستقیم بدون واسطه راهکار حفظ آرامش بازار

یکی از شهروندان سمنانی در حال خرید پیاز از شرکت تعاونی روستایی شهر سمنان ابراز کرد: پیاز در این شرکت تعاونی به دلیل عرضه مستقیم با نرخ عادلانه توزیع می‌شود.

فاطمه محمدی با ابراز رضایت از نرخ عرضه پیاز در این شرکت تعاونی، ادامه داد: شهروندان وضعیت اقتصادی را درک می‌کنند و در این شرایط اگر دست دلالان کوتاه شود بدون شک عرضه مستقیم کالاهای مختلف موجب کاهش قیمت تمام شده می‌شود و در این شرایط تا حدی فشار اقتصادی بر دوش اقشار ضعیف جامعه کمتر می‌شود.

وی بیان کرد: تعاون روستایی استان سمنان با خرید پیاز از کشاورزان در سال جهش تولید علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان، از مصرف کننده نیز حمایت کرده و در شرایط فعلی که به دلیل شیوع کرونا اقتصاد مردم دچار مشکل شده، تداوم چنین اقدام‌هایی ضروری است.

این شهروند سمنانی تصریح کرد: اگر تعداد مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و اقلام مورد نیاز مردم در شهر افزایش یابد بدون شک هم تولیدکننده و هم خریدار رضایت خواهند داشت.

یکی از شهروندانی که در حال خرید کالای تنظیم بازار بود گفت: کارگر ساختمانی هستم که با شیوع کرونا، کارمان کساد شده و در این روزها به سختی کار پیدا می‌کنم و با گران شدن برنج ایرانی دیگر توان خرید برنج نداشتم، اما عرضه برنج به نرخ تنظیم بازار زمینه را فراهم کرد تا برنج از سفره خانواده‌ام حذف نشود.

حسین معماریان ادامه داد: برنج نرخ تنظیم بازار با برنج فروش آزاد تفاوت قیمت خیلی زیادی دارد و در این شرایط که با شیوع کرونا، گذران زندگی دشوار شده عرضه برنج با نرخ دولتی موجب شده تا حداقل پیش خانواده سرافکنده نباشم و بتوانم حداقل شکم خانواده‌ام را سیر کنم.

ثبات قیمت ره‌آورد افزایش نظارت‌ها بر بازار استان سمنان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان گفت: نظارت بر واحدهای صنفی در ماه مبارک رمضان با هدف تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی و حفظ ثبات قیمت و آرامش بازار افزایش یافت و این طرح از اول ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا پایان ماه مبارک ادامه دارد.

رضا محمدی بیان کرد: ۲۵ تخلف صنفی در طرح افزایش نظارت‌ها بر واحدهای صنفی استان از یکم تا هفدهم ماه مبارک رمضان ثبت شد.

وی ادامه داد: کارشناسان اداره کل تعزیرات حکومتی استان سمنان در  قالب ۱۴ تیم بازرسی مشترک همراه دیگر دستگاه‌های نظارتی مانند کارشناسان علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر فعالیت واحدهای صنفی در ماه مبارک رمضان نظارت می‌کنند.

این مسئول افزود: درج نکردن قیمت، امتناع از ارایه فاکتور، تقلب، گران فروشی و عدم رعایت نکات بهداشتی در صدر تخلفات واحدهای صنفی استان سمنان در نظارت‌های انجام شده از اول تا هفدهم ماه مبارک رمضان بود.

محمدی تصریح کرد: واحدهای صنفی فعال در زمینه عرضه مواد غذایی مانند مرکزهای عرضه زولبیا و بامیه و حلیم در اولویت بازرسی‌های کارشناسان قرار دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان خاطرنشان کرد: مردم گران فروشی را از طریق تلفن گویای ۱۳۵ اطلاع رسانی کنند و کارکنان اداره کل تعزیرات حکومتی با بررسی دقیق با متخلفان برخورد می‌کنند.

جمع‌آوری ۵۹۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی فاسد در استان سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۵۹۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی فاسد و غیربهداشتی در بازرسی و نظارت کارشناسان دامپزشکی استان بر مرکزهای توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی استان در ماه مبارک رمضان ضبط و نابود شد.

حمیدرضا حسینی تاکید کرد: طرح افزایش نظارت بر مراکز توزیع و عرضه‌ فرآورده‌های خام دامی از اول ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا پایان ماه مبارک ادامه دارد. همچنین از روز یکم تا هفدهم ماه مبارک رمضان علاوه بر معدوم‌سازی ۵۹۰ کیلوگرم فرآورده‌های دامی فاسد، یک واحد عرضه فرآورده خام دامی به دلیل تخلف در استان سمنان پلمب  و ۲ واحد صنفی متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی بیان کرد:  یک واحد پلمب شده در طرح افزایش نظارت بر مرکزهای توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی استان در ماه مبارک رمضان، یک واحد قصابی در شرق استان بود.

این مسئول بیان کرد: ۵۹۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی فاسد و غیربهداشتی در بازرسی و نظارت کارشناسان دامپزشکی استان سمنان بر مرکزهای توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی مانند رستوران‌ها، کبابی‌ها و قصابی‌ها کشف و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: ۲۸ نفر از کارشناسان دامپزشکی در قالب ۱۸ گروه ثابت و سیار نظارت بر واحدهای عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی در استان سمنان را بر عهده دارند و شهروندان نیز می‌توانند هر گونه تخلف و موارد مشکوک را با تماس با شماره ۱۵۱۲ به کارشناسان دامپزشکی استان به منظور بررسی موضوع اعلام کنند.

آرامش بخشی به بازار استان سمنان با توزیع کالاهای اساسی به نرخ تنظیم بازار

توزیع کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، گوشت، تخم مرغ و خرما به نرخ تنظیم بازار اقدامی ارزشمند است که موجب شده سفره  قشر ضعیف جامعه پهن باشد و هم آرامش و ثبات قیمت در بازار حفظ شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: قیمت مناسب، شرایط اقتصادی مردم و بالابودن قیمت برنج محلی، موجب شد تا شهروندان استان استقبال خوبی از برنج تنظیم بازار داشته باشند.

محمدباقر منوچهری افزود: ۴۲۹ تن سهمیه برنج به نرخ تنظیم بازار استان توسط عاملان فروش جذب شد و در معرض خرید شهروندان قرار گرفت و طبق برنامه‌ریزی‌ها برای تامین نیاز بازار استان سهمیه دیگر برنج به استان تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برنج به عنوان یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به منظور حفظ آرامش بازار و کنترل قیمت با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع می‌شود. همچنین ۴۲۹  تن برنج و ۴۲۹ تن شکر برای تنظیم بازار و تامین کالای اساسی در قالب طرح ضیافت ماه مبارک رمضان به استان اختصاص یافت.

این مسئول بیان کرد: قیمت‌ها به صورت کشوری تعیین شده است. قیمت هر یک کیلوگرم برنج در مراکز عرضه ۷۲ هزار ریال و خرده فروشی ۸۰ هزار ریال  و قیمت هر یک کیلوگرم شکر در مراکز عرضه ۴۰ هزار و ۵۰۰ و برای خرده فروشی ۵۹ هزار ریال تصویب شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان خاطرنشان کرد: کمبودی در تامین کالای اساسی در بازار استان وجود ندارد و مردم نگران نباشند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها حدود ۳۰۰ تن برنج به نرخ تنظیم بازار از سوی ستاد تنظیم بازار در مرحله دوم به استان سمنان اختصاص یافت.

توزیع ۶ تن خرما در بازار استان سمنان

مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: ۶ تن سهمیه خرما به نرخ تنظیم بازار ویژه ماه مبارک رمضان توسط عاملان فروش در استان جذب شد.

احسان عباسپور افزود: کمبودی در زمینه تامین خرما به نرخ تنظیم بازار وجود ندارد و سهمیه دیگری برای استان در نظر گرفته شده و به زودی به استان منتقل می‌شود. خرمای خریداری شده برای تنظیم بازار استان در ماه مبارک رمضان به ازای هر یک کیلوگرم ۲۱۰ هزار ریال قیمت‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: عرضه خرما در تمام فروشگاه‌های تعاون روستایی استان سمنان انجام می‌شود و هر فروشگاهی که متقاضی عرضه خرما به نرخ تنظیم بازار باشد می‌تواند با ثبت درخواست نسبت به عرضه اقدام کند.

این مسئول ادامه داد: هفت فروشگاه تعاون روستایی در استان سمنان وجود دارد. در هر شهرستان استان، به جز سرخه، یک فروشگاه تعاون روستایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: توزیع خرما تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و شهروندان برای جلوگیری از شیوع کرونا در ساعات خلوت برای خرید به مراکز عرضه مراجعه کنند. همچنین برای هر شهرستان استان سمنان با توجه به نیاز سهمیه خرما در نظر گرفته می‌شود و محدودیتی در اختصاص سهمیه وجود ندارد.

تامین و توزیع کالاهای اساسی به نرخ تنظیم بازار به میزان نیاز، عرضه مستقیم بدون واسطه و نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی سه عامل مهم در آرامش‌بخشی بر بازار است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 511742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha