دکتر بهرام عکاشه زلزله‌شناس معتقد است جدای از اینکه باید موارد ایمنی بیشتری در ساختمان‌ها رعایت شود، ضرورت دارد پایتخت را از منطقه زلزله‌خیزی مثل تهران به جغرافیای امن‌تری انتقال دهیم.

بهرام عکاشه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الف، زلزله چند روز گذشته در تهران، ترس و دلهره‌ای جدید به راه انداخته و خیلی‌ها را نگران کرده است که مبادا زلزله‌های بزرگ‌تری در راه باشد. همزمانی بحران کرونا و زلزله تهران نیز سلامت روانی بسیاری از ساکنان پایتخت را به هم ریخته است.

خیلی‌ها با خودشان فکر می‌کنند وقتی یک زلزله حدود پنج ریشتری در تهران که آوار فیزیکی چندانی هم نداشته، دو کشته و چندین زخمی بر جای گذاشته است، در صورت وقوع زلزله‌ای بالاتر از شش ریشتر، چه بحران بزرگی در انتظار تهران خواهد بود.

متخصصان و کارشناسان زلزله‌شناسی بارها اعلام کرده‌اند که خطر وقوع یک زلزله بزرگ در تهران اصلا دور از انتظار نیست. افزایش ایمنی ساختمان‌ها در تهران و آموزش و فرهنگ‌سازی می‌تواند تا حد زیادی از تبعات زلزله‌های بزرگ بکاهد.

دکتر بهرام عکاشه که حدود ۸۴ سال دارد و دارای دکتری ژئوفیزیک با تخصص زلزله‌شناسی است و به عنوان بنیان‌گذار پایگاه‌های زلزله‌نگاری در ایران هم شناخته می‌شود در گفت‌وگو با الف با صراحت تاکید می‌کند که با توجه به تقویم زلزله‌های تهران، تقریبا هر ۱۵۰ سال یکبار، یک زلزله بزرگ در تهران اتفاق می‌افتد و حالا حدود ۱۷۰ سال می‌شود که زلزله بزرگی در تهران رخ نداده است. بنابراین به باور این زلزله‌شناس، وقوع زلزله‌ای بزرگ در تهران اصلا دور از انتظار نیست.

عکاشه در ادامه به فعالیت‌های علمی و تجربی‌اش در حوزه زلزله نیز گریزی می‌زند و می‌گوید: «پس از اخذ مدرک لیسانس، برای یادگیری زلزله‌شناسی و ژئوفیزیک به کشور آلمان رفتم تا با یادگیری اصول ژئوفیزیک، علم زلزله‌شناسی را در دانشگاه‌های ایران راه‌اندازی کنم که خوشبختانه پس از شش سال که به ایران برگشتم، توانستیم به این هدف دست یابیم. همچنین ستاد بحران هم یکی دیگر از دستگاه‌هایی بود که توانستیم با زحمت‌های فراوان در کشور تاسیس کنیم. بارها در مناطقی که زلزله اتفاق افتاده حضور داشته‌ام. »

این پیشکسوت زلزله‌شناسی یادآور می‌شود که با استناد به داده‌های علمی می‌توان گفت کشور ایران به عنوان کشوری زلزله‌خیز است. بیش از ۸۰ درصد ایران در شرف وقوع انواع بلایای طبیعی قرار دارد. رشته‌کوه زاگرس و البرز نیز فوق‌العاده زلزله‌خیز و دائما در حال افزایش ارتفاع هستند. 

به گفته وی یکی از عمده دلایل وقوع زلزله در ایران این است که صفحه‌های زیر دریای سرخ باز می‌شوند و باعث حرکت صفحه‌های زیرزمینی عربستان، خلیج فارس و در نتیجه ایران می‌شوند. به عبارت دیگر، یکی از عوامل زلزله‌خیزی کشور ایران، حرکت رشته‌کوه زاگرس به سمت شمال است. همین‌طور حرکت صفحات کوه‌های هیمالیا از سمت شرق و حرکت صفحه‌های زیرزمینی در کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه از سمت غرب هم به این مساله دامن می‌زند. در واقع باز شدن صفحه‌های دریای سرخ عامل اصلی به وجود آمدن رشته‌کوه‌های زاگرس هم به حساب می‌آید. همچنین اگر ما به تاریخ منطقه تهران مراجعه کنیم، در سال‌های ۷۴۳، ۸۵۵، ۹۵۷، ۱۱۷۷، ۱۲۸۳، ۱۶۶۵ و ۱۸۱۵ میلادی در منطقه جغرافیایی که امروزه شهر تهران در آن واقع شده، زلزله‌های شدیدی داشته‌ایم که به ثبت رسیده است. این زلزله‌ها به مرز ۷.۷ ریشتر هم می‌رسند. یعنی در چنین شدتی، هیچ بنایی نخواهد ماند.

وی درباره احتمال رخ دادن دوباره زلزله در شهر تهران نیز می‌گوید: ما در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، روزانه زلزله‌های کوچکی را به ثبت می‌رسانیم، اما من ایمان دارم که زلزله‌های بزرگ‌تری در تهران رخ خواهد داد. کشور ایران جزو شش کشور اول بلاخیز در دنیاست. تمام مردم کشورمان روی گسل‌ها زندگی می‌کنند.

دکتر عکاشه درباره میزان خطرپذیری تهران در این باره نیز تاکید می‌کند که سرزمین ما زلزله‌خیز است. بیش از ۹۰ درصد مردم تهران در مناطق زلزله‌خیز زندگی می‌کنند. همین‌طور که ارتفاع رشته کوه‌ها همچنان بالاتر می‌رود، این بلاخیزی کشور هم دائم در حال افزایش است. من معتقدم تمام گسل‌های تهران، بخصوص گسل البرز و زاگرس فعالند. این فشردگی همواره وجود دارد. هندوستان فوق‌العاده زلزله‌خیز است و این ویژگی تا ایران ادامه پیدا می‌کند.

وی به مطالعات ژاپنی‌ها درباره زلزله تهران اشاره می‌کند و یادآور می‌شود به خاطر دارم که یک بار هم دولت ایران از ژاپنی‌ها خواست که زلزله‌خیزی تهران را مطالعه کنند. ژاپنی‌ها داده‌ها را جمع‌آوری کردند و گزارشی که ارائه شد کاملا وضعیت وخیم زلزله‌خیزی تهران را نشان می‌داد. بنابراین باید برای وقوع این رخداد بزرگ در تهران آماده باشیم.

آمادگی مسئولان در مواجهه با زلزله نیز نکته دیگری است که مورد اشاره دکتر عکاشه قرار دارد. این متخصص زلزله‌شناسی در این باره می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پایگاه زلزله‌نگاری داریم. ستاد بحران کشور نیز ظاهرا همه امکانات را در دست دارد. با این وجود معتقدم یک روزی زلزله تهران باعث می‌شود که همه شهر به مخروبه‌ای تبدیل بشود. ما منتظر این بلا هستیم و ستاد بحران هم برای مقابله با این تبعات راه‌اندازی شده است. معتقدم اگر زلزله‌ای بزرگ در تهران اتفاق بیفتد، علاوه بر این‌که فیزیک شهر نابود می‌شود، متاسفانه میزان دزدی و غارت هم افزایش خواهد یافت. به همین دلیل به نیروهای امنیتی هم در کنار ستاد بحران نیاز است که از این غارت اموال جلوگیری کنند.

وی درباره راه‌های کاستن از آسیب‌های زلزله احتمالی تهران نیز معتقد است: پایتخت باید از تهران به جنوب ایران منتقل شود. هر جا که پایتخت باشد، جمعیت بیشتری را جذب می‌کند. ساختمان‌های ۱۰ طبقه و آسمانخراش‌ها در کنار خیابان‌های کوچک در تهران متمرکز شده‌اند که مشخص نیست چه نوع دانشی پشتوانه چنین شهرسازی قرار گرفته است. تاریخ نشان می‌دهد که هر ۱۵۰ سال یکبار، زلزله شدیدی در تهران اتفاق می‌افتد. از آخرین وقوع زلزله سهمگین در تهران، حدود ۱۷۰ سال می‌گذرد و هر آن ممکن است تهران از بین برود و با خاک یکسان شود. بنابراین ضرورت دارد که هرچه سریع‌تر، شهرسازی ما اصلاح شود.

دکتر عکاشه تصریح می‌کند: انتقال پایتخت به سمت جنوب می‌تواند از تمرکز جمعیت در این نقطه زلزله‌خیز جلوگیری کند. حتی بین زاگرس و البرز، مناطقی مثل جنوب کاشان هم هستند که برای پایتخت بودن بسیار مناسب‌تر است. بنابراین معتقدم جدای از این‌که باید موارد ایمنی بیشتری در ساختمان‌ها رعایت شود، ضرورت دارد که پایتخت را هم از منطقه زلزله‌خیزی مثل تهران به جغرافیای امن‌تری انتقال دهیم.

کد خبر 511407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    اين طور شايعه ها و ترساندن مردم براي پايين آوردن قيمت ملك خوبه يك عده هم از اين راه سود ميبرند
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      86 26
      اخه وقتی چیزی از جغرافیا و ژئو نمیدونی چرا نظر کوچه بازاری میدی؟!!!!
    • بهار IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      59 19
      شماچراناراحتی؟؟
    • حسام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      19 8
      هر چی بلایه از تهران بلند میشه، گرونی، تورم، بدبختی، زلزله هم بیاد دوباره کل بوجه کشور باید هزینه تهران بشه،
  • ناشناس IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    37 39
    اگر قراره تهران با خاک یکسان بشه پس دیگه چرا ستاد بحران از این حرفا تشکیل شده همه میمیرد دیگه
  • الهي IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    67 15
    بله همانگونه كه پروفسور عكاشه اشاره كردند بايد پايتخت به نقطه امن تري در جنوب كشور منتقل شود مثلا جنوب كاشان و يا حوالي گلپايگان ؛ با امدن زلزله به بزرگي بيش از ٦/٥ ريشتر اكثر ساختمانها تخريب و غارت و چپاول اغاز و هرج و مرج اغاز مى شود بايد مردم را بيشتر با زلزله اشنا كرد
  • سید IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    43 25
    کلا دنبال چی هستید!!!!!!!!!
  • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    81 18
    طرفی که داره حرف میزنه متخصص هست عزیزم سبزی فروش سر کوچتون نیست که
    • ع IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      18 5
      یادم هست پدر کویر شناسی ایران هم میگفت دریاچه ارومیه احیا نمیشه و آب ریختن توش خیانته
  • مجید SE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    69 19
    سالها است میگویید اول مجلس و وزارت خانه ها را به یک استان دیگر ببرید نه به استان البز مثلا اصفهان یا شیراز بعد مردم کم کم خودشان مهاجرت میکنند الان به حلال احمر هم بگویید وسایل کمکی را اماده کند غافلگیر نشند یک موقع...
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    38 55
    زیاد به صحبت چنین افرادی اعتماد نکنید. هدف بیشتر این صحبت دکانی برای خودشان است. چند سال پیش هم یکی از همین افراد ادعای پیش بینی زلزله را کرد و در ان زمان قرارداد سنگینی برای اجرای پروژه خوذ امضا کرد بعد یکی از متخصصین سالم زلزله اعلام کرد که حدود 40 سال پیش این ادعا مطرح شد و بعدا به دلیل علمی رئ شده است.
  • marandi ES ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    37 47
    ....آب در خوابگه مورچگان ....خوابیم وگنگ ....کو گوش شنوا و باور به این تلخ فاجعه ؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      72 8
      مثلا ایشون چه نفعی قراره ازین حرفها ببره!!!!خوش خیالیم حدی داره امثال شما کسانی هستند که هی حاشا نفر میکنن و وقتی با اصل موضوع مواجه میشن قیافشون دیدن داره
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      4 9
      کاش همه اندازه شما بفهمن نه؟
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    45 12
    علی برکت
    • کسری IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      25 30
      چقدر استرس به ملت تا خدا نخاد یک برگ از دخت نمیفته ۱۲
    • حمیدرضا IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      58 11
      حالا اومدیم و خدا خواست با توجه به قدر و قضای الهی باید هر لحظه آمادگی نجات جونمون رو داشته باشیم
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    58 11
    شهرداری تهران طی چل سال اخیر مجوز ساخت وساز ساختمان چارطبقه به بالا در کوچه های بسیار کم عرض صادر کرد اونم بخاطر پول گرفت، امیدوارم اتفاقی نیفته ولی احتیاط شرط عقله
    • حاجیX IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      8 2
      من نمیدونم چرا انقد بحث آخه لعنت به این زندگی که داریم
  • سلیمان IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    63 4
    اولا پناه بر خدا میبریم که انشالله چنین اتفاقی نیفتد وگرنه کارمان زار میشه ثانیا بارها بار متخصصین زلزله دراین مورد بحث کرده اند بخصوص در مورد تهران ....اما کو گوش شنوا
  • ابی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    49 22
    پایتخت باید در قزوین یا در زنجان باشد
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      30 18
      جون من!! طبق کدوم کارشناسی!؟
  • کسری IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    16 41
    اقای دکتر ما شاالله عمر طولانی کردن چه ترسی تو دل مردم میندازه بابا مگه از پیش خدا اومدین
  • محمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    28 40
    به نظربنده پایتخت باید به اهواز ببرند خوزستان هم زلزله ندارد وهم نفت زیاددارد
  • گمنام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    33 53
    چند میگیری بترسونی؟
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      5 19
      بهترین جا برایه پایتخت استان مرکزی شهرستان کمیجان به خاطره اینکه روی هیچ مداره زلزله نیست و جغرافیای شبیع تهران دارد
    • عدنان IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      21 14
      دوست عزیز!بر فرض محال که بخوان پایتخت رو تغییر بدن...پایتخت که نمی تونه یه استان مرزی باشه، باید مرکز کشور باشه.
  • امید IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    26 50
    ظهورآقاخیلی خیلی نزدیک است خیلی زیاد
    • حسن IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 1
      حالا دور از حاشیه و بحثهای زلزله درکل کاشان جای مناسبی برای پایتخت هستش
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    55 56
    در تهران زلزله بزرگتر از هفت ریشتر نمی اید و در ساختمانهای جدید تا هشت ریشتر هم دوام می اورد
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    18 47
    احتیاط رو که باید کرد ولی حرف مفت نباید زد
    • فرزین IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 1
      درود اشتباه میکنید زلزله لگاریتمی بالا می رود یعنی 7 ریشتر حدودا هفت هزار بار قوی تر از 6 ریشتر هست اگر بنابه گفته شما 8ریشتر بیاد همه چیز غربال میشه
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      3 0
      دکترهفت ریشترزمین شکاف میخورهشت ریشترمیدونی یعنی چی ؟
    • مهدی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      4 2
      اصلا میدونی زلزله 8 ریشتری یعنی چی؟برو یه تحقیق در موردش انجام بده یه سر به سونامی ژاپن هم بزن تازه زلزله تو دریا زده بود اینجور همه با خاک یکسان شدن. اونوقت تو میگی تهران کلنگی 8 ریشتری رو دوام میاره عجب بابا عجب
  • ماد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    16 32
    دوستان عزیز پایتخت در بهترین جای ممکنه ایجاد شده منتی مراتب ایراد جای دیگری است1 گسترش حاشیه ایی شهر بصورت کاملا غیر اصولی 2 ساخت و ساز و تراکم فروشی شهرداری تهران و حومه باید ساختمان سازی جدید و شهر سازی جدید تعریف شود نه جابجایی پایتخت
  • محمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    17 39
    30 سال پیش شما باید اطلاع میدادی تهران نوع ساختارش تغییر اگه تو مصالح و سازه هایی که میسازن زلزله 8 ریشتر هم باشه هیچی با خاک یکسان نمیشه حالا یادتون افتاده واقعا جالبه
  • مریم IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    31 8
    همینایی که الان حرف این کارشناس رو قبول ندارن قول شرف میدم همچین که زمین یه تکون ریز میخوره فرار تو ماشین و بعدم تو خیابون موندن تاصبح
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    56 6
    یه ساختمان پلاسکو یک ماه طول کشید تا خاکبرداری و آوار برداری بشه !!!!؟؟؟ بقیه اش و شما قضاوت کنید چی میشه .....
  • حسن قلی خان IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    36 8
    چرا جنوب کاشان و گلپايگان و زنجان و قزوین، پرفسور فرمودند جنوب، جنوب میشه هرمزگان بوشهر سیستان و خوزستان، خب یه بارم پایتخت اسما هم که شده محض دلخوشی بیاد سیستان مگه چی میشه!
  • امیر IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    20 10
    آخه تهران رو ببریم یه جا دیگه ما چی کنیم تهران رو با سفینه ورداریم ببریم خب خیلی سخته خداییش یهو تهران رو۳۰۰کیلومتر ورداریم ببریم
    • حجت ستاری IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      0 6
      به نظر من پایتخت باید ورامین باشه ....
  • عوام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    7 13
    ساختمونایی که در۱۰سال گذشته ساخته شدن میتونن تا۷ریشترودووم بیارن ولی باقیه ساختمونااین توانوندارن ازیناگذشته فعلازلزله قویی نمیادفوقش ۶ریشتربیادولی بالاخره قویتره میاد فقط زمانش نامشخصه که حقیرفکرمیکنم زمانیکه مردم درتهران احساس خوشبختی بکنن اونزمان زلزله بزرگه میادالبته انشالله که این اتفاق تلخ نمیفته حالاحالاها
  • Sh IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    32 7
    اگه از زلزله و کرونا نمیریم از استرس و سکته حتما میمیریم☹
  • بیتا IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    39 17
    به بزرگی خدا ایمان دارم همه چیز رو میسپارم به خودش و این حرفای بی پایه و اساس رو قبول نمیکنم
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 4
      افرین دقیقا
  • لیلا IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    36 14
    واقعا این چه تیتری هست که میزارید
  • وصال IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    6 22
    البته من در زمان کودکی در سن 13 سالگی از معلممون شنیده بودم تا 50 سال آینده ایلام پایتخت کشور میشه
  • محبوبه IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    22 7
    کمتر صدای زمین رو در بیارید کمتر رو گسل خونه سازی کنید مترو بزنید طبیعت رو بهم ریختید چرا باید ظرف مدت دوسال اینهمه زلزله بیاد
  • طاهری IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    7 3
    من از وقتی که یادمه میگن یه زلزله بزرگ تو راهه لطفا تاریخشو بگید.
  • ناشناس US ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    11 10
    امیدوارم این گفته هر چه زودتر با لطف کرم خداوند به حقیقت مبدل شود چون تنها راه نجات همینه.
  • علیرضا IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    12 8
    از یک طرف میگن زلزله قابل پیش بینی نیست از طرف دیگه پیش بینی میکنن ! حرف کدوم متخصص رو باید گوش کرد ؟ از یک طرف میگن احتیاط کنید تا زنده بمانید که این هم حرفی بی منطق هست چون چگونه احتیاط کنیم چون بیشتر اوقات زلزله شب میاد که خوابیدم ! از طرف دیگه میگن آنهایی که در ثانیه های اول فوت کنند از گروه خوش شانسها هستند ! بابا این حرفها رو ول کنید رو راست بفرمایید ما میخواهیم مردم را دیوانه کنیم تا باور کنیم .
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    6 4
    ایشون خونشون تو تهران هستش . چرا جون خودشو نجات نمیده و از این شهر نمیره ؟
  • AMIR IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 5
    بابا اینا از کجا پیش بینی میکنن؟؟ تنها کشوری که میتونه زلزله رو پیش بینی کنه ژاپنه که اونم 15 ثانیه قبل از وقوع زلزلس. که فقط بتونن برقارو قطع کنن
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 0
    بلکه زلزله خونه رو ارزون کنه
  • AE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 3
    پایتخت به نقطه امن تری انتقال پیدا کند
  • مهدی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 3
    خدا کنه زودتر این اتفاق رخ بده ..ماکه بااین گرونی واجاره نشینی هر روز یک بار از این دنیا میریم . پس چه بهتر که این زلزله زودتر بیاد
  • ولی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    4 3
    مردحسابی عمر دست خداست واگر مسلمون هستیم باید بگیم رصا هستیم به رصا خداوند متعال.
  • حسین IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    7 3
    کدوم ستاد بحران اونا که همیشه اول میگن ما غافلگیر شدیم
  • م م IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    22 0
    واقعا تهران دیگه جای زندگی نیست گیرم هیچ بلایی هم نیاد ولی زندگی با استرس خودش بلای بزرگیه من خودم روستایی م اینجا خیلی زندگی لذت بخش تره بفروشن برین روستاها
  • ابراهیم IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    13 1
    نظرات کارشناسی هست وبایدتدابیری اندیشیداخه زلزله امان نمیده که موقعی کهداره میلرزه چجوری بایدازساختمان۱۵طبقه پائین اومدخداخودش بخیرکنه قربون شهرداری برم یک کمسیون دارندبنام ماده۱۰۰پول بده هرجورخواستی بسازبروبالا
  • M.a.M IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 0
    اصلا نگران نباشید تحریم کرونا پراید ...اینم مثل اونا
  • علی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 0
    بله پایتخت بره یه شهر دیگه تا مردم عادی بمیرن وگزندی به آقا زاده ها نرسه بازم همه نگران آقا زاده هاهستن
  • علی رزاز IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    4 5
    چرا این مصاحبه های مزخرف رو. میزارین، باعث استرس مردم میشین، مردم کم مشکل دارند؟؟؟
  • لیلی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 2
    آخه داریم زندگی می‌کنیم.. بیاد راحت بشیم
  • رادوین IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    8 0
    اره ز لزله بزرگ ویرانگر تو راهه پرفسور درست میگه .بهترین مکان برا پایتخت میدونین کجاس بله درست حدس زدین استان یزد ومنطقه ابرکوه .خیلی جلی امنیه
  • س IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 1
    خدا رحم کنه! فقط زلزله تهران را کم داریم!
  • غلامرضا IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    11 0
    سلام جناب آقای دکتر عکاشه که در سالهای نه چندان دور رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بودند کرارا به مسولین تذکر داده ولی کو گوش شنوا
  • علی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    6 2
    شما مردم را نترسانید زلزله هم نمیاد
  • مرتضی US ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 3
    این هم ول کن نیست حالا،آقا ما خودمون میدونیم دست از سرمون بردارید،عشق اینو دارید بهتون بگن نوسترآداموس؟
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    4 4
    تهران طوریش نمیشه ، سربلند به امید خدا میماند .
  • صالح IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 5
    سلام.هرجا مرکز ایران بشه چه سودی میبریم همین اش همین کاسه .انشاالله چیزی نخواهد شد مردم نترسونید .ظهور اقا نزدیک شک نکنید همه نشانهای ظهور داریم میبینیم به خدا توکل کنید نه به خلق خدا .التماس دعا .
    • فرشته IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      2 0
      انشاءالله خدا رحمان ورحیم کمکمون میکنه
  • پرویز IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    4 2
    کل ایران زلزله خیزه.جابجایی پایتخت بسیار پر هزینه و غیر منطقیه اثرات جابجایی پایتخت از خود زلزله خطرناک تر و پر هزینه تره...فقط باید آگاهی مردم در مورد زلزله زیاد بشه و مقاوم سازی بشه. گره های ترافیکی باز بشه... سال 57 زلزله 8.7 طبس رو با خاک یکسان کرد. پس هیچ جا امن نیست.اگر پایتخت جابجا بشه که امکان نداره بالاخره جمعیت تهران زیاده و باید ساختمان های مقاوم ساخته بشه و بافت فرسوده نو سازی بشه....
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 4
    ایشان راست می‌گوید تهران زلزله خیز است اما جالب اینجاست خودشان به حرف خودشان احترام نمی‌گذارد و خودش تهران ساکنه حالا ازش بپرسی چرا با وجود اینکه میدانی زلزله تهران بسیار خطرناک است به شهرستان دیگر مهاجرت نمیکنی قطعا جواب خواهد داد که تهران محل زندگی اوست و کارش تهران است و امکان مهاجرت برایش وجود ندارد... حالا همین آقا انتظار دارد پایتخت با این همه زیرساخت و هزینه و زمان را جابجا کنند.. خنده دار است
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 4
    یا ابالفضل
  • Mm IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 1
    واقعا با این کار مردمو نترسونین همه چی دست خداست و یک انسان نمیتونه اینده رو ببینه فقط باید مثبت فکر کنه.
  • محمد حسن IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 1
    اینقدر گناه نکنیم خدا بلا نمیفرسته
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 0
    برای پخش نظرات هم تبعیض وجو د دارد
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    1 0
    دکتر سلام شما که با این دلایل وضعیت را وخیم میبینید چرا خود و خانواده در تهران زندگی میکند میتوانید بروید جای امن تر
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    واقعا خدا جوابتونو بده که اینجوری تو دل مردم ترس میندازین و روانشونو به بازی گرفتید