فرماندار خوسف گفت: اعتبارات دهیاری‌های شهرستان خوسف در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۷۰ درصد رشد داشته و از ۱۸ میلیارد و ۱۳ میلیون ریال به ۳۰ میلیارد و ۴۵۳ میلیون ریال رسیده است.

خوسف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  محمد شفیعی اظهار کرد: میزان تخصیص اعتبارات شهرستان از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی در سال جاری نسبت به سال قبل از آن با ۲۳ درصد کاهش یافته و به عدد ۹۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال رسیده است.

وی گفت: خوسف به عنوان سومین شهرستان وسیع خراسان جنوبی با بیشترین پراکندگی و نبود اعتبارات کافی به نسبت وسعت و پراکندگی جمعیت و علی رغم نزدیکی به مرکز استان از نظر زیرساختی با مشکلاتی به خصوص در روستاهای زیر ۲۰ خانوار روبرو است.

فرماندار خوسف بیان کرد: تلاش شده از سایر ظرفیت‌های ملی و سفرهای مقامات کشوری به استان، سفرهای استاندار و سایر مقامات استانی به شهرستان و به خصوص بهره‌گیری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، نبود اعتبارات جبران شود.

شفیعی اظهار کرد: طی چندساله اخیر میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در شهرستان صورتگرفته که برخی نتایج آن در کوتاه‌مدت و برخی در بلندمدت چهره شهرستان را با وجود ظرفیت‌های بسیار مستعد به کلی تغییر خواهد داد و آن را تبدیل به کانون تولید و اشتغال خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که جمعیت یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در توزیع اعتبارات است، میزان اعتبارات تخصیصی به استان و شهرستان بسیار کم بوده و شش درصد اعتبارات استان است.

فرماندار خوسف گفت: جبران این کمبود اعتبارات، بااستفاده از امکانات داخلی شهرستان و تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که یکی از اقدامات بسیار مهم برای توسعه اشتغال در شهرستان، جذب تسهیلات اشتغال‌زایی طی دو سال اخیر بوده است.

شفیعی ادامه داد: از محل تسهیلات اشتغال و سایر منابع بانکی بیش از ۱۳۰۰ میلیارد ریال برای توسعه اشتغال در شهرستان مصوب شده و بیش از هزار میلیارد ریال پرداخت شده است و این حجم از تسهیلات، اعتبارات و سرمایه‌گذاری در شرایطی است که این دولت در مقایسه با سایر دولت‌ها بیشترین تحریم‌ها و کمبود اعتبارات را تجربه کرده است.

وی افزود: با این میزان اعتبارات و تسهیلات با نظارت درست دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و توسعه شهرستان در همه زمینه‌ها خواهیم بود و نه تنها مشکل اشتغال در شهرستان مرتفع خواهد شد، بلکه قسمتی از نیروهای این واحدهای تولیدی از سایر شهرستان‌ها جذب خواهند شد.

شفیعی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر پروژه‌های بسیار مهمی در شهرستان آغاز شده است که این میزان جذب اعتبار از محل اعتبارات ملی و سرمایه‌گذاری خارجی در شهرستان بی‌سابقه بوده و این به دلیل فضای همکاری و هماهنگی تمام دست اندرکاران شهرستان و به خصوص مطالبه‌گری از سوی مردم شهرستان بوده است.

وی گفت: عملیات گازرسانی به روستاها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه و تامین زیرساخت‌ها آغاز شده و تا پایان سال حدود ۹۰ درصد جمعیت شهرستان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

شفیعی ادامه داد: گردشگری به عنوان یکی از دیگر زمینه‌های توسعه و جذب سرمایه‌گذار در شهرستان بوده و طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار ارزشمندی در این راستا در شهرستان انجام شده است.

وی گفت: تنها شهر ثبت ملی شده در خراسان جنوبی، شهرستان خوسف است که در کارگروه‌های ملی این شهر به عنوان شهر پارچه بافی و پنبه مله ثبت ملی شده است.

فرماندار خوسف اظهار کرد: روستای خور نیز به عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به صورت مشروط ثبت ملی شده که با اقدامات انجام شده امیدواریم این روستا نیز به صورت قطعی ثبت ملی شود.

شفیعی گفت: طی سه سال اخیر علی رغم برخی مسائل و مشکلات، تحولی در میزان گردشگر و فروش محصولات صنایع‌دستی رخ داده به طوریکه میزان فروش صنایع‌دستی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۲۲۰ درصد، بازدید از جاذبه‌های گردشگری ۱۴۵ درصد و میزان اقامت و اسکان ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

فرماندار خوسف با اشاره به این‌که بیش از ۹ پروژه و چندین واحد بومگردی در بخش گردشگری با اعتبار ۳۲۱ میلیارد ریال در حال احداث است، افزود: با بها دادن به گردشگری می‌توان در زمینه توانمندسازی جوامع محلی نقش مهمی ایفا کرد.

شفیعی گفت: طی سه سال اخیر با برگزاری جشن‌های شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی، جشنواره و برنامه‌های ورزشی و فرهنگی و انعکاس آن در شبکه‌های صداوسیما در سطح ملی توانسته‌ایم در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری و معرفی سایر ظرفیت‌های شهرستان به کشور و استان اقدامات خوبی انجام دهیم که لازمه تداوم این امر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای طرح‌های گردشگری و همکاری همه جانبه است.

وی تصریح کرد: در راستای توسعه گردشگری، فروش صنایع‌دستی، بازاریابی و معرفی این جاذبه‌ها تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان نهایت همکاری با بخش خصوصی را خواهند داشت.

شفیعی گفت: در راستای معرفی صنایع‌دستی، ساخت بزرگترین مجتمع کارگاهی و صنایع‌دستی با پیش‌بینی ایجاد ۶۰ کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی در دو طبقه با مساحت دو هکتار در روستای کوشه سفلی شهرستان خوسف با همکاری دستگاه‌های متولی پیش‌بینی شده که در حال طی مراحل اداری است.

وی یادآور شد: در حوزه گردشگری مذهبی نیز شهرستان خوسف در خراسان جنوبی یکی از شهرستان‌های مطرح بوده، به گونه‌ای که مزار شاه سلیمان علی(ع)، مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر، مزار حضرت ابوالقاسم(ع) روستای نصرآباد به خصوص در ایام محرم سالانه پذیرای بسیاری از هموطنان است.

کد خبر 511410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha