چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

ستاره‌شناسان و دانشمندان دانشگاه کانتربری در نیوزیلند یک سیاره صخره‌ای شبیه زمین کشف کرده‌اند که در مدار ستاره‌ای به اندازه یک‌دهم خورشید در فاصله تقریبی ۲۵ هزار سال نوری از زمین گردش می‌کند.

كشف سياره‌اي شبيه زمين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساینس‌تایمز، این سیاره تازه از نظر داشتن شباهت‌های اساسی با زمین توجه دانشمندان را جلب کرده است. ضمن اینکه تفاوت‌های آن هم با سیاره خاکی اساسی است. حجم و اندازه این سیاره شبه‌زمین حدود چهار برابر زمین است و ستاره آن را می‌توان در مقایسه با خورشید یک ستاره کوتوله یا حتی ستاره شکست‌خورده دانست. هر سال این سیاره حدود ۶۱۷ روز زمینی است و مدار آن چیزی بین مدار زمین و زهره.

در کهکشان راه شیری هزاران هزار سیاره شبیه زمین یافت می‌شود اما یافتن این سیاره‌ها آسان نیست. تا امروز فقط ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده که از میان آنها صخره‌ای بودن یک‌سوم به تایید رسیده و قطعی شده است. بسیاری از سیاره‌های فراخورشیدی ستاره‌ای هم چند هزار سال نوری با زمین فاصله دارند.

وجود سیاره‌ای چهاربرابر اندازه زمین که دور ستاره‌ای یک‌دهم اندازه خورشید می‌چرخد، رویدادی نادر و بسیار جالب توجه است؛ آن هم در مداری که چیزی بین مدار زمین و زهره است. این یک ترکیب هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد که در دانشمندان توانسته‌اند آن را نه در مسیر مستقیم که با روش‌های دیگر در فاصله ۲۴ هزار ۷۲۳ سال نوری کشف کنند.